W zasadzie nie ma ścieżek bez błędów, połączenia są nieprzemyślane a niektóre drogi wręcz niebezpieczne.
Członkowie stowarzyszenia Rowerowy Szczecin na przygotowanie raportu otrzymali z magistratu 20 tys. zł. Liczą na to, że skoro urzędnicy byli skłonni tak ich wspomóc, raport jest dla nich istotny i rzeczywiście chcą naprawić błędy w ścieżkach. Sprawdzanie ścieżek i sporządzanie dokumentacji trwało pół roku.
- Przejechaliśmy każdą ścieżkę rowerową w mieście – mówi Tomasz Loga, jeden z autorów raportu. – Braliśmy pod uwagę opinie mieszkańców miasta, prosiliśmy o uwagi, komentarze a potem wszystko sami sprawdzaliśmy. Otrzymaliśmy od urzędników wykaz dróg rowerowych, nieco go zweryfikowaliśmy. Okazuje się, że w papierach jest, co innego a co innego w rzeczywistości. Przykładowo w dokumentach UM jest napisane, że ścieżka przy ul. Wyspiańskiego ma dwa metry szerokości – sprawdziliśmy – jest o połowę mniejsza. Przy Okulickiego podobno jest droga dla rowerów, pojechaliśmy tam, ale żadnych znaków, które wskazywałyby na to nie zastaliśmy. Najgorzej jest przy ul. Hangarowej i al. Wojska Polskiego – tam rowerzyści są narażeni na największe niebezpieczeństwo.
To tylko kilka z obnażonych błędów. Wysokie krawężniki, słupy na środku ścieżki albo drzewa, brud, dziury…Rowerzyści podkreślają, że raport to podstawa do poprawy infrastruktury rowerowej w Szczecinie. Wytykają błędy, ale wskazują też rozwiązania.
- Zawarliśmy najmniejsze szczegóły – dodaje Tomasz. – Zaznaczyliśmy każdą usterkę, wskazaliśmy, na którym metrze ona jest, zrobiliśmy zdjęcia i filmy. Myślę, że dzięki naszemu raportowi, który ma 722 strony i około setki zdjęć uda się zmienić wizerunek Szczecina, który nie jest zbyt przyjazny rowerzystom.
Raport opisuje stan infrastruktury rowerowej, która powstała do końca 2009 roku. Jest dostępny w całości na stronie www.rowerowy.szczecin.pl Pod uwagę przy analizie ścieżek brano długość, szerokość, rodzaj nawierzchni, ilość punktów kolizyjnych, ilość miejsc niebezpiecznych oraz ilość przeszkód.
Kilka opisów:
Ulica Hangarowa
Odcinek o długości 850 metrów jest oznakowany jako droga dla rowerów oraz droga pieszo-rowerowa, jednokierunkowa, częściowo dwukierunkowa. Większość odcinka ma bardzo zniszczoną nawierzchnię – czytamy w raporcie. Brak połączenia z istniejącą infrastrukturą rowerową przy ul. Struga. Odcinek bardzo istotny z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Kilka błędów: wystające krawężniki przy przejeździe dla rowerzystów przez ul. Leszczynową, brak znaku poziomego P-23 na drodze dla rowerów, wystające krawężniki przy przejeździe dla rowerzystów, brak ciągłości nawierzchni drogi dla rowerów na drodze wjazdowej na stację benzynową, zniszczona nawierzchnia.
Al. Wojska Polskiego
Ścieżka o długości 680 metrów jest oznaczona jako droga dla rowerów, droga dla rowerów
i pieszych, jest dwukierunkowa. Brak wyznaczonych przejazdów dla rowerzystów na skrzyżowaniu z ul. Zaleskiego w kierunku ul. Traugutta oraz w kierunku południowej strony al. Woj. Polskiego. Zniszczona nawierzchnia i brak ciągłości drogi rowerowej. Ponadto wystający krawężnik i słup oświetleniowy zajmujący część ścieżki.
Fot. Fot. Fragment raportu. Źródło www.rowerowy.szczecin.pl
Ul. Dworska
Na odcinku o długości 640 metrów oprócz zniszczonej nawierzchni, braku niektórych znaków poziomych, stojących na ścieżce tablic informacyjnych są także drzewa, trawniki i zbyt blisko usytuowane parkingi dla samochodów.
Filmy nakręcili członkowie RS w ramach raportu
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?