Szykuje się wielka przebudowa torowisk w centrum Szczecina. Zobacz szczegóły inwestycji

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński

Wideo

Zobacz galerię (4 zdjęcia)
Tramwaje Szczecińskie szukają wykonawcy na modernizację torowiska w al. Niepodległości i al. Wyzwolenia do ronda Giedroycia. Zadaniem wykonawcy będzie również przebudowa placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego. Prace zaplanowano na prawie dwa lata.

Przebudowa torowisk w centrum Szczecina

Inwestycja ucieszy osoby korzystające z komunikacji miejskiej, które narzekają na stan torowisk.

- Projekt przebudowy torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości - pl. Żołnierza Polskiego - al. Wyzwolenia - pl. Rodła do ronda Giedroycia zakłada poprawę infrastruktury tramwajowej na łącznym odcinku około 8034 metrów toru pojedynczego, ale także kompleksowo odpowie na potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów i kierowców. Poprawi ich komfort i bezpieczeństwo. Zadanie jest skomplikowane i wymagające, zostanie podzielone na kilka etapów - tłumaczy Hanna Pieczyńska ze spółki Tramwaje Szczecińskie.

Zakres robót obejmuje nie tylko wymianę torów, ale również przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo, przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego.

W ramach inwestycji zostanie nadany priorytet dla komunikacji miejskiej na całym wspomnianym odcinku, poprzez wykonanie pasów autobusowo-tramwajowych.

Pasażerowie będą mogli korzystać z przystanków tzw. wiedeńskich (znanych już z ul. Arkońskiej), umożliwiających łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju.

Przewidziano także przebudowę chodników oraz zjazdów, budowę pasów rowerowych, przebudowę sygnalizacji świetlnej wraz ze zmianą organizacji ruchu.

CZYTAJ TEŻ:

Projekt przebudowy torowiska na placu Rodła gotowy. Kiedy pr...

O tym, czy będą chętni do wykonania prac, przekonamy się 29 kwietnia. Wówczas mija termin składania ofert.

Jedno jest pewne: miasto będzie dużym placem budowy, bo obok budowy węzła Łękno czy Granitowa trwają już prace na ulicy Szafera i placu Szarych Szeregów. Wykonawca robi też pierwsze przymiarki do przebudowy węzła Głębokie. A to nie koniec.

- Niedługo ruszymy też z pracami na ul. Wyszyńskiego. Tutaj trzeba będzie zamknąć linie łączące prawobrzeże z lewobrzeżem, dlatego chcemy rozpocząć to przed wakacjami i zakończyć jesienią. To trzeba będzie zgrać z pracami drogowymi na Międzyodrzu. Nie ma co ukrywać, utrudnienia będą duże - mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.

ZOBACZ TEŻ:

Plany modernizacji pokazują, że miasto nie jest z gumy. Zabraknie miejsc parkingowych

Jednych cieszy, inni są niezadowoleni. Osoby prowadzące biznes i mieszkańcy alei Wyzwolenia zwracają uwagę, że po wielkiej modernizacji arterii znikną miejsca parkingowe.

O tym fakcie okoliczni mieszkańcy oraz przedsiębiorcy dowiedzieli się dopiero po opublikowaniu artykułu w „Głosie Szczecińskim”. Wywołało to nie lada oburzenie wśród lokalnej społeczności, ponieważ w najbliższej okolicy nie ma jakiejkolwiek możliwości zaparkowania.

CZYTAJ TEŻ:

- Prosty przykład kamienicy przy Wyzwolenia 87, która nie posiada żadnego wydzielonego i przynależnego podwórza, a dostęp do drogi publicznej jest jedynie od strony ulicy, a który to z kolei zostanie kompletnie odcięty planowaną modernizacją ulicy poprzez wykonanie przystanku tramwajowego oraz postawienie słupków na chodniku - mówi pan Tomasz, nasz czytelnik. - Dodam że w podobnej sytuacji jest wiele takich kamienic w Szczecinie. Pytanie brzmi, w jaki sposób w takim miejscu funkcjonować? Parkować 1000 metrów od domu na targowisku Manhattan? Jak wywieźć śmieci, skoro nie będzie można przejechać koszem między słupkami? Następne pytanie, czy ktoś uwzględnił fakt, iż w okolicy brak miejsc parkingowych zabije lokalnych przedsiębiorców z powodu braku możliwości zatrzymania się na tym odcinku drogi? A co z mieszkańcami bloków i kamienic?

Przedstawicielka spółki Tramwaje Szczecińskie przypomina zakres przebudowy alei Wyzwolenia i że zadanie było konsultowane z różnymi jednostkami miejskimi, a także oficerem rowerowym.

- Jesteśmy ograniczeni miejscem, a zadaniem objęta zostanie część praktycznie „od ściany do ściany”. Celem tej inwestycji jest nie tylko remont torowiska, ale także jezdni i chodników - informuje Hanna Pieczyńska ze spółki Tramwaje Szczecińskie. - Pojawią się także ścieżki rowerowe. Ulica stanie się bardziej przyjazną pieszym, bo oprócz tego, że chodniki będą równe, staną się także szersze. Zdecydowanie zwiększamy priorytet komunikacji miejskiej poprzez wprowadzenie PAT-a (pas autobusowo-tramwajowy - przyp. red.). No i łączymy ciąg dróg rowerowych w spójny szlak od dworca głównego PKP (al. 3 Maja) aż po Niebuszewo. Nie ma możliwości takiego wykonania projektu na omawianym odcinku, żeby uwzględnione zostały przepisowe szerokości chodnika, ścieżki, pasów jezdni i miejsc parkingowych jednocześnie.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Petycja przeciw zmianom

Pod petycją podpisało się ponad 330 osób. Pismo zostało złożone w szczecińskim magistracie. Chodzi o plany przebudowy al. Wyzwolenia na odcinku od ul. Lubomirskiego do pl. Kilińskiego.

Inicjatorzy akcji mówią, że popierają remont, ale przeprowadzony z głową. Ich zdaniem, to, co proponują urzędnicy nie było konsultowane z mieszkańcami, uniemożliwi prowadzenie działalności gospodarczej (działa tutaj około 40 firm) i zagraża środowisku.

- Wystarczy zrezygnować z budowy ścieżki rowerowej po obu stronach alei. Miejsca parkingowe zostałyby zachowane po przynajmniej jednej stronie al. Wyzwolenia. W związku z liczniejszymi punktami usługowymi wskazujemy na lewą stronę al. Wyzwolenia, patrząc od ul. Lubomirskiego w stronę pl. Kilińskiego - mówi Radosław Adamski z Rady Osiedla Śródmieście-Północ.

ZOBACZ WIĘCEJ:

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3