Wkrótce miasto złoży wniosek o dofinansowanie budowy szybkiego tramwaju. 3 sierpnia 2009 roku podpisano pre-umowę o dofinansowanie budowy szybkiego tramwaju w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
- Obecnie trwa uaktualnianie dokumentacji budowlanej mające na celu złożenie wniosku aplikacyjnego - informuje Paweł Sikorski, dyrektor Wydziału Inwestycji Miejskich Urzędu Miejskiego w Szczecinie.
Zadanie obejmuje: budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju od pętli Basen Górniczy do pośredniej pętli "Turkusowa" (długość 3,9 km), przebudowę pętli tramwajowej Basen Górniczy, budowę bezkolizyjnych skrzyżowań z istniejącymi ulicami, przystanków oraz pętli pośredniej "Turkusowa".
Projekt trasy Szybkiego Tramwaju w Szczecinie
Inwestycja została podzielony na cztery zadania:
1) przebudowa istniejącej jezdni ul. Hangarowej na odcinku 767m, budowa wiaduktu nad projektowaną trasą torowiska tramwajowego długości 65,5m, budowa nowych dojazdów do projektowanego wiaduktu oraz przebudowa istniejącego uzbrojenia;
2) przebudowa istniejącej jezdni ciągu ulic Batalionów Chłopskich – Gryfińska na odcinku 181m, w tym budowa wiaduktu nad torami tramwajowymi, przebudowa istniejącego uzbrojenia;
3) budowa linii tramwajowej od istniejącej pętli Basen Górniczy do wiaduktu w ulicy Hangarowej, wraz z przebudową pętli Basen Górniczy i budową nowych przystanków tramwajowych;
4) budowa linii tramwajowej na odcinku od wiaduktu w ulicy Hangarowej do pętli pośredniej "Turkusowa".
Urzędnicy muszą jednak liczyć z tym, że na drodze może im stanąć zabytek. Dom przy ul. Batalionów Chłopskich miał być przeznaczony do rozbiórki, ale jego mieszkańcy niespodziewanie złożyli wniosek do wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Szczecinie o wpisanie domu do rejestru zabytków. Jeśli tak się stanie, urzędnicy będą mieli spory problem.
Na razie nie ma jeszcze decyzji konserwatora zabytków, a sprawa się ciągnie od ponad pół roku.
- Cały materiał dotyczący tej sprawy przesłaliśmy do niezależnego eksperta w Poznaniu - mówi Kazimiera Kalita-Skwirzyńska z działu rejestru zabytków WZK. – Chcieliśmy, że opinia była całkowicie obiektywna. Na podstawie tej opinii podejmiemy decyzję czy wpisać ten dom do rejestru zabytków. Decyzja na pewno zapadnie przed końcem tego roku.
Weź udział w dyskusji: Szybki tramwaj czy zabytkowy dom - co wybierasz? |
Jeśli zapadnie decyzja, że dom Grueneberga jest zabytkiem, miastu przysługuje odwołanie do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego opinia będzie ostateczna.
Budowa szybkiego tramwaju ma być realizowana w terminie: grudzień 2010 - grudzień 2013.
Całkowita wartość inwestycji to ponad 223 mln zł.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?