Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wytłumaczyli, zawile, przyczyny awarii na trasie Szybkiego Tramwaju

Marek Jaszczyński
Archiwum
To nie była kiepska jakość szyn szybkiego tramwaju, nie było błędu projektowego, doszło prawdopodobnie do błędów przy spawaniu - wynika z analizy ekspertyzy, którą dostarczył Strabag.

Ekspertyzie poddano dwa spawy na torowisku od Basenu Górniczego do pętli „Turkusowa”. To odcinek Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, który wykonywał Strabag.

- Przyczyną pęknięć był źle wykonany spaw - mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina. - Mamy nadzieję, że nie będzie więcej kłopotów z torowiskiem. Trudno jednak rozciągnąć wnioski na pozostałą część torowiska.

Jednak wykonawca prac już nie ma jednoznacznego komentarza dotyczącego przyczyn pękania spoin.

- Ekspertyza nie rozstrzyga, a jedynie wskazuje na możliwe przyczyny wystąpienia usterek. Ekspertyza sporządzona przez Instytut Spawalnictwa w Gliwicach na zlecenie wykonawcy wskazuje, że możliwą przyczyną awarii mogły być niezgodności spawalnicze - tłumaczy Ewa Bałdyga, rzecznik prasowy Strabag sp. z o.o. - Mogą one dotyczyć albo wykonania spawów, albo technologii, którą wykonawca był zobowiązany zastosować, odnoszącej się bezpośrednio do szyn tramwajowych typu 60 R2 przewidzianej w projekcie, albo obu tych czynników.

Czytaj również: Czemu pękały szyny na trasie SST? Poznaliśmy ekspertyzę

Co ustalono? Ustalono konieczność częstszego monitorowania (przeglądu) stanu torowiska, wypracowania mechanizmu zgłaszania ewentualnych usterek, a także docelowej metody ich naprawy.

Przypomnijmy, że do awarii na trasie SST doszło w listopadzie ubiegłego roku. Pękł spaw łączący dwie szyny i w konsekwencji doszło do rozwarstwienia szyny. W wyniku tego zdarzenia, dokonano wymiany uszkodzonego fragmentu torowiska, oraz przeprowadzono kontrolę wszystkich 951 spawów na trasie SST (od Basenu Górniczego do Pętli Turkusowa), która wykazała konieczność poprawy 3 procent spawów na całym odcinku torowiska. Naprawy zostały zakończone w styczniu tego roku i od tego momentu nie stwierdzono dalszych uszkodzeń tego odcinka torowiska.

Ekspertyza została sporządzona przez Instytut Spawalnictwa w Gliwicach na zlecenie wykonawcy.

- Koszty za wszystkie prace związane z naprawą, jak również przeprowadzaniem kontroli i badań w ramach obowiązującej gwarancji ponosi wykonawca - mówi Piotr Zieliński ze szczecińskiego magistratu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto