12 czerwca 2010 roku o godz. 12.23 na peron 1 wjechał pociąg specjalny "Flota Wielkopolski" relacji Poznań Główny - Szczecin Główny - Poznań Główny. Skład prowadził zabytkowy parowóz pospieszny Pm36-2 zbudowany w 1937 roku, stacjonujący na co dzień w parowozowni w Wolsztynie. Resztę taboru stanowiło pięć prawie 40-letnich wagonów osobowych typu 120A z serii Bh i Bp.
Niecodzienny przejazd zabytkowej maszyny zgromadził pasjonatów nie tylko w pociągu i na peronach, ale również wzdłuż torów na całej trasie przejazdu.
Pochodzi z Chrzanowa
„Piękna Helena” budzi tyle emocji, stała się najsłynniejszą lokomotywą w Polsce, po tym jak w 1995 roku rozpoczęło się drugie życie parowozu. Parowóz, który pędził spokojne życie na bocznicy w warszawskim muzeum kolejnictwa. Parowóz został wyremontowany w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Pile i przywrócony do ruchu. Stacjonuje obecnie w parowozowni Wolsztyn, historia tej lokomotywy jest fascynująca. W 1936 roku w chrzanowskich zakładach „Fablok” opracowano projekt pośpiesznej lokomotywy. Rok później wyprodukowano doświadczalną serię dwóch maszyn, z czego jedna (Pm36-1) posiadała otulinę aerodynamiczną. Lokomotywa ta zdobyła złoty medal na Wystawie Techniki i Sztuki w Paryżu w roku 1937. Obydwie maszyny były wykorzystywane w ruchu planowym do prowadzenia pociągów pośpiesznych. W 1939 roku Pm36-1 był poddawany próbom, dla przykładu pokonał 250 kilometrową trasę z Kutna do Zbąszynia tylko z jednym przystankiem na uzupełnienie zapasów węgla i wody.
Sowiecka i niemiecka
Po wybuchu wojny obie lokomotywy były ewakuowane na wschód. We Lwowie „Piękna Helena” została przejęta przez Sowietów.
Pracowała na normalnym torze i po 1941 roku została przejęta przez Niemców. Do 1944 roku pracowała na liniach wokół Lwowa. W tym czasie Pm36-1 trafił na testy do ośrodka badawczego Grünewald. „Piękna Helena” miała bardzo zawiłe losy – służyła Niemcom, dość, że w 1947 roku została odnaleziona w Austrii. Po sprowadzeniu do Polski lokomotywa do kwietnia 1965 roku pracowała na liniach PKP. Stacjonowała m.in. w parowozowni, w Ostrowie Wielkopolskim. Co ciekawe, głównym zadaniem tej maszyny nie była obsługa pociągów pośpiesznych, ale... próbnych jazd wagonów chłodni budowanych w ostrowskich Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego. Po zakończeniu eksploatacji został przekazany do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, które jest jego właścicielem.
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?