Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zamykają ulice na Niebuszewie. Zaczyna się wielka przebudowa torowisk w Szczecinie. ZDJĘCIA, WIDEO, MAPY

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Od 9 stycznia rozpoczyna się pierwszy etap modernizacji infrastruktury drogowej. Prace - przy całkowitym zamknięciu ruchu - prowadzone będą na ulicy Kołłątaja na odcinku od ronda Giedroycia do Ronda Sybiraków oraz wzdłuż ulicy Asnyka na odcinku od ronda Sybiraków do ul. Boguchwały. To zaledwie fragment zaplanowanych prac, które obejmą al. Niepodległości i al. Wyzwolenia aż do Dworca Niebuszewo. Inwestycję zaplanowano na prawie dwa lata.

Rusza wielka przebudowa torowisk w Szczecinie

- Jest to jedna z największych inwestycji w naszym mieście, a z pewnością najbardziej skomplikowane logistycznie zadanie realizowane w Szczecinie. Projekt przebudowy torowiska wraz z siecią trakcyjną zakłada poprawę infrastruktury tramwajowej na łącznym odcinku około 8 kilometrów toru pojedynczego, ale także kompleksowo odpowie na potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów i kierowców – wyjaśnia Hanna Pieczyńska, rzecznik spółki Tramwaje Szczecińskie.

Pracami zajmie się krakowska firma ZUE S.A., która znana jest u nas z innych inwestycji, przebudowy węzła „Wyszyńskiego” i „Szarych Szeregów”. Firma ZUE S.A. wyceniła swoje usługi na 174,42 mln zł.

Co zmieni się na Niebuszewie?

Na ulicy Kołłątaja wyznaczone zostaną dodatkowo pasy rowerowe, torowisko tramwajowe zostanie wydzielone organizacją ruchu i przeznaczone do poruszania się po nim jedynie pojazdom komunikacji miejskiej oraz pojazdom uprzywilejowanym. W rejonach skrzyżowań przekrój jezdni zostanie zawężony w celu skrócenia przejść dla pieszych.

Przystanki tramwajowo-autobusowe na ulicy Asnyka wykonane zostaną w formie przystanków wiedeńskich (znanych m.in. z ulicy Arkońskiej, Niemierzyńskiej i Potulickiej) z ruchem rowerowym po wyniesieniach.

W rejonie Dworca Niebuszewo zostanie wprowadzona strefa ruchu uspokojonego. Zmieni się układ funkcjonalny pętli. Wykonane zostaną dwa perony końcowe o długości 65 metrów każdy zlokalizowany równolegle do dworca z przeniesieniem ich na północną stronę zapewniając dojście pasażerom do dworca bez konieczności przekraczania jezdni.

Na ulicy Orzeszkowej powstaną przystanki autobusowe dla linii autobusowych jadących z pętli „Kołłątaja” w kierunku północnym. Na ulicy Asnyka - przed skrzyżowaniem z ulicą Orzeszkowej - wykonany zostanie dodatkowy peron autobusowy.

W celu poprawy funkcjonowania pętli torowej zaprojektowano dodatkowe „techniczne” połączenie torowe na skrzyżowaniu Boguchwały – Asnyka, umożliwiające objechanie pętli.

Dodajmy, że w ramach inwestycji powstaną nowe relacje tramwajowe:

  • Na placu Rodła: od Placu Grunwaldzkiego w kierunku Placu Żołnierza Polskiego i od ul. Matejki w kierunku Niebuszewa.
  • Na placu Żołnierza Polskiego będą nowe rozjazdy w relacji od Trasy Zamkowej w kierunku Placu Rodła, co w połączeniu tworzy tzw. pętlę uliczną, która w przypadku zdarzeń losowych (np. kolizja na torowisku, awaria tramwaju, autobusu, itp.) umożliwi funkcjonowanie komunikacji bez większych utrudnień.

ZOBACZ TEŻ:

ZMIANY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ

W związku z rozpoczęciem etapu 1 przebudowy torowisk tramwajowych z dniem 9.01.2021 wprowadzone zostaną zmiany w kursowaniu linii tramwajowych i autobusowych.

  • Tramwaje linii 2 kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy na trasie Las Arkoński – Turkusowa.
  • Tramwaje linii 10 kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy na trasie Gumieńce – Potulicka.
  • Tramwaje linii 12 kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy na trasie Las Arkoński – Pomorzany.
  • Na pętli „Kołłątaja” nastąpi zmiana kierunku ruchu – autobusy wjeżdżać będą od strony ronda Giedroycia, a wyjeżdżać przez ul. Barbary i ul. Długosza.
  • Autobusy linii 51 i 78 kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą: od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” przez ul. Krasińskiego, al. Wyzwolenia, rondo Giedroycia do pętli „Kołłątaja”; powrót przez ul. Barbary, ul. Długosza, al. Wyzwolenia, ul. Krasińskiego do przystanku „Krasińskiego Wiadukt” i dalej bez zmian. Nieczynne będą przystanki „Niemcewicza” i „Dworzec Niebuszewo”. W zamian uruchomiony zostanie przystanek „Krasińskiego” (w obu kierunkach – wspólny z liniami tramwajowymi).
  • Autobusy linii 87 na kursach do pętli „Dworzec Główny (Owocowa)” kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą: od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” przez ul. Krasińskiego, al. Wyzwolenia, rondo Giedroycia do ul. Staszica i dalej bez zmian; powrót tą samą trasą. Nieczynne będą przystanki „Niemcewicza” i „Dworzec Niebuszewo”. W zamian uruchomiony zostanie przystanek „Krasińskiego” (w obu kierunkach – wspólny z liniami tramwajowymi).
  • Autobusy linii 87 na kursach do pętli „Kołłątaja” kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą jak linie 51 i 78.
  • Autobusy linii 69 kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą: od przystanku „Orzeszkowej” przez ul. Naruszewicza, ul. Krasińskiego, al. Wyzwolenia, rondo Giedroycia do pętli „Kołłątaja”; powrót przez ul. Barbary, ul. Długosza, ul. Naruszewicza do ul. Kołłątaja i dalej bez zmian. Nieczynny będzie przystanek „Niemcewicza”. W zamian uruchomiony zostanie przystanek „Krasińskiego” (w kierunku pętli „Kołłątaja” – wspólny z liniami tramwajowymi) oraz „Orzeszkowej” (w kierunku pętli „Rugiańska” – naprzeciwko przystanku w stronę pętli „Kołłątaja”). Przystanek „Orzeszkowej” w obu kierunkach będzie miał status przystanku stałego.
  • Na linii 69 wszystkie kursy realizowane będą na trasie Kołłątaja – Rugiańska (bez wydłużeń do pętli „Ludowa”).
  • Autobusy linii 57, 63 i 82 kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą: od ul. Cyryla i Metodego przez ul. Ofiar Oświęcimia, ul. Staszica, rondo Giedroycia do pętli „Kołłątaja”; powrót przez ul. Barbary, ul. Długosza, al. Wyzwolenia, rondo Giedroycia, ul. Staszica, ul. Ofiar Oświęcimia do ul. Cyryla i Metodego i dalej bez zmian. Nieczynne będą przystanki „Niemcewicza” i „Boguchwały”. W zamian uruchomione zostaną przystanki „Ofiar Oświęcimia” (w kierunku pętli „Kołłątaja” wspólny z liniami 53, 60 i 67; w kierunku ul. Cyryla i Metodego na ul. Ofiar Oświęcimia za skrzyżowaniem z ul. Staszica). Ponadto:

- W obu kierunkach autobusy będą się dodatkowo zatrzymywać na przystankach „Kołłątaja” w ciągu ul. Staszica;
- Przystanki „Cyryla i Metodego” zostaną czasowo przeniesione z dotychczasowej lokalizacji w rejon skrzyżowania ul. Cyryla i Metodego z ul. Ofiar Oświęcimia.

  • Autobusy linii B kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą: od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” przez ul. Krasińskiego, al. Wyzwolenia, rondo Giedroycia, ul. Staszica, ul. Lubomirskiego do al. Wyzwolenia i dalej bez zmian. Nieczynny będzie przystanek „Niemcewicza”. Przystanek „Kołłątaja” w obu kierunkach zlokalizowany będzie w ciągu ul. Staszica (wspólny z liniami 53, 60 i 67).
  • Na linii B odwołane zostają skomunikowania z linią 51.
  • Autobusy linii 522 kursować będą według normalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą: od ul. Cyryla i Metodego przez ul. Ofiar Oświęcimia, ul. Staszica do ronda Giedroycia i dalej bez zmian; powrót tą samą trasą. Nieczynne będą przystanki „Niemcewicza” i „Boguchwały”. W zamian uruchomione zostaną przystanki „Ofiar Oświęcimia” (w kierunku prawobrzeża wspólny z liniami 53, 60 i 67; w kierunku ul. Cyryla i Metodego na ul. Ofiar Oświęcimia za skrzyżowaniem z ul. Staszica). Dodatkowo przystanki „Cyryla i Metodego” zostaną czasowo przeniesione z dotychczasowej lokalizacji w rejon skrzyżowania ul. Cyryla i Metodego z ul. Ofiar Oświęcimia.
  • Autobusy linii 523 kursować będą według normalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą: od przystanku „Orzeszkowej” przez ul. Naruszewicza, ul. Krasińskiego, al. Wyzwolenia do ronda Giedroycia i dalej bez zmian; powrót tą samą trasą. Nieczynny będzie przystanek „Niemcewicza”. W zamian uruchomiony zostanie przystanek „Krasińskiego” (w obu kierunkach – wspólny z liniami tramwajowymi) oraz „Orzeszkowej” (w kierunku pętli „Wiszesława” – naprzeciwko przystanku w stronę pętli „Cukrowa”).
  • Zmiany lokalizacji przystanków na pętli „Kołłątaja”.

CZYTAJ TEŻ:

ORGANIZACJA RUCHU

W ramach pierwszego etapu robót prace prowadzone będą na ulicy Kołłątaja na odcinku od ronda Giedroycia do Ronda Sybiraków oraz wzdłuż ulicy Asnyka na odcinku od ronda Sybiraków do ul. Boguchwały. Prace odbywać się będą przy całkowitym zamknięciu ruchu w ciągu tych ulic.

W związku z tym wprowadzone zostaną następujące zmiany w organizacji ruchu drogowego:

  • W ciągu alei Wyzwolenia na odcinku od ulicy Odzieżowej do ronda Giedroycia, wewnętrzny pas ruchu przeznaczony będzie wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej, z wyjątkiem odcinka przez skrzyżowaniem z ulicą Felczaka, gdzie możliwy będzie z tego pasa skręt w lewo dla wszystkich pojazdów.
  • W ciągu alei Wyzwolenia na odcinku od ulicy Krasińskiego do Ronda Giedroycia wewnętrzny pas ruchu przeznaczony będzie wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej
  • Wjazd z ronda Giedroycia na ul. Kołłątaja możliwy będzie tylko dla autobusów komunikacji miejskiej wjeżdżających na pętlę „Kołłątaja”. Ruch na pętli będzie odbywał się w przeciwnym kierunku niż obecnie. Autobusy wyjeżdżać będą przez ulicę Barbary do ulicy Długosza
  • Przejazd ulicą Niemcewicza przez plac budowy będzie zamknięty
  • Przejazd ulicą Kadłubka przez plac budowy będzie możliwy na kierunku od ulicy Niemcewicza do Kołłątaja
  • Ulica Długosza na odcinku od ul. Św. Barbary do al. Wyzwolenia będzie ulicą jednokierunkową w kierunku al. Wyzwolenia
  • Na skrzyżowaniu ulic Naruszewicza – Kołłątaja – Kadłubka zmienione zostanie pierwszeństwo przejazdu
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto