Na gruzach grodu niemieccy osadnicy założyli w 1176 wieś, którą książę Warcisław podarował klasztorowi w Kołbaczu. W 1209 powstała tu curia (dwór) oraz kościół. Pierwszy zamek książęcy został wzniesiony w Dąbiu na pocz. XIII w. W 1249 r. szczecinianie wymusili na księciu Barnimie I, aby opuścił Szczecin i zburzył istniejący tam od ok. 1235 r zamek książęcy.
Książę Barnim I przeniósł się do zamku w Dąbiu, usytuowanego na wzniesieniu nad Płonią. Prawdopodobnie stał on za obecnym Liceum Ogólnokształcącym, między ulicami Pucką i Młyńską. W 1249 r przy wsi z woli księcia Barnima I założono miasto. Otrzymało ono prawa targowe a w 1260 magdeburskie prawo miejskie, zmienione w 1293 na Lubelskie.
Z rozkazu księcia Branima I przystąpiono w 1277 r do wznoszenia murów obronnych, w których znajdowały się bramy: Młyńska od zachodu, Goleniowska od wschodu i Szczecińska od północy. Do dziś zachowały się ruiny tej budowli. Połączenie lądowe Dąbia ze Szczecinem umożliwiały mosty i brody oraz kamienna grobla wybudowana w 1299 r wzdłuż obecnej ulicy Gdańskiej.
Podczas pożaru miasta w 1592 r. spłonął zamek i wkrótce po tym książę Jan Fryderyk wybudował w Dąbiu nowy, renesansowy pałac myśliwski. Przez prawie 700 lat Dąbie (niem. Altdamm) było samodzielnym miastem. Rozwijało się tu: rzemiosło, handel i żegluga. Szczecin, który obawiał się konkurencji gospodarczej Dąbia, dążył wszelkimi sposobami do ograniczenia przywilejów gospodarczych sąsiada. Przez co wiele razy w historii dochodziło między nimi do wojny.
W 1637 r. Dąbie zostało zajęte przez Szwecję. Zbudowane tu zostały wówczas silne fortyfikacje ziemne typu bastionowego. Dąbie było wtedy bazą wypadową dla armii szwedzkiej na Polskę. W tym okresie przekształcono je w twierdzę. Po Pokoju Westfalskim w 1648 r. dostało się ponownie pod panowanie szwedzkie.
W 1657 r. pod Dąbie podeszły polskie wojska Stefana Czarnieckiego, niszcząc podmiejskie zabudowania. W 1720 r. Dąbie dostało się we władanie pruskie, później niemieckie, które trwało do 18 marca 1945 r. z krótką przerwą okupacji francuskiej (1806-1813).
W połowie XVIII w. w Dąbiu działały duże zakłady Vossoa z kuźnią i szlifiernią o napędzie wodnym oraz 3 młyny wodne o wielowiekowych tradycjach.
Dąbie stało się ważnym węzłem komunikacji kolejowej po uruchomieniu linii do Poznania w 1846 r do Goleniowa i dalej do Kołobrzegu i Świnoujścia oraz do Starego Czarnowa i Chwarstnicy. Od likwidacji fortyfikacji w roku 1873 r rozpoczął się powolny rozwój miasta, zaczęto brukować drogi i wznosić nowe budynki.
Dalsze ożywienie gospodarcze nastąpiło na przełomie XIX i XX w. Wtedy to dokonano zabudowy dzisiejszej ul. Gryfińskiej. Po pierwszej wojnie światowej rozwinęło się Przedmieście Goleniowskie wzdłuż ul. Goleniowskiej.
W 1939 r. Dąbie przyłączono administracyjne do Szczecina.
Podczas II wojny światowej Dąbie zostało doszczętnie zniszczone (przeszło 75%). Proces odbudowy powojennej postępował powoli i był ściśle związany ze Szczecinem. Po wojnie odgruzowane place w centrum zabudowano szarymi blokami z wielkiej płyty oraz pawilonami handlowymi. Dopiero w ostatnich latach podjęto budowę estetycznych domów mieszkalnych z cegły.
Dąbie jest największą prawobrzeżną dzielnicą Szczecina. Leży nad jeziorem Dąbie i rzeką Płonia. Od wschodu znajdują się lasy Puszczy Goleniowskiej i łąki, od zachodu graniczy z rzeką Regalica, a od południa ze Zdrojami, osiedlem Słonecznym i Kijewem.
Dąbie posiada olbrzymie walory turystyczne. W południowej części jeziora zlokalizowane są przystanie jachtowe i camping "Marina". Niektóre przystanie świadczą usługi na rzecz cumujących w nich jachtów.
W przyszłym roku Dąbie będzie obchodziło 750-lecie nadania praw miejskich. W związku z tym Stowarzyszenie Miłośników Dąbia i Okolic „Stomido” rozpisało konkurs na „koncepcję ideową i architektoniczno-krajobrazową zagospodarowania terenu byłego Klubu Sportowego MKS Orzeł oraz terenu przy cmentarzu na ul. Goleniowskiej. Wystawę prac konkursowych można obejrzeć w Klubie Delta przy ul Racławickiej 10.
Blogi MM w podróży:
Wygraj weekend w hotelu!
Zobacz na gs24.pl: Tragedia na drodze pod Dębnem. Dwie osoby nie żyją, dwie ranne
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?