MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Rewolucja, nowe egzaminy i nowe prawo jazdy

Redakcja MM
Redakcja MM
Rozmowa z Piotrem Michalskim, właścicielem Szkoły Nauki Jazdy Alien przy al. Piastów 59.

- Co się zmieni się w formule egzaminu teoretycznego?

- Tematyka będzie taka sama. Nie będzie jednak testu wielokrotnego wyboru. Kursant będzie musiał rozwiązać test z pytaniami jednokrotnego wyboru. Na rozwiązanie testu będzie miał 25 minut, czyli tyle samo ile do tej pory. Pytań będzie jednak więcej, bo w sumie aż 32, a nie jak do tej pory 18. Teraz 20 pytań dotyczyć będzie ogólnych przepisów ruchu drogowego, a 12 pytań będzie specjalistycznych z danej kategorii. Nie będzie można się cofnąć do poprzedniego pytania, żeby go poprawić. Decyzja ma być ostateczna. Założenie jest takie, że kierowca ma podjąć właściwą decyzję we właściwym czasie. W teście pojawią się też sekwencje video.

- Czy baza pytań, z których wybrane będą ostateczne 32 pytania testowe, zwiększy się? Pojawią się nowe pytania?

- Baza pytań będzie się cały czas zmieniać i powiększać. Obecnie minimum to 1,2 tys. pytań. Ich ilość ma wzrosnąć docelowo do 3 tys. pytań, będzie ich więc sporo. Teraz problem jest z tym, że ośrodki egzaminacyjne korzystają z dwóch firm, które te pytania tworzą, wymyślają. Są więc dwa różne zestawy pytań. Trwają rozmowy między obiema firmami, aby te dwie bazy pytań ujednolicić, połączyć, tak, aby powstała jedna wielka, wspólna baza pytań. Teraz ten brak ujednolicenia powoduje, że kursant, który uczył się w Szczecinie, a chce egzamin zdawać w Koszalinie może na miejscu zastać inną bazę pytań.

- Pytań będzie docelowo dużo więcej. Czy kursanci powinni się tego bać?

- Więcej, nie znaczy gorzej czy trudniej. Według mnie łatwiej jest rozwiązać test jednokrotnego wyboru niż test wielokrotnego wyboru. Nawet, jeśli nie znamy odpowiedzi na jakieś pytanie, strzelając łatwiej jest trafić w prawidłową odpowiedź. W nowych testach sporo odpowiedzi będzie miało możliwość odpowiedzi "tak" lub "nie" - łatwo będzie więc odpowiedzieć. Według mnie pytania w nowym teście są łatwe. Stresować kursantów może jednak upływający czas. W przypadku pytania z sekwencją video, pojawi się pytanie, rozpocznie się filmik, w pewnym momencie się zatrzyma i kursant będzie miał 15 sekund na zaznaczenie prawidłowej odpowiedzi. Jeśli nie zdąży pytanie nie zostanie zaliczone. Zmieni się też punktacja. W nowym teście pytania będą punktowane od 1 do 3 punktów. Żeby zaliczyć test trzeba będzie zdobyć 68 punktów. Maksymalnie zdobyć będzie można 74 punkty.

- Czy z powodu zmian w formule egzaminu zmieni się przebieg kursu? Będzie trwał dłużej, podrożeje?

- Kurs będzie z całą pewnością droższy, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Pomijam tu koszty stałe, które stale wzrastają. Wydaje mi się ze kurs kat. B będzie niewiele droższy może o 100 - 200 zł. Natomiast drastyczna podwyżka będzie dotyczyła kursu kat. A. Wszystko dlatego, że potrzebne będą nowe inwestycje dotyczące samych motocykli, sprzętu i placu. Szkoły nauki jazdy będą musiały kupić kasy fiskalne i radary do pomiaru prędkości.

- Do czego będą potrzebne radary?

- Trzeba będzie mierzyć prędkość, z jaką jechać będzie kursant na motocyklu. Związane jest to ze zmianami w egzaminie praktycznym kat. A.

- Proszę powiedzieć więcej o zmianach w praktycznym egzaminie na prawo jazdy?

- W przypadku egzaminu praktycznego na prawo jazdy kat. B zmian nie ma. Sporo zmian jest natomiast w przypadku egzaminu praktycznego na prawo jazdy kat. A. Do tej pory zdający jechał wyznaczoną trasą. Teraz będzie jechał w nieznane, dowolne miejsca w mieście, czyli tak jak się to dzieje obecnie w przypadku egzaminu na kat. B. Uważam, że to jest duże zagrożenie, bo egzaminator bezpośrednio nie ma wpływu na kursanta, który jedzie osobno. Jeśli zatem kursant się zestresuje i nie zachowa się właściwie w trakcie jazdy to jest to duże zagrożenie dla niego samego, a egzaminator nie będzie mógł zareagować. Ogromne zmiany zdających prawo jazdy kat. A czekają też na placu. Pojawi się kilka nowych manewrów.

- Na przykład jakich?

- Kursant będzie musiał wyznaczoną prędkością, min. 30 km/h pokonać slalom. Inny nowy manewr, według mnie dość niebezpieczny: wyznaczoną prędkością min. 50 km/h trzeba będzie wjechać w bramkę, wyhamować przed przeszkodą, ominąć ją i znów rozpędzając się wjechać w kolejną bramkę. Taki manewr z tą prędkością dla motocyklisty, który jest po kilkudziesięciu godzinach jazdy, może się źle skończyć. Obawiam się, że blisko WORDu trzeba będzie ustawić karetki. Przewrotka na motocyklu przy prędkości 50 km/h może się skończyć nawet utratą życia.

- Z powodu zmian w formule egzaminów zmieni się przebieg kursu? Będzie więcej lekcji?

- Nowe przepisy nie wymuszają większej ilości godzin, natomiast ze względów czysto praktycznych i logicznych te ilości będą musiały się zwiększyć, żeby kursant mógł wszystko opanować.

- Jak, po wprowadzeniu nowych zasad, będzie można zapisać się na kurs?

- Od poniedziałku wchodzić będzie w życie nowa zasada przyjmowania na kurs i uczestniczenia w nim. Każdy kursant, przed rozpoczęciem kursu będzie musiał utworzyć tzw. profil kandydata na kierowcę. Ten profil pozwoli sprawdzić wiedzę o kursancie, powie też czy dana osoba nie ma przeciwwskazań żeby taki kurs przejść. Wykluczy się osoby, które np. miały utracone prawo jazdy, robiły kolejny kurs i miały od nowa prawo jazdy. Zdarzało się, że robili tak też obcokrajowcy. W swoim kraju tracili prawo jazdy, przyjeżdżali do nas, tu robili je ponownie, a że Polska jest w Unii, to prawo jazdy obowiązywało też w innych unijnych krajach. Posiadanie profilu pozwoli uniknąć takich sytuacji.

- Gdzie i w jaki sposób będzie można stworzyć taki profil?

- Profil ustalać się będzie w starostwach. Jedyny problem jaki jest istotny dla kursantów to to, że osoby spoza Szczecina, które tu np. studiują i chcą zrobić prawo jazdy, a są z Krakowa, muszą pojechać do swojego rodzinnego miasta i w swoim starostwie starać się o profil. Zgłaszają wniosek o profil, dołączają zdjęcie i badania lekarskie, a po 2 dniach otrzymują ustalony numer profilu. Wzrosną wiec kolejki w urzędach w okienkach, w których załatwia się sprawy związane z prawem jazdy. Wiele osób narzeka na ten system i ma on zostać poprawiony.

- Nie ma sposobu, żeby ustalić numer profilu w inny sposób?

- Istnieje pewna forma obejścia tego sposobu. Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego urząd ma obowiązek przyjąć od nas dokumenty. Jeśli będą zaadresowane do niewłaściwej placówki, urząd ma obowiązek przesłać je pod odpowiedni adres - w tym przypadku do urzędu w naszym starostwie. Można wiec wniosek o profil złożyć u nas w Szczecinie, a nasz urząd prześle go do urzędu w naszym starostwie np. w Krakowie. Do odbioru numeru profilu możemy upoważnić inną osobę i poprosić ja o przesłanie nam dokumentów. Dzięki temu nie będziemy musieli jechać do rodzinnego miasta. Cała ta procedura wiąże się jednak ze sporym zachodem i bieganiem.

- Badania lekarskie były do tej pory organizowane w szkołach nauki jazdy. Gdzie teraz trzeba będzie je robić?
- Badania lekarskie są niezwykle ważne - bez nich nie otrzymamy numeru profilu. Każdy lekarz uprawniony do badania kierowców może takie zaświadczenie lekarskie wydać. U nas będziemy zbierać grupy osób chętne do zapisania się na kurs, zorganizujemy im przeprowadzenie badań lekarskich dla wygody. To przyspieszy otrzymanie numeru profilu i szybciej będą mogli u nas rozpocząć kurs.

- Co z dokumentem prawa jazdy? Czy nowe zasady egzaminów spowodują też zmiany w dokumentach?
- Kiedy nowe przepisy wejdą w życie, to prawo jazdy nie będzie już wydawane bezterminowo, a na 15 lat w przypadku kat. A i B oraz na 5 lat w przypadku kat. C i D (o ile nie będzie przeciwwskazań zdrowotnych). Po tym czasie trzeba będzie wymienić dokument, ale bez konieczności powtarzania badań. Wszystko po to, aby zdjęcie w dokumencie było aktualne. Pojawi się też nowy wzór prawa jazdy. Wielkość dokumentu będzie taka sama, ale zmieni się jego wygląd.

- A co z osobami, które mają wyrobione prawo jazdy według starych zasad? Muszą teraz wymienić dokument na nowy?

- Wymiana będzie obowiązywać w Polsce od 2028 roku. Teraz nie musimy tego robić. Jeśli jednak ktoś będzie musiał teraz wymienić prawo jazdy bo je zgubił, zniszczył, zmienił miejsce zamieszkania lub zrobił dodatkową kategorię prawa jazdy to jego nowe prawo jazdy zostanie wydane na nowych zasadach - z nowym wyglądem.

Szkoła Nauki Jazdy Alien przy al. Piastów 59 w Szczecinie. WWW: www.alien.szczecin.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

13. Zlot Zabytkowych Volkswagenów w gminie Kowal

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto