Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pokazali jak ożywić wodne szlaki Szczecina

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Tramwaje i taksówki wodne, szlaki turystyczne prowadzące przez jezioro Dąbie. Tak widzą przyszłość naszego miasta nad Odrą kolejni planiści.

To koncepcja, która zdobyła pierwsze miejsce w konkursie urzędu miasta „Szczecin Nad Wodą”. Autorami opracowania urbanistyczno - architektonicznego dotyczacego zagospodarowania turystycznego, rekreacyjnego i komunikacji wodnej na terenie miasta Szczecin są Igor Iwaszkiewicz i Zbigniew Zbroja.

Szczecin leżący na „Szlaku wodnym Berlin – Szczecin –Bałtyk” (BSzB) jest potencjalnie bardzo ważnym węzłem logistycznym transportu wodnego w tej części Europy. Szlak ten jest jak kręgosłup dla wspólnej - przyrodniczo i historycznie krainy znajdującej się w obrębie dwóch landów tj. Meklemburgii Pomorza Przedniego, Brandenburgii (po stronie Niemiec) i Pomorza Zachodniego (po stronie Polski).

Układ ten istniał od dawna i był cząstkowo gospodarczo wykorzystywany, ale dopiero wejście Polski do państw strefy Schengen w 2007 roku, likwidujący przecinającą dotąd ów region granicę, stwarza nowe szanse turystycznego wykorzystywania położenia Szczecina. Jest on również elementem strategicznym inicjatywy Urzędu Marszałkowskiego tworzącej CETC – „Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego Route 65”, podobny do korytarza euroregionów istniejących wzdłuż granicy francusko-niemieckiej.


Szczecin przyszłości? Pływające taksówki i domy na Odrze (wideo, zdjęcia)


- Trasę tę przemierzają nie tylko barki rzeczne ale również jachty żaglowe i motorowe z Brandenburgii oraz Berlina w kierunku Zalewu Szczecińskiego, a następnie Bałtyku – tłumaczy Zbigniew Zbroja, współautor koncepcji. - To najkrótsza droga wodna ze stolicy Niemiec do Bałtyku, na której spotkamy wszystkie rodzaje akwenów: wody rzeczne, zalewowe i morskie. W Berlinie i jego otoczeniu jest sporo akwenów do uprawiania turystyki wodnej. Daje się jednak odczuwać brak dostępu do morza. Stąd też Bałtyk wraz z wyspami: Rugią, wyspą Uznam i Wolin to niepowtarzalna atrakcja dla załóg jednostek pływających na szlaku BSzB.

Dalszy rozwój ekoturystyki wodnej w granicach miasta Szczecina jest możliwy według specjalistów w oparciu o: - wędrówki i rajdy trasami bogatego oraz niepowtarzalnego dziedzictwa przyrodniczo - kulturowego wzdłuż Odry,

- rejsy kabinowymi jachtami żaglowymi i motorowymi (np. hauzboty) po akwenach również sąsiadujących ze Szczecinem (np. Dolina Dolnej Odry, Zalew Szczeciński itp.),

- rejsy statkami wycieczkowymi; morskimi i śródlądowymi,

- pływanie łodziami otwarto-pokładowymi i AQUA-Taxi po kanałach oraz rozlewisku rzeki Odry,

- uruchomienie tramwaju wodnego łączącego plaże na Dziewokliczu i w Dąbiu (po podniesieniu ich standardu),

- wędrówki kajakowe oparte o istniejące i projektowane stanice wodne (np. Dziewoklicz),

- wędrówki piesze (np. trekking) po wałach powodziowych wzdłuż rzeki Odry i j. Dąbie,

- wędrówki szlakami rowerowymi połączone z transportem wodnym,

- wyprawy ornitologiczne, tematyczne, edukacyjne (np. „poszukiwanie skarbów”).

- zbudowanie na wybranych wyspach, półwyspach enklaw przyrodniczo – fizycznych (np. na wyspie Grodzkiej „Ogrodu doświadczeń fizycznych” podobnie jak w Krakowie) lub stworzenie szczególnych przystani związanych z określonym miejscem, edukacją przyrodniczą (np. wyspy: Kacza, Dębina, półwysep Zdroje).

Wodne taksówki i tramwaje w Szczecinie?

Dla realizacji powyższych zadań, poza „kursowymi” statkami wycieczkowymi pojawia się niepowtarzalna szansa na wyznaczenie tras oraz uruchomienie tramwajów wodnych i AQUA –Taxi, które w połączeniu z dworcem kolejowym PKP, stanowiłyby zaczątek arterii wodnych miasta Szczecina.


Zobacz futurystyczny Szczecin


Na morskich jachtach żaglowych płynących z Berlina, stawiane są w Szczecinie maszty ponieważ pojawia się możliwość dopłynięcia na samych żaglach do Bałtyku przez jezioro Dąbie. Tam z kolei niemal w każdy weekend odbywają regaty żeglarskie. Dzięki aktywności wodniaków staje się on wodną metropolią w regionie transgranicznym.

Głównym atutem Szczecina jest jego atrakcyjne, niepowtarzalne położenie nad Odrą, która daje miastu poczucie wyjątkowości. Rzeka jak korytarz życia łączy metropolię Szczecin z innymi regionami Polski. Przykładem może być tu Stowarzyszenie Gmin Nadodrzańskich których obecność jest widoczna w Szczecinie podczas corocznego „Flisu Odrzańskiego”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto