Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rewolucyjny tramwaj w Szczecinie

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Tramwaj Moderus beta przyjechał do Szczecina
Tramwaj Moderus beta przyjechał do Szczecina Sebastian Wołosz
Moderus beta przyjechał do Szczecina. Tramwaj będzie zmontowany w naszym mieście.

Moderus beta przyjechał do Szczecina. Zobacz zdjęcia »

**Marek Jaszczyński
[email protected]**
Google+

Moderus beta to częściowo niskopodłogowy tramwaj. Takiego wagonu jeszcze u nas nie było. Jest szansa, że po szczecińskich ulicach będzie jeździło więcej tych pojazdów.

Tramwaj przyjechał wczoraj rano z Poznania. Pudło wagonu przyjechało na specjalnej platformie. Moderus Beta przyjechał z poznańskiej firmy Modetrans. Będzie montowany w warsztatach spółki Tramwaje Szczecińskie przy ulicy Klonowica.

- Zgodnie z umową, mamy sto dni na jego zmontowanie - mówi Krystian Wawrzyniak, prezes spółki Tramwaje Szczecińskie. - Prawdopodobnie na linii pojawi się jeszcze w wakacje. Jesteśmy ciekawi opinii pasażerów na jego temat.

Jednorazowo wagonem będzie mogło podróżować 206 osób: 62 na siedząco i 144 na stojąco. Miejsca siedzące zostaną zamontowane także w części niskopodłogowej, która znajduje się w środkowej części pojazdu. Tramwaj jest pomalowany zgodnie z obowiązującą w Szczecinie kolorystyką Floating Garden. Wagon będzie wyposażony m.in. w system elektronicznej informacji pasażerskiej, automat do sprzedaży biletów oraz specjalny, wydajniejszy system nawiewu.

Oprócz części niskiej podłogi i niższych kosztów produkcji tramwaje z niskopodłogową wstawką mają też mniejsze wymagania od tramwajów typu Swing jeżeli chodzi o stan torowisk. Wjadą tam, gdzie jeżdżą Tatry.

Tramwaje Szczecińskie zastanawiają się, czy w przyszłości nie montować podobnych tramwajów w kooperacji. Urząd marszałkowski ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013. W ramach działania 6.4 wspierany będzie zakup lub modernizacja taboru szynowego.

Pracownicy spółki mają doświadczenie w montażu tramwajów. Po Szczecinie kursuje już 14 wagonów Moderus Alfa (połączonych w 7 składów), które zostały od podstaw zmontowane w warsztatach przy ul. Klonowica. Pudła do tych wagonów także dostarczyła firma z Poznania. Wagony trafiły do zajezdni przy ul. Wiszesława kursują m.in. na liniach 5 czy 11. Są to jednak wagony w całości wysokopodłogowe.

Moderusy beta jeżdżą nie tylko w Poznaniu, ale również w Gdańsku i Elblągu. Coraz częściej przewoźnicy pytają o te wagony, są tańsze od całkowicie niskopodłogowych wagonów co najmniej o połowę. Znamy opinie o moderusach.

- Pasażerowie wypowiadają się o nich z dużą sympatią wskazując na ciekawy design oraz system czytelnej i przejrzystej informacji pasażerskiej - mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK Poznań Sp. z o.o. - Cenią to, że tramwaj ten jest przestrzenny i jednobryłowy. Nasi eksperci i inżynierowie chwalą moderusy beta, bo są tanie w eksploatacji, jest w nich sporo elektroniki, ale układy mechaniczne są nieskomplikowane i dlatego są proste w eksploatacji, obsłudze i naprawie. Nie są awaryjne w porównaniu do 105-tek, a przede wszystkim są tańsze w momencie zakupu niż nowe tramwaje np. combino czy tramino. O Betach dobrze wypowiadają się też torowcy, bo mniejsze naciski wózków Bety powodują mniejsze zużycie torowisk.

Motorniczowie chętnie siadają za sterami moderusów beta, bo to pojazdy dynamiczne, mają dobre przyśpieszenie i dobre parametry hamowania.

Czytaj również:


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto