Ekspertyzie poddano dwa spawy na torowisku od Basenu Górniczego do pętli „Turkusowa”. To odcinek Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, który wykonywał Strabag.
- Przyczyną pęknięć był źle wykonany spaw - mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina. - Mamy nadzieję, że nie będzie więcej kłopotów z torowiskiem. Trudno jednak rozciągnąć wnioski na pozostałą część torowiska.
Jednak wykonawca prac już nie ma jednoznacznego komentarza dotyczącego przyczyn pękania spoin.
- Ekspertyza nie rozstrzyga, a jedynie wskazuje na możliwe przyczyny wystąpienia usterek. Ekspertyza sporządzona przez Instytut Spawalnictwa w Gliwicach na zlecenie wykonawcy wskazuje, że możliwą przyczyną awarii mogły być niezgodności spawalnicze - tłumaczy Ewa Bałdyga, rzecznik prasowy Strabag sp. z o.o. - Mogą one dotyczyć albo wykonania spawów, albo technologii, którą wykonawca był zobowiązany zastosować, odnoszącej się bezpośrednio do szyn tramwajowych typu 60 R2 przewidzianej w projekcie, albo obu tych czynników.
Czytaj również: Czemu pękały szyny na trasie SST? Poznaliśmy ekspertyzę
Co ustalono? Ustalono konieczność częstszego monitorowania (przeglądu) stanu torowiska, wypracowania mechanizmu zgłaszania ewentualnych usterek, a także docelowej metody ich naprawy.
Przypomnijmy, że do awarii na trasie SST doszło w listopadzie ubiegłego roku. Pękł spaw łączący dwie szyny i w konsekwencji doszło do rozwarstwienia szyny. W wyniku tego zdarzenia, dokonano wymiany uszkodzonego fragmentu torowiska, oraz przeprowadzono kontrolę wszystkich 951 spawów na trasie SST (od Basenu Górniczego do Pętli Turkusowa), która wykazała konieczność poprawy 3 procent spawów na całym odcinku torowiska. Naprawy zostały zakończone w styczniu tego roku i od tego momentu nie stwierdzono dalszych uszkodzeń tego odcinka torowiska.
Ekspertyza została sporządzona przez Instytut Spawalnictwa w Gliwicach na zlecenie wykonawcy.
- Koszty za wszystkie prace związane z naprawą, jak również przeprowadzaniem kontroli i badań w ramach obowiązującej gwarancji ponosi wykonawca - mówi Piotr Zieliński ze szczecińskiego magistratu.
Obecnie czekamy na wyniki ekspertyzy z odcinka torów wykonywanych przez Energopol Szczecin. Ma być gotowa za kilka tygodni.
Czytaj również:
- Szczeciński Szybki Tramwaj wciąż jeździ tylko 40 km/h. "Nadal sprawdzamy torowisko"
- Tramwaje wracają na prawobrzeże! Testy wypadły dobrze
- Pęknięte tory na prawobrzeżu. "Kto odpowiada za ten chłam?"
- Kontrola nowego torowiska. Część szyn do naprawy
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?