Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Mija 700 lat od kiedy na Odrze stanął Most Kłodny

Redakcja MM
Redakcja MM
Ciekawe ujęcie przedstawiające stary, drewniany i obok nowy Most Kłodny.
Ciekawe ujęcie przedstawiające stary, drewniany i obok nowy Most Kłodny. Archiwum
To była najważniejsza przeprawa Szczecina i taką pozostaje do dziś. Teraz obchodzi jubileusz.

Dziś w tym miejscu przebiega Trasa Zamkowa, 15 lat temu oddano do użytku drugą nitkę tej przeprawy.

To była jedna z najważniejszych przepraw dla Szczecina – tłumaczy Rober Abelite, szczeciński przewodnik. – Tędy wpływały do miasta statki kupieckie. Nazwa Most Kłodny wzięła się od kłody, która blokowała dostęp do Szczecina.

1 grosz od wpływającego statku

Na tej wodnej bramie miasta pobierano cło od zawijających do portu jednostek. Nie wpuszczano tych, które nie uiściły opłaty, a także tych, które miały wrogie zamiary. Za otwarcie przeprawy dla jednostek pływających pobierano opłatę – 1 grosz.

– Pierwsze wzmianki o istnieniu Mostu Kłodnego pochodzą z początku XIV wieku – mówi pan Robert. – Powstał między 1310 a 1312 rokiem, więc mija 700 lat od uruchomienia najważniejszej przeprawy Szczecina. Most był przedstawiany na najstarszych planach i mapach miasta, począwszy od XVI wieku.

Był wykonany z drewna i służył miastu przez następne 600 lat. W 1731 r. wybudowano nowy Most Kłodny, łączący Stare Miasto z Łasztownią. Był to już most przęsłowy z balustradą i portalami, szeroki, dla ruchu pieszego i konnego.

– Warto dodać, że most docenili także Francuzi, którzy weszli do miasta w 1806 roku – mówi pan Robert. – Przez siedem lat służył jako strategiczna przeprawa.


– Jedną z ciekawostek jest to, że szczecinianie mogą zobaczyć niemal identyczny most, jak drewniany Most Kłodny – mówi Robert Abelite, szczeciński przewodnik. – Wystarczy wybrać się do Ueckermunde nad zalewem. Podobna konstrukcja, choć znacznie mniejsza wznosi się w tym mieście.


Nadchodzi nowe

W latach 1907-1909 kilkadziesiąt metrów w dół rzeki  zniesiono nowoczesną, żelazną konstrukcję, a stary most rozebrano. Choć zachowały się zdjęcia, na których stary i nowy most Kłodny stoją jeszcze obok siebie. Dopiero po wybudowaniu żelaznej konstrukcji most uzyskał szerokość umożliwiającą wprowadzenie wygodnych chodników dla pieszych, jezdni i torów tramwajowych.

Projektantem architektonicznym był Wilhem Meyer. Zamierzenie wykonała firma Genchelt & Co z Zielonej Góry. Dekoracje balustrady zrealizowała szczecińska firma Schwarz i Schröder. Od 1910 roku jeździł tędy tramwaj linii 5. Most miał około 120 metrów długości i 15-18 metrów szerokości Kończył swój bieg na końcu półwyspu przy przeprawie promowej na Duńczycy. Tak jak na moście Długim, tramwaj przejeżdżał most siłą rozpędu. Dopiero w 1929 roku założono trakcję elektryczną.

Wysadzony w powietrze

W czasie drugiej wojny światowej most uniknął zniszczeń, dopiero na przełomie lutego i marca 1945 roku Niemcy wysadzili go w powietrze.

– Przez siedem lat szczątki przeprawy spoczywały na dnie – mówi To była najważniejsza przeprawa Szczecina i taką pozostaje do dziś . Teraz  bchodzą jubileusz. Bez mostu i trasy nie dalibyśmy rady Robert Abelite. – Były nawet plany odbudowy tej przeprawy, ale ostatecznie zrezygnowano z tego. Mało tego w czasie prac usuwania starego natrafiono na szczątki, starej drewnianej konstrukcji. Wydobyto wiele elementów i kto wie,czy nie także słynną kłodę, która dała nazwę konstrukcji.

Nowa przeprawa

W latach siedemdziesiątych XX wieku pojawiły się plany budowy Trasy Zamkowej. Jej budowę rozpoczęto w 1978 roku. Po dziewięciu latach, 26 października 1987 oddano do użytku nitkę wjazdową do centrum miasta, zaś 5 lipca 1996 roku, po kolejnych dziewięciu – nitkę  wyjazdową. Ma 2300 m długości.


MAREK JASZCZYŃSKI
[email protected]



Dziś bez Trasy Zamkowej nie wyobrażamy sobie komunikacji między prawym a lewym brzegiem miasta. Niemal w tym samym miejscu przebiegał Most Kłodny.



Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto