Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jakie są zalety wprowadzenia prywatnego transportu zbiorowego?

Redakcja
Kiedy w Szczecinie przełamany zostanie monopol ZDiTM na przewozy ...
Kiedy w Szczecinie przełamany zostanie monopol ZDiTM na przewozy ... SXC.HU
Kiedy w Szczecinie przełamany zostanie monopol ZDiTM na przewozy pasażerskie?

Odwieczne prawo ekonomii mówi, że wraz ze wzrostem ceny wzrasta jakość. Jednak porównując ceny biletów do stanu torowisk chociażby na Potulickiej lub Piastów można stwierdzić, że taka korelacja w Szczecinie nie obowiązuje. Jaka jest tego przyczyna? Odpowiedź jest dziecinnie prosta - brak konkurencji.

W Szczecinie konsekwentnie utrudnia się wejście na rynek przewozowy prywatnym przewoźnikom. To stwarza znakomite warunki dla wysokich cen biletów przy jednoczesnym braku działania na rzecz poprawy komfortu pasażerów. Porównanie cennika biletów ze stanem większości torowisk może zdumiewać.

A teraz wyobraźmy sobie, że wprowadzono prywatnych przewoźników do Szczecina. Jeśli takie działania stały by się faktem bez wątpienia zaczęły by spadać ceny i wzrastać jakość. Pasażera traktowano by jak klienta, który w przypadku niezadowolenia wybrałby innego przewoźnika. Przede wszystkim przewoźnik dostosowałby ruch pojazdów do istniejących potrzeb o co w przypadku ZDiTM jak powszechnie wiadomo - trudno.

Szczecinianie są pokrzywdzeni faktem braku możliwości wyboru przewoźnika i są zmuszeni do korzystania z usług ZDiTM, na które niewątpliwie bardzo narzekają.

Kolejną zaletą takich rozwiązań było by ograniczenie do minimum kontrowersji związanych z kontrolami biletów, gdyż przewoźnik dążyłby do uzyskania opłaty za przejazd bez zbędnych formalności. Najprawdopodobniej kontrola odbywała by się przez kierowcę przy wejściu i nie było by potem niejednoznacznych sytuacji, które dość często zdarzają się na liniach ZDiTM.

Prywatny przewoźnik dążyłby do faktycznego wyeliminowania jazdy bez biletu. Jednak w przypadku ZDiTM brak gapowiczów jest dla tej instytucji nieopłacalny, wszak przychody z tytułu opłat dodatkowych znacznie przewyższają te, które spółka osiągnęłaby w przypadku, gdyby zjawisko jazdy na gapę nie istniało.

Uchwalenie biletów 15 minutowych mogło mieć na celu zwiększenie liczby wystawianych mandatów, gdyż oczekiwano, że pasażerowie, którzy do tej pory jeździli na biletach 20 minutowych, będą próbować przejechać 17-18 min używając biletów na kwadrans.

Sytuacja ta nie zmieni się, dopóki ZDiTM będzie monopolistą na szczecińskim rynku przewozowym. Dlatego należałoby podjąć działania mające na celu wprowadzenie do Szczecina prywatnych przewoźników. To z pewnością znacząco poprawiłoby warunki podróży szczecinian.


Konkurs "Żywe Miasto". Zostań dziennikarzem obywatelskim MM. Opublikuj artykuł, zgarnij honorarium!


Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto