Szczecińska Kolej Metropolitalna. Siedem przystanków będzie gotowych do końca roku

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Pierwsze kursy pociągów - w ramach SKM - ze Szczecina Głównego (bez ważnego węzła przesiadkowego Szczecin Niebuszewo) w kierunku Gryfina, Goleniowa i Stargardu mają ruszyć wiosną 2024 roku. PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiły stan prac przy modernizacji linii kolejowych w obrębie aglomeracji szczecińskiej.

Spotkanie dotyczące przyszłości jednej z największych inwestycji kolejowych w regionie odbyło się przy powstającym przystanku Szczecin Łasztownia, który znajduje się przy ulicy Heyki. To jeden z przystanków, które mają być gotowe jeszcze w tym roku.

- Wykonawca zrealizuje 7 przystanków, które będą podlegały procedurze uzyskania dopuszczenia i będziemy sukcesywnie, po dokończeniu formalności związanych z prawem budowlanych, udostępniać przystanki podróżnym. Mam nadzieję, że będzie to się odbywało już od korekty marcowej przyszłego rozkładu jazdy. Mamy rozpisany harmonogram realizacji prac, żeby umowa w swoim zasadniczym zakresie ukończona była na koniec 2024 roku - mówi Arnold Bresch, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK.

W praktyce oznacza to, że prace na liniach do Gryfina i Goleniowa planowane są do końca bieżącego roku, a w Szczecinie Dąbiu i Szczecinie Zdrojach do końca 2024 roku, z uwagi na prowadzoną przez Wody Polskie budowę mostu kolejowego nad Regalicą. Zakończenie wszystkich robót budowlanych w ramach realizowanej inwestycji planowane jest na przełom II i III kwartału 2025 roku, natomiast do końca 2025 roku przewidywane jest uzyskanie wymaganych certyfikatów i dopuszczeń.

- Współpraca z Centrum Unijnych Projektów Transportowych doprowadziła do tego, że mamy możliwość fazowania tego projektu. Nie ma ryzyka, że nie będziemy mogli dokończyć prac już w ramach nowego Krajowego Programu Kolejowego - zapewnia prezes Bresch.

Wykonawca prac, czyli spółka Trakcja realizuje w ramach SKM 27 przystanków bądź stacji. Na przystanku Szczecin Łasztownia prowadzone są prace związane z budową konstrukcji peronu nr 1. W budowie jest winda, która zapewni lepszy dostęp do kolei osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Po zakończeniu prac szalunkowych i zbrojeniowych na peronie oraz wykonaniu izolacji, wykonawca przystąpi do układania płyt peronowych i nawierzchni.

Poza przystankiem Szczecin Łasztownia, wykonawca Trakcja S.A. buduje perony na przystanku Szczecin Trzebusz (LK nr 401), przystanku Szczecin Żydowce (LK nr 273) oraz peron nr 2 na stacji Gryfino (LK nr 273). Ku końcowi zamierzają również prace na stacji Szczecin Podjuchy (LK nr 273) oraz na przystanku Goleniów Park Przemysłowy (LK nr 401).

- W ramach tego projektu pracujemy na 7 przystankach, które są albo już eksploatowane, albo też są to nowobudowane przystanki, których nie było na tych liniach - wyjaśnia Łukasz Ktacz, dyrektor kontraktu - Oczywiście przystanki, które były, są dużo prostsze do oddania do eksploatacji po wykonaniu wszystkich robót, uzyskaniu pozwoleń na użytkowanie i odbiorów technicznych i eksploatacyjnych. Będziemy te przystanki niezwłocznie oddawać do ruchu.

Do końca tego roku mają zostać zakończone wszystkie inwestycje samorządowe towarzyszące SKM, czyli infrastruktura wokół przystanków. Pierwsze kursy pociągów - w ramach SKM - ze Szczecina Głównego (bez ważnego węzła przesiadkowego Szczecin Niebuszewo) w kierunku Gryfina, Goleniowa i Stargardu mają ruszyć wiosną 2024 roku, między marcem a czerwcem. Koszty budowy SKM wzrosły i to znacznie.

- Obecnie koszt budowy SKM wynosi ponad 1 184 mln złotych brutto i powinien zamknąć się w tej kwocie - mówi Roman Walaszkowski, dyrektor biura stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które jest liderem projektu budowy SKM.

Nadal trwają rozmowy nad wspólnym biletem metropolitalnym.

- Żeby móc w ogóle uruchomić pociągi SKM w tej zwiększonej liczbie nawet na trzech liniach, to musimy doprowadzić do tego, że będą zapisane w rozkładzie kolejowym, który jest tworzony na rok od grudnia do grudnia. W tej chwili intensywnie spotykamy się i nad rozkładem jazdy, i nad możliwościami finansowymi - zapewnia dyrektor Walaszkowski.

Czy technologie niszczą psychikę dzieci?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie