Unikatowe zdjęcia z nalotów na fabrykę benzyny syntetycznej [GALERIA]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
W sieci można znaleźć wiele wysokiej jakości zdjęć z nalotów na Hydrierwerke Pölitz. Widać na nich skutki bombardowań, samoloty, a także załogi amerykańskich maszyn. Zdjęcia pochodzą z zaprzyjaźnionej z naszą redakcją grupy „Szczecin znany i historyczny”.

Zdjęcie #1 - B-17 w trakcie rajdu nad Police, 25 sierpnia 1944 roku. Obrona przeciwlotnicza daje o sobie znać , niebo pełne niewielkich czarnych wybuchów.

Zdjęcie #2 - Kadr rozpoznawczy wykonany po nalotach, widać bardzo dużo lejów po bombach w prawym dolnym rogu zdjęcia. Niemcy stosowali zasłony dymne, fałszywe tzw. dummy tanks (sztuczne zbiorniki) oraz oświetlenie mające ukryć dokładne położenie instalacji.

Zdjęcie #3 - Formacja bombowców B-17 w drodze nad Police w kwietniu 1944 roku. Widoczna w lewym dolnym rogu 42-107084 Betty's Revenge nie powróci z misji 7 października 1944 roku "odwiedzając" Police ponownie. Dwóch z członków załogi ginie, kiedy samolot uderza w ziemię w okolicach Polic - ginie bombardier John Marshall oraz operator radia Jarvis Friduss.

Zdjęcie #4 - Myślicie, że bombardowania były drobne, a efekty słabe? No to macie jedno ze zdjęć wykonanych z tylnego stanowiska bombowca B-17. Czarny grzyb po eksplozji w fabryce benzyny syntetycznej unoszący się kilometry nad horyzontem - cały efekt nalotu był doskonale widoczny ze Szczecina.

Zdjęcie #5 - Jak wyżej, tylko z pokładu innego samolotu.

Zdjęcie #6 - Niemcy próbują zadymiać otoczenie fabryki. Bezskutecznie. Na zdjęciu z lewej strony powracający już po misji na Police bombowiec 8-mej Armii Powietrznej, 44-tej grupy bombowej.

Zdjęcie #7 - Wielu "bajdurzy" o tym, że bombowce zamieniały w gruzy różne miasta z uwagi na kompletny brak koordynacji i rzucanie bomb gdzie popadnie. Te zdjęcie ukazuje tzw. markery. Mimo zadymiania lub nocnych nalotów były one doskonale widoczne i właśnie służyły do naprowadzania, było ich kilka rodzajów - między innymi dymne, tutaj widziane nad Policami.

Zdjęcie #8 - 25 sierpnia 1944 roku, 96-ta grupa bombowa zamienia Police w jeden wielki słup czarnego dymu.

Zdjęcie #9 - Kłęby dymu nad Policami, 20 czerwca 1944 roku. W tle widać jeden z bombowców 8-mej Armii Powietrznej. Widać również zadymianie, w tym wiele stanowisk przy działach obrony przeciwlotniczej przy nieistniejącej dziś wsi Raduń (niem. Schwabach), po lewej stronie kadru. Zabudowania silnej baterii przeciwlotniczej istnieją do dziś.

Zdjęcie #10 - Zdjęcie bombowca B-17 Son of a Blitz o numerze 42-31081. W trakcie przelotu nad Policami został krytycznie trafiony z obrony przeciwlotniczej - samolot rozpadł się jeszcze w powietrzu. Zginęli wszyscy na pokładzie, 9 lotników, w tym dwóch o polsko brzmiących nazwiskach - John S. Kulczycki Jr. oraz Frank R. Majeski.

Zdjęcie #11 - Jeden z setek raportów jakie składały załogi utraconych bombowców. Najbardziej smutne są słowa "Yes, killed" (Tak, zabity) przy zapytaniu czy dany lotnik, o którym sporządza się raport był ranny. Floyd A. Cox był pilotem jednego z bombowców lecących nad Police 12 października 1944 roku. Został ranny w głowę przez odłamek, według załogi zginął natychmiast.

Zdjęcie #12 - Co znaczy mieć przerażające szczęście? W trakcie nalotu 25 sierpnia 1944 roku nad Police jeden z B-17 został trafiony krytycznie w przód. Chwilę później bombowiec eksplodował. Operator dolnego działka zdążył założyć spadochron, po czym w wyniku wybuchu został wyrzucony z pokładu samolotu. Przeżył tylko on.

Zdjęcie #13 - Kolejne zdjęcie załogi, której misją były Police i fabryka benzyny syntetycznej. Tym razem zdjęcie "szczęśliwe". Wiele z B-17 lub B-24, które brały udział w rajdach dawało radę mimo dużych uszkodzeń przelecieć Bałtyk i lądować awaryjnie w Szwecji. Tutaj mamy załogę B-17 o numerze 44-8222.

Zdjęcie #14 - Jeden z tych, którzy mają najbardziej "przerąbane" w nalotach, czyli tzw. patchfinder lecący przed formacją. Bombowiec B-24 o numerze 41-28779. Tuż po nalocie na Police oberwał w 1-szy i 2-gi silnik. Drugi pilot zginął na stanowisku bocznego strzelca, bombardier nie mógł wyskoczyć z uwagi na rozerwany spadochron. Wraz z dowódcą próbowali dolecieć do Szwecji, nie udało się. Po rozbiciu się B-24 "wyremontowali" Niemcy, którzy rozbili go później ponownie :P

Zdjęcie #15 - bombowa fotka 42-31081 o pieszczotliwej nazwie "Heavens can wait" (Niebiosa mogą poczekać), który po ciężkim oberwaniu nad Policami dał radę ledwie dociągnąć do Szwecji, 7 października 1944 roku. Cała załoga przeżyła.

Zdjęcie #16 - mapa "wysokościowa" okolicy fabryki. Po środku kadru ulica Tanowska, mały prostokąt to aktualny budynek szkoły. Fantazja z tym cmentarzem w okolicach bombardowiska, nie? Ciekawe czy mieszkańcy bloku przy Wróblewskiego 5 wiedzą, że za oknem mają kratery po bombach? :)

Zdjęcie #17 - Jeden z budynków fabryki na zdjęciu lotniczym.

Zdjęcie #18 - Zabudowania fabryki.

Zdjęcie #19 - Dwa B-17 w locie nad Police, 42-101905 nie powróci. To ten, na którym służył wspominany wyżej Floyd Cox.

Zdjęcie #20 - Mapa lotu nad Police z października 1944 roku.

LOT wznawia połączenia krajowe

Wideo

Materiał oryginalny: Unikatowe zdjęcia z nalotów na fabrykę benzyny syntetycznej [GALERIA] - Police Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3