Tereny wokół terminalu LNG i zmiany związane z jego rozbudową od początku są elementem sporów między spółką a mieszkańcami Świnoujścia. Spółka Gaz-System stała na stanowisku, że po wybudowaniu trzeciego zbiornika, a przede wszystkim prowadzącej do niego nowej estakady gazowej, dotychczasowy przebieg ul. Ku Morzu i rozbudowa terminala będą kolidowały ze sobą pod względem bezpieczeństwa. Stąd pojawiła się konieczność zmiany przebiegu ulicy Ku Morzu. To oznacza, że dotychczasowy dojazd do Latarni Morskiej i Fortu Gerharda nie będzie już możliwy. Dlatego w zamian zostanie wybudowana nowa droga.
– Rozumiemy względy bezpieczeństwa, jednak od początku staliśmy na stanowisku, że musimy zadbać o interes miasta. Ulica Ku Morzu prowadzi do naszych najważniejszych zabytków. Nie mogliśmy dopuścić do sytuacji, że ten dostęp zostanie trwale ograniczony – mówi zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska.
Zgodnie z zapisami wynegocjowanego porozumienia, spółka Gaz-System wybuduje na własny koszt ul. Ku Morzu w nowym przebiegu. Będzie on poprowadzony na zachód od terminalu. Oprócz tego spółka partycypować będzie w budowie drugiego odcinka ul. Ku Morzu, który prowadził będzie od bramy portu do Latarni Morskiej oraz Fortu Gerharda, a także planowanego w tym rejonie parkingu. W gestii spółki leży także wykonanie dokumentacji projektowej drugiego odcinka ulicy Ku Morzu oraz parkingu.
To dla opiekunów latarni i fortecznego muzeum dobra informacja, bo dotychczasowy dojazd po dziurach ze stojącą wodą był niechlubną wizytówką tej części miasta.
– Nowa droga umożliwi rozpoczęcie działań na rzecz kompleksowego zagospodarowania wyjątkowych zabytków – mówi Agata Kucharska ze Stowarzyszenia Miłośników Latarń.
Piotr Piwowarczyk z Muzeum Obrony Wybrzeża w Forcie Gerharda w rozmowie z "Głosem" podkreśla, że nowa droga to nie wszystko, bo kluczowe jest także zadbanie o zielony teren między estakadami.
- To unikatowy ekosystem i zabytki, bo mówimy tu o Szlaku Fortecznym. Mam nadzieję, że będzie on dostępny dla mieszkańców i pieszego ruchu turystów - mówi.
Według harmonogramu, zakończenie budowy drogi zaplanowano na koniec 2023 roku. Koszt inwestycji to ponad 23 miliony zł.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?