W portach jest więcej rudy (o 68,2 proc.), paliw (29,1 proc.) i gazu LNG (o 34,8 proc). Terminal LNG w Świnoujściu obsłużył do końca czerwca br. 26 statków z gazem LNG. Dla porównania w tym samym czasie ub. roku było ich 18.
Natomiast mniej przeładowano węgla (-28,6 proc.), innych masowców (-8 proc.), zbóż (-18,7 proc.), drobnicy (-1,8 proc.), drobnicy promowej (-1,1 proc.) oraz kontenerów (-16,1 proc.).
- Sam czerwiec br. był dla obu portów o 21 proc. lepszy aniżeli czerwiec 2021 - informuje Monika Woźniak Lewandowska , rzeczniczka prasowa ZMPSŚ. - Tutaj liderami przeładunków są węgiel (+13,8 proc.), ruda (+254,4 proc.), zboże (+95 proc.), paliwa (+54,2 proc.) oraz gaz LNG (+73,7 proc.).
Rzeczniczka dodaje też, że to półrocze w przeładunkach było też lepsze niż półrocze roku przed pandemią, czyli 2019 rok.
- I to dużo lepsze, bo aż o 5,5 proc. - mówi Monika Woźniak-Lewandowska i przypomina: - Należy pamiętać, że od kilku lat porty działają w nadzwyczajnych warunkach. Wcześniej dwa lata pandemii koronawirusa, obecnie wojna na Ukrainie.
Te czynniki znajdują swoje odbicie w wielkości obsługiwanych ładunków w portach. Dowodzą tego chociażby przeładunki węgla. O ile te w pierwszym półroczu br. dość znacząco spadły, o tyle jesienią należy spodziewać się wzrostów w tej grupie towarowej, co jest efektem podpisanych już kontraktów.
Spółki przeładunkowe w portach Szczecin-Świnoujście obsługują także coraz więcej towarów z Ukrainy. Ogółem w portach obsłużono dotychczas ponad 150 tys. ton towarów, w tym rudy i zbóż, które drogą morską trafiły do odbiorców m.in. w Holandii i Algierii. W drugim półroczu 2022 spodziewamy się znaczącego przyrostu przeładunków ukraińskiej kukurydzy, rudy żelaza i surówki żelaza.
- ZMPSiŚ podejmuje działania ukierunkowane na stały rozwój portów, stwarzając warunki i możliwości do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie - podkreśla rzeczniczka.
- Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, które będą dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą zawijać do portu w Szczecinie, po modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.
- Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych.
- Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.
- Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu dodaje Monika Woźniak-Lewandowska.
W 2020 roku, roku pandemicznym port Szczecin-Świnoujście zakończyły wynikiem 31 177,5 tys. ton obsłużonych towarów. W 2019 r. przeładunki sięgnęły poziomu 32 174,8 tys. ton.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?