Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koniec z krzykliwymi i tandetnymi reklamami na naszych ulicach

Marek Jaszczyński
Tak  wygląda dzisiaj chaos reklamowy na naszych ulicach
Tak wygląda dzisiaj chaos reklamowy na naszych ulicach Sebastian Wołosz
Radni rozmawiali o ulicy Piotrkowskiej , a ściślej o standardach estetycznych obowiązujących w Łodzi. Pojawił się pomysł wykorzystania tych doświadczeń

Ulica Piotrkowska to wizytówka Łodzi. W większości to deptak z dużymi ograniczeniami w ruchu. Ale to, co najciekawsze, to zasady kształtowania frontów lokali usługowych, które są zawarte w „Księdze standardów ulicy Piotrkowskiej”. To publikacja zawierająca zasady dotyczące projektowania witryn. Opracowanie w prosty i czytelny sposób pokazuje, jak za pomocą kilku elementów reklamowych stworzyć ciekawą i estetyczną witrynę.

- To wciągająca lektura poszerzająca wiedzę - mówi Jarosław Bondar, Architekt Miasta. - W przystępny sposób pokazuje co jest zabronione i jak prawidłowo urządzić witrynę. Czy tylko dla al. Wojska Polskiego, czy może dla całego miasta? To jest jeszcze do ustalenia. Ład estetyczny dotyczy nie tylko starych kamienic, ale również budynków z prefabrykatów. Radni zastanawiali się nad tym, czy łódzkie zasady można przeszczepić na grunt szczeciński. To ważne, bo od 11 września weszła w życie tzw. ustawa krajobrazowa, której wdrożenie ma przyczynić się do naprawy wizerunku krajobrazu, pełnego przypadkowych reklam. Sprawą interesują się radni, bo to w gestii Rady Miasta jest uchwalenie prawa miejscowego dotyczącego estetyki.

- Ustawa krajobrazowa weszła już w życie. Nie czekając na nią wiele miast w Polsce opracowało standardy umieszczania reklam i szyldów w przestrzeni publicznej. Półtora roku temu takie rozwiązania, według odpowiedzi na jedną z moich interpelacji, mieliśmy mieć w Szczecinie. Ale nie mamy nic. O przestrzeń publiczną trzeba dbać - mówi Marek Duklanowski , radny PiS .

Zgodnie z ustawą gmina może sięgnąć po opłaty za każdy nośnik reklamowy nawet na terenie prywatnym. Maksymalnie 2,50 zł za dzień lub 20 groszy za 1 metr kwadratowy powierzchni tablicy reklamowej. Jednak wśród radnych pojawiła się propozycja promocji

- Warto by było na razie odstąpić od tych opłat i zrobić dobry PR nowym rozwiązaniom - zaproponowała Joanna Bródka, radna PO.

Jednak nie brakuje wątpliwości dotyczących nowej ustawy, na przykład jak powinien wyglądać proces egzekucji opłat.

- Czy możemy wejść na prywatną działkę i zmierzyć nośnik reklamowy? - pyta Jarosław Bondar. - Niemniej warto opisać zasady dotyczące reklam i je uchwalić.

Z apelem do władz miasta i radnych jak najszybsze wdrożenie rozwiązań wprowadzanych przez ustawę wystąpiło stowarzyszenie SENS.

- Jest to pierwszy od wielu lat przykład aktu prawnego, którego uchwalenie wiązało się z troską o przestrzeń rozumianą jako dobro wspólne - uważa Tomasz Cerebież-Tarabicki z SENS. - Wprowadza on rozwiązania, które w przypadku odpowiedniego, zgodnego z intencjami prawodawcy wdrożenia przyczynić się mogą do naprawy wizerunku polskiego krajobrazu, w tym również miasta Szczecin.

Podstawowym jej mechanizmem, którego wdrożeniu należy nadać najwyższy priorytet, jest uregulowana w art. 7 ustawy uchwała rady gminy określająca zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń a także standardów jakościowych i rodzajów materiałów, z których mogą być one wykonane. Uchwała ta posiada status aktu prawa miejscowego, i jako taka stanowi akt prawny o mocy powszechnie obowiązującej. Określenie w uchwale odpowiednio wysokich standardów, właściwych dla rangi urbanistyki i architektury Szczecina pozwoli mieszkańcom cieszyć się przyjaznym krajobrazem, wolnym od tandetnych i krzykliwych rozwiązań reklamowych.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto