Obie sprawy zbiegły się razem i mogą spowodować komplikacje w budowie SST. Przypomnijmy, że szybki tramwaj ma połączyć prawobrzeże z lewobrzeżem. SST miałby kursować od Baseny Górniczego na prawobrzeże miasta jadąc bezkolizyjnie głównie estakadami i w specjalnym wykopie.
Przez wiele lat trwała walka o willę Gruneberga, ktora stoi na trasie SST. Niedawno konserwator zabytków uznał, że zabytkiem jest tylko willa, bez jej otoczenia. Dlatego wydawało się, że wystarczy przenieść budynek w inne miejsce i sprawa będzie załatwiona. Ale kilkoro miłośników willi zaskarżyło decyzję konserwatora.
Na początku sierpnia Ministerstwo Kultury uchyliło decyzję konserwatora i nakazało ponownie zająć się sprawą. To może potrwać tygodniami.
- Czekamy na to, co zrobi wojewódzki konserwator zabytków, to wyłącznie jego kompetencja - powiedział nam dzisiaj Piotr Landowski ze szczecińskiego magistratu. - Na razie decyzja Ministerstwa Kultury nie wstrzymała przetargów na inżyniera kontraktu (już ogłoszony) i wykonawcę inwestycji. Ale właśnie z tym drugim przetargiem mogą być kłopoty.
Wykonawcę mieliśmy poznać we wrześniu. Ale dwie firmy - Energopol-Szczecin i Erbub - poskarżyły się na postanowienia w specyfikacji warunków przetargu. Rację przyznała im teraz Krajowa Izba Odwoławcza. Miasto musi więc poprawić warunki ogłoszenia o przetargu.
- Izba uwzględniła obydwa odwołania i nakazała zamawiającemu modyfikację określonych postanowień Specyfikacji i w konsekwencji modyfikację treści ogłoszenia o zamówieniu – powiedziała portalowi "Rynek Infrastruktury" Małgorzata Stręciwilk, z KIO.
Na razie nie wiadomo, czy to opóźni wybór wykonawcy.
KIO chce, aby poprawione zostały m.in. obowiązki zamawiającego związanych z przekazaniem placu udowy, czasu uzgodnień pomiędzy inżynierem kontraktu a zamawiającym.
Budowa SST to wielka inwestycja. Ma kosztować ok. 230 mln zł. Wykonawca będzie musiał m.in. zbudować torowisko, trakcję, trzy przystanki (Gryfińska, Lotnisko i Turkusowa), przesunąć willę Gruneberga, przebudować jezdnie, zrobić ścieżki rowerowe, estakadę w ciągu prawej jezdni ul. Hangarowej, wiadukt i kładkę technologiczna w ciągu ul. Batalionów Chłopskich – Gryfińska, tunel Turkusowa ze schodami i pochylniami, tunel pod bocznicą kolejową do EC Dąbska z murami oporowymi.
Konieczna będzie przebudowa mediów (sieci wodociągowej, cieplnej, gazowej, telekomunikacyjnej i elektroenergetycznej. Pierwsi pasażerowie mają pojechać STT w 2014 r.
Prace mają ruszyć jesienią. Pod warunkiem, że zastrzeżenia Ministerstwa Kultury i KIO uda się szybko załatwić.
Szczeciński Szybki Tramwaj. Czytaj więcej:
- Szczecin: Szybki tramwaj wystartuje w tym roku [prezentacja]
- Pożegnamy się z szybkim tramwajem? To może powinniśmy pożegnać się i z prezydentem?
- Mieszkańcy mogą zostać w Willi Grueneberga
- Szczecin: Szybki tramwaj nabiera rozpędu, ale...
- Przełom w sprawie budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Przesuną willę Grüneberga
- Willa Grüneberga ocalona. Szczeciński Szybki Tramwaj też
- Stanęli w obronie domu Grueneberga (foto+wideo)
- Remont torowiska przy Bramie Portowej. Jest trzech chętnych na wykonanie prac
- Wielkie inwestycje w tramwaje, czy niezbędne minimum? Druga strona medalu [komentarz]
Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook
Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?