Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Linia tramwajowa na Zawadzkiego?

leks
leks
Trudności z domknięciem drzwi, zapełnione po sufit, nietrzymające się rozkładu, mocno wyeksploatowane autobusy to codzienność na linii nr 75. Rozwiązaniem problemu mógłby być tramwaj.

Linia 75 kursuje m. in. przez osiedle Zawadzkiego. W godzinach szczytu podróż odbywa się często w nieludzkiej atmosferze. Autobusy zwykle są przepełnione już na Zawadzkiego, a co dopiero na os. Kaliny i w Centrum. Luźniej robi się dopiero pod wieczór. Jest jednak alternatywa, która może przynieść ulgę pasażerom... tramwaj.

Tramwaj odpowiedzią na problemy komunikacyjne

Tramwaje to przyszłość i mogą być bardzo komfortowym i szybkim środkiem transportu, a jednocześnie przyjaznym środowisku. W wielu miastach na zachodzie Europy autobusy są wypierane przez tramwaje – ze względu na ochronę środowiska. W Polsce niestety jeszcze do tej pory zdarza się, że w niektórych miastach linie tramwajowe są likwidowane.

Miejskie plany zakładają likwidację pętli tramwajowej na Krzekowie i przedłużenie linii z Krzekowa do nowej pętli, jaka ma powstać na ul. Szafera (linia będzie przebiegała w równoległej do obecnej ul. Szerokiej miejskiej obwodnicy zachodniej miasta Szczecina - ul. Nowoszerokiej).

Inwestycja prawdopodobnie nie zaspokoi jednak potrzeb komunikacyjnych osiedla Zawadzkiego i okolic. Dlaczego? Tramwaj wjedzie na osiedle „od tyłu”, obsługując tylko Krzekowo i okolice ul. Szafera. Dla mieszkańców ul. Zawadzkiego i Janickiego – nadal wygodniejszym środkiem transportu będzie autobus.

Propozycja trasy
Rozwiązaniem tego problemu może być inna trasa dla tramwaju. Propozycje trasy przez ul. Janickiego i Zawadzkiego słychać od lat, a warto wziąć je pod uwagę, ponieważ mogłyby niemal w pełni zaspokoić potrzeby komunikacyjne mieszkańców z os. Zawadzkiego, Janickiego i okolic, a w przyszłości też powstającego przy ul. Janickiego nowego osiedla mieszkaniowego (szczególnie w aspekcie dojazdu do centrum).

Planowana przez miasto trasa w ul. Żołnierskiej będzie prawdopodobnie mało rentowna, bowiem szerokim łukiem omijać ma ona tereny zabudowane i „dochodzi” tylko do skraju osiedla, a jedynym generującym ruch pasażerów obiektem w jej ciągu jest zlokalizowana przy ul. Żołnierskiej uczelnia.

Natomiast trasa od ul. Mickiewicza przez ul. Janickiego i Zawadzkiego powinna być budowana w pierwszej kolejności – jedną z opcji mogłaby być nawet likwidacja linii w ul. Żołnierskiej w przypadku braku środków na budowę obu tras. Potrzeby ulicy Żołnierskiej zaspokajałby wówczas autobus.

Jedyny problem to dojazd torowy do warsztatów naprawczych MZK przy ul. Klonowica, który jednak można poprowadzić od skrzyżowania Klonowica – Janickiego.

Nie tak kolorowo...
Nie obejdzie się jednak bez problemów. Ulica Janickiego to wąska zbudowana jeszcze przed wojną ulica, którą wraz z budową linii tramwajowej trzeba będzie gruntownie przebudować.

Torowisko powinno być przy tym jak najlepiej wyciszone, by tramwaje nie przeszkadzały mieszkańcom. Ze względu na ograniczoną ilość miejsca pas tramwajowy będzie musiał być wspólny z pasem dla samochodów, podobnie jak w przypadku ulicy Krzywoustego.

Obecnie jednak tego typu inwestycje budzą niepokój mieszkańców, którzy boją się o hałas i zanieczyszczenia, choć są to obawy trochę na wyrost. Czas na pewno pokaże, iż nie będą to pieniądze wyrzucone w błoto. Tramwaju nie należy się bać!

 

Od redakcji:  Przypominamy, że każdy z Was może zostać dziennikarzem MM Mojego Miasta! Szczegóły projektu znajdziecie klikając na link:

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto