- To rarytas, proszę zwrócić uwagę jak jest zachowany – mówi nie kryjąc dumy Jacek Kosiński z Muzeum Techniki i Komunikacji Zajezdnia Sztuki. – Samochód wyprodukowany w 1984 roku był użytkowany w dywizjonie przeciwpancernym naszej, 12 Brygady Zmechanizowanej. Zwraca uwagę nie tylko zadbany wygląd, ale także wyposażenie dodatkowe w środki łączności i silnik. Kamuflaż samochodu pojawił się zapewne po tym jak Polska wstąpiła do NATO.
Terenówka z radiostacjami
Uaz 468B typ WD-43, to wóz dowodzenia, czyli samochód przeznaczony do utrzymywania łączności na średnich dystansach.
– Zapewne do dziś tego typu samochód jest używany przez polską armię – dodaje pan Jacek. – Stan licznika może nie oddawać faktycznego przebiegu, bo kiedyś wojskowi kierowcy podkręcali specjalnie licznik. W samochodzie obok kierowcy zasiadał dowódca a z tyłu było miejsce dla dwóch łącznościowców.
Terenowe auta tego typu znajdują się w wyposażeniu Sił Zbrojnych RP od 1981 roku. Jest przeznaczony do zapewnienia miejsca pracy osobie funkcyjnej (dowódcy) oraz fonicznej utajnionej i nieutajnionej łączności dla potrzeb dowodzenia wojskami i kierowania ich środkami walki.
Jego wyposażenie stanowią: dwie radiostacje pokładowe UKF typu R- 123Z, radiostacja UKF małej mocy typu R-107, telefoniczne urządzenia utajniające, zestaw łączności wewnętrznej i komutacji, polowy aparat telefoniczny, planszet (to przezroczysty pleksiglas, na którym nanosi się dane otrzymane w meldunku przez radiostację – przyp. red.) oraz zestaw anten. Ponadto wóz jest wyposażony w przyczepę jednoosiową z agregatem spalinowo-elektrycznym AB-1. Sama radiostacja może być zasilana z sieci pokładowej prądem stałym o napięciu 27 V, z zewnętrznej sieci przemysłowej 220 V/50 Hz lub z własnego agregatu.
Od śniegów po piaski
– Samochody uaz zastąpiły popularne gazy 69, chociaż gaziki były produkowane jeszcze przez osiem lat po rozpoczęciu produkcji uaza – wyjaśnia Jacek Kosiński. – Uazy były i są używane w różnych warunkach klimatycznych, sprawdzają się w śniegach Syberii oraz na pustynnych terenach Afryki i Azji.
Samochody tego typu były produkowane w Związku Radzieckim od 1973 roku, w zakładach w Uljanowsku, służyły we wszystkich armiach państw Układu Warszawskiego, można je spotkać w Afryce, na Bliskim Wschodzie, w Azji. UAZ-469 osiągnął status legendy ze względu na niezawodność i osiągi terenowe. Pojazd nie był dostępny w sprzedaży publicznej, ale wielu z nich było sprzedawane jako nadwyżki do prywatnych właścicieli. Póki co nasz uaz czeka na remont w garażu, ale znajdzie się w salach wystawienniczych w przyszłym roku. używane w różnych warunkach klimatycznych, sprawdzają się w śniegach Syberii oraz na pustynnych terenach Afryki i Azji. Samochody tego typu były produkowane w Związku Radzieckim od 1973 roku, w zakładach w Uljanowsku, służyły we wszystkich armiach państw Układu Warszawskiego, można je spotkać w Afryce, na Bliskim Wschodzie, w Azji. UAZ-469 osiągnął status legendy ze względu na niezawodność i osiągi terenowe. Pojazd nie był dostępny w sprzedaży publicznej, ale wielu z nich było sprzedawane jako nadwyżki do prywatnych właścicieli.
Póki co nasz uaz czeka na remont w garażu, ale znajdzie się w salach wystawienniczych w przyszłym roku.
Zobacz też:
5 500 gości na 5. urodziny eMeMki i pierwsze Muzeum Techniki i Komunikacji [film, zdjęcia]
**
Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?