Od pewnego czasu trwa przebudowa przystanku tramwajowego przy głównej bramie Cmentarza Centralnego. Polega ona m.in. na jego wydłużeniu oraz podniesieniu peronów przystankowych. Perony powinny zostać wykonane z prefabrykowanych prostokątnych płyt betonowych, na których znajdują się specjalne guzki.
– Płyty te powinny być ustawione krótszą krawędzią równolegle do torowiska – wyjaśnia Maciej Kubień, nasz Czytelnik. – Wówczas guzki układają się w linię
równoległą do torowiska, która informuje osoby niewidome o zbliżaniu się do krawędzi peronu. W taki, prawidłowy sposób, ułożono już te specjalne płyty na nowym przystanku autobusowym przy Urzędzie Miasta.
Jak mówi pan Maciej, płyty przez kilka dni ułożone były prawidłowo. Okazało się jednak, że z niewiadomych przyczyn w ostatnim czasie na obu peronach zostały zdemontowane i przełożone. Tym razem dłuższą krawędzią równolegle do torowiska, co staje się już dla niewidomych niebezpieczne.
– Takie ułożenie sprawia, że guzki znajdują się prostopadle do torowiska, czyli w praktyce o niczym sensownym nie informują osoby niewidomej – tłumaczy. – Dla osoby widzącej, to może bez znaczenia, ale nie dla tej, która ma kłopoty ze wzrokiem. Poza tym jest to oczywiście niezgodne nie tylko z projektem, ale i ze zdrowym rozsądkiem.
Uwagi naszego Czytelnika przekazaliśmy do Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. Przyznano, że antypoślizgowe płyty peronowe o fakturze perforowanej zostały ułożone niezgodnie z rozwiązaniem technologicznym.
– Nie oznacza to jednak niezgodności z projektem, gdyż zakładał on zastosowanie płyt gładkich – zastrzega jednak zaraz Marta Kwiecień – Zwierzyńska, rzecznik ZDiTM i dodaje: – Jednakże po stwierdzeniu, że w tej samej cenie można zastosować rozwiązanie bezpieczniejsze i nowocześniejsze, przyjęto do realizacji materiał, który jest obecnie układany. Całość odbyła się bezkosztowo, jedynie przy wydłużeniu terminu o 14 dni. Obecnie płyty układane są prawidłowo.
Marek Jaszczyński
[email protected]
__Płyty powinny być ułożone krótszą krawędzią równolegle do krawędzi peronu, a położono je prostopadle (specjalny pasek z guzkami). Niewidomi prowadzeni są więc prosto pod koła tramwaju.
Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?