Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Raport po gołoledzi w Szczecinie. Będą kary dla wykonawcy?

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
MP
Gołoledź zaczęła się w Szczecinie w poniedziałek po godz. 14 i trwała aż do rana. Pogotowie ratunkowe interweniowało w mieście ponad 170 razy (w regionie ok. 500 razy).

- Od poniedziałku po południu ratownicy medyczni w regionie mieli ręce pełne pracy. Związane to było oczywiście z bardzo dużym oblodzeniem dróg i chodników. Najgorzej sytuacja wyglądała w poniedziałek w godzinach między 13 a 18. Niemniej interwencji było bardzo dużo aż do wtorkowego poranka - mówi Paulina Heigel z Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Szczecinie.

W Szczecinie interwencje miały miejsce w całym mieście. Wiele zakończyły się poważnymi urazami i interwencjami szpitalnymi.

Złamania i urazy

  • Na ul. Dembowskiego potrącony został 13-letni chłopiec. Sprawca uciekł jednak z miejsca zdarzenia. Chłopiec został przewieziony do szpitala z urazem kończyny dolnej.
  • Na ul. Potulickiej 53-letnia kobieta poślizgnęła się na schodach i upadając uderzyła się tak mocno w głowę, że straciła przytomność.
  • Na ul. Zegadłowicza kobieta po poślizgnięciu, upadając uderzyła głową o barierkę i trafiła do szpitala z silnie krwawiącą raną głowy.
  • Na ul. Szafera w tym samym miejscu i niemal w tym samym czasie upadła kobieta a obok niej mężczyzna jadący na rowerze. Kobieta doznała urazu głowy, mężczyzna trafił do szpitala ze złamaną nogą.
  • Na ul. Golisza 45-latek poślizgnął się i złamał nogę.

- Pracy było naprawdę mnóstwo, był to bardzo wymagający dyżur. Sami dyspozytorzy i ratownicy medyczni przyznają, że wyglądał podobnie jak w noc sylwestrową, która jest zawsze najbardziej pracowitym czasem w ciągu całego roku - dodaje Paulina Heigel.

Trudno zliczyć, ile osób przewróciło się, ale szczęśliwie nie odniosło poważniejszych obrażeń. W bardzo trudnej sytuacji byli pasażerowie autobusów i tramwajów. Przez wiele godzin na przystankach był lód.

- Nie mogłam wejść do autobusu, tak jest ślisko. Teraz boję się, jak będziemy z niego wychodzić, bo na pewno na przystanku znów będzie ślisko - denerwowała się młoda kobieta z małym dzieckiem na ręku.

- Strasznie ślisko. Raz się wywróciłam. Chodniki i przystanki nie są posypane solą ani piachem - żaliła się pasażerom starsza pani.

Po godzinie 16 na przystanku przy ulicy Duńskiej przewróciły się trzy dziewczyny. Jedna zaczęła się staczać w kierunku zatoczki autobusowej, akurat, gdy nadjeżdżał autobus. Wystraszony kierowca zaczął trąbić klaksonem. Dziewczynie udało się wstać.

Gdzie byli zarządcy?

Prognozy pogody z kilkugodzinnym wyprzedzeniem precyzyjnie określiły początek gołoledzi. Mimo to większość zarządców nieruchomości do których należy dbanie o chodniki nie zdało egzaminu. Ślisko było na chodnikach należących do wspólnot mieszkaniowych, spółdzielni, terenach miejskich. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego przekonuje, że rzucił do walki z lodem wszystkie siły.

- Wszystkie możliwe zasoby są wysłane do miasta. Służby pracują w maksymalnym składzie od kilku godzin. Zdajemy obie sprawę z trudnej sytuacji, robimy co w naszej mocy, żeby zapewnić bezpieczeństwo pieszym i kierowcom - mówiła w poniedziałek po południu Hanna Pieczyńska z ZDiTM.

Zapewnia, że prace rozpoczęły się jeszcze we wczesnych godzinach porannych, a w kulminacyjnym momencie, czyli około godz. 13/14 na ulicach i chodnikach były 23 pojazdy, 3 quady i blisko 70 osób.

- Na przystankach i w Strefie Płatnego Parkowania pracowało kilkanaście samochodów i około 60 osób. W naszym utrzymaniu są chodniki, kładki i schody, Strefa Płatnego Parkowania, przystanki i jezdnie. Przypominam jednak, że utrzymanie chodników przyległych do budynków jest w obowiązku zarządcy - mówiła we wtorek.

Dlaczego zatem mimo takich sił jeszcze ok. godz. 17 przystanki w centrum miasta były oblodzone? Podobnie było na Niebuszewie. Na Warszewo pierwsza solarka dotarła przed godz. 17.

Hanna Pieczyńska przyznaje, że prace na przystankach związane z usuwaniem lodu pozostawiają sporo do życzenia. Być może posypią się nawet kary dla wykonawcy zlecenia.

- Mamy uwagi co do sposobu przygotowania i utrzymania przystanków, będziemy rozmawiali o tym, jakie należy wprowadzić zmiany w tak krytycznych momentach i czy nałożyć na wykonawcę kary. Zgodnie z umową rozpoczęcie prac powinno rozpocząć się najpóźniej w ciągu 1 godziny po wystąpieniu gołoledzi. Zakończenie zależne jest od rodzaju przystanku lub pętli. W przypadku 23 pętli usuwanie gołoledzi nie może zakończyć się później niż w ciągu 3 godzin od jej wystąpienia. W przypadku blisko tysiąca przystanków to czas od 2 do 4 godzin - mówi.

Przypomina, że skutki gołoledzi są bardzo trudne do usunięcia, bo warstwa lodu pojawia się nawet na posypanych wcześniej piaskiem miejscach.

- O tym, że trudno nad tym żywiołem zapanować mogą świadczyć doniesienia także z innych miast w Polsce, gdzie w niektórych przypadkach odwołane zostały lekcje w szkołach, a komunikacja miejska stanęła - dodaje.

W innych miastach jednak miejscy zarządcy dróg wystosowują do innych zarządców przypomnienia o obowiązku walki ze skutkami gołoledzi. Osoby, które ucierpiały w wyniku gołoledzi, mogą starać się odszkodowanie od zarządców terenu, na którym doszło do wypadku.

- Każdy przypadek osób zgłaszających się do nas z roszczeniem będzie rozpatrywany indywidualnie - dodaje Hanna Pieczyńska.

Na mandaty nie było czasu

Straż miejska, która wspierała policję nie miała czasu na wypisywanie mandatów zarządcom nieruchomości.

- W związku z sytuacją pogodową i bardzo dynamicznie zmieniającymi się warunkami atmosferycznymi powodującymi „szklankę” na jezdniach na polecenie policji wspieraliśmy ich w dynamicznym zamykaniu ulic, po których przejazd (zwłaszcza pod górę) był bardzo niebezpieczny. Na inne działania nie mieliśmy już sił i środków - mówi Joanna Wojtach ze Straży miejskiej w Szczecinie.

Akcja Zima, co to takiego?

Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie zawarł umowy na zimowe oczyszczanie miasta w ramach kilku zadań, a akcją zima jest objętych 753 km jezdni. Umowa na zimowe oczyszczanie lewobrzeżnej części miasta Szczecina została zawarta z firmą Remondis Szczecin i swoim zakresem obejmuje:

  • mechaniczne usuwanie śniegu i błota pośniegowego oraz likwidowanie gołoledzi z ulic, placów, zatok i pętli autobusowych – 545,52 km; ( I, II i III kolejność ),
  • ręczne usuwanie śniegu i błota pośniegowego oraz likwidacja gołoledzi z chodników – 44 754 m2,
  • mechaniczne usuwanie śniegu i błota pośniegowego oraz gołoledzi z chodników, dróg rowerowych – 59 550 mb,
  • usuwanie śniegu i błota pośniegowego oraz likwidowanie gołoledzi z mostów, wiaduktów i kładek – 27 602 m2
  • usuwanie śniegu i błota pośniegowego oraz likwidowanie gołoledzi z chodników przyległych do parków, zieleńców i skwerów – 45 808 m2,
  • usuwanie śniegu i błota pośniegowego oraz likwidacja gołoledzi ze schodów – 5 401 m2.

Wartość umowy na okres od 01.10.2022 do 30.04.2023 r. wynosi 7,777 mln zł.

Zabezpieczony stan ilościowy środków:

  • sól drogowa - 5800 ton
  • piach – 200 ton
  • chlorek magnezu – 15 ton

Umowa na zimowe oczyszczanie prawobrzeżnej części miasta Szczecina została zawarta z firmą Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania i swoim zakresem obejmuje:

  • mechaniczne usuwanie śniegu i błota pośniegowego oraz likwidowanie gołoledzi z ulic, placów, zatok i pętli autobusowych – 208,02 km ( I, II, III kolejność),
  • ręczne usuwanie śniegu i błota pośniegowego oraz gołoledzi z chodników, dróg rowerowych – 38 345 m2,
  • usuwanie śniegu i błota pośniegowego oraz likwidowanie gołoledzi z mostów, wiaduktów i kładek – 2 470 m2.

Wartość umowy na okres od 01.10.2022 do 30.04.2023 r. wynosi 2,071 mln zł.

Zabezpieczony stan ilościowy środków:

  • sól drogowa - 1500 ton
  • piach - 600 ton

W umowach na sezon zimowy 2022/2023 obowiązują trzy kolejności odśnieżania. W I i II kolejności ujęte zostały przede wszystkim główne ciągi komunikacyjne, po których kursuje komunikacja miejska, a także mosty, wiadukty i ulice o dużym nachyleniu. W III kolejności ujęte zostały m.in. ulice łączące główne ciągi komunikacyjne. Ulice nieujęte w planie Akcji Zima oczyszczane będą interwencyjnie, po zakończeniu działań w I, II i III kolejności.

W I kolejności wykonawcy zobowiązani są do zapewnienia przejezdności w ciągu 4 godz. od chwili wystąpienia opadów śniegu bądź gołoledzi, w II kolejności przejezdność powinna zostać zapewniona w ciągu 6 godz. Po ustaniu opadów śniegu w ciągu 4 godz. wykonawcy zobowiązani są do usunięcia z jezdni śniegu i błota pośniegowego (dot. I i II kolejności). W III kolejności wykonawcy zobowiązani są do zapewnienia przejezdności w ciągu 16 godzin (lewobrzeże) oraz 12 godzin (prawobrzeże) od ustania opadów śniegu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto