Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Chcą przeciąć tramwaj

Robert Duchowski
Robert Duchowski
W powstającym Muzeum Techniki i Komunikacji być może zobaczymy ciekawy eksponat – przecięty wzdłuż tramwaj wycofanej w tym roku serii 102Na.

Do wykonania przekroju posłuży jeden z wycofanych właśnie składów 102Na, popularnych „jamników”. W tej chwili jeszcze nie wiadomo, który z pojazdów zostanie przygotowany do ekspozycji.

- Najpierw trzeba ocenić stan techniczny „stodwójek”. Tramwaje nie są w najlepszym stanie. To 40-letnie staruszki. Dopiero po ocenie można będzie zdecydować, które składy nadają się do remontu. Reszta pójdzie na złom – mówi pracownik MZK.

Pomysł na przecięcie tramwaju wyszedł ze strony Muzeum Techniki i Komunikacji. W założeniu przekrój ma pokazywać wszystkie mechanizmy pojazdu tak, aby zwiedzający mógł dokładnie obejrzeć, jak zbudowany jest tramwaj.

- Cały rozcięty wzdłuż wagon, to znakomity eksponat. Pokaże to sposób działania tramwaju, a nie tylko to, co widzą codziennie pasażerowie korzystający z komunikacji miejskiej – mówi Robert Łubiński, prezes Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej.

W tej chwili trudno ocenić, kiedy projekt zostanie zrealizowany. Muzeum Techniki i Komunikacji zostanie otwarte dopiero w 2010 roku, a na przecięcie „jamnika” nie ma obecnie pieniędzy. Wszyscy zainteresowani liczą, że do czasu otwarcia muzeum przy ul. Niemierzyńskiej uda się zrealizować projekt.

Skąd pochodzą "stodwójki"?
  • Zakłady Konstal (obecnie ALSTOM Konstal S. A.) zostały założone w Chorzowie w roku 1864 i zajmują się produkcją taboru szynowego, głównie tramwajów. Pod koniec XIX wieku podjęto produkcję wagonów towarowych, a po roku 1918 poszerzono ją o budowę tramwajów i konstrukcji mostowych. Po II Wojnie Światowej zakład otrzymał nazwę „Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych” (1947 r.) i stał się jedynym producentem tramwajów dla Polski, a także eksporterem wagonów towarowych. W szczytowym okresie produkcji wytwarzano 220 tramwajów typu 105N rocznie. W roku 1997 zakłady zostały przejęte przez koncern ALSTOM. Obecnie zajmują się produkcją wagonów metra typu Metropolis (m. in. dla Metra Warszawskiego), tramwajów rodziny Citadis i 105N2k/2000, a także podzespołów dla pociągów Pendolino i TGV.

Przeczytaj też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto