Wiadomo już, że jedna trzecia mostu idzie do wymiany, m.in. konstrukcja nośna. Remont potrwa nawet rok. Na czas prac przeprawa będzie całkowicie zamknięta.
- Sytuacja jest poważna - podkreśla prod. Krzysztof Żółtowski z Politechniki Gdańskiej. - Most jest monitorowany. W każdej chwili może dojść do zamknięcia przeprawy.
Co się stało?
Do awarii doszło 30 maja.
- Uszkodzeniu uległy stalowe cięgna sprężające umieszczone w opasce żelbetowej, wykonanej pomiędzy belkami. Zniszczeniu uległa część cięgien w przęśle od strony centrum, pasmo po stronie południowej. Dodatkowo stwierdzono zarysowania poprzecznicy i pęknięcie opaski żelbetowej - wyjaśniała nam 31 maja Hanna Pieczyńska z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie.
ZDiTM prosi o wybór tras alternatywnych. Komunikacja miejska w kierunku centrum odbywa się bez zmian. Osoby jeżdżące autobusami linii 56, 72,73,93,96 i C uspakajamy, pojazdy są kierowane objazdami, ale komunikacja do Dąbia nie jest przerwana. Zlikwidowany został jedynie przystanek „Księżnej Anny”.
Zobacz także:
Jeszcze w tym roku rozpoczną się prace związane z remontem Mostu Cłowego. Po awarii do której doszło 30 maja wymieniona zostanie cała konstrukcja nośna obiektu.
Z uwagi na to, że Most Cłowy jest jedną z najważniejszych przepraw w naszym mieście, plan naprawczy będzie wprowadzony w najkrótszym możliwym czasie. Do końca miesiąca zlecimy wykonanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dotyczącego wymiany przęseł mostu w zakresie nowej konstrukcji nośnej. Jednocześnie przystąpimy do opracowania projektu organizacji ruchu na czas całkowitego wyłączenia mostu.
Następnie przeprowadzimy procedurę w formule zaprojektuj i zbuduj, w trybie negocjacji bez ogłoszenia. Taką formułę, przewidują przepisy w awaryjnych sytuacjach. Z podobnej procedury skorzystała Warszawa przy okazji remontu Mostu Łazienkowskiego. Pozwoli ona nam na szybki wybór wykonawcy i szybkie podpisanie umowy.
Planowane jest, że most całkowicie wyłączony z ruchu będzie wczesną jesienią. Chociaż nie wykluczamy sytuacji, w której most będzie trzeba zamknąć z dnia na dzień. Obiekt jest na bieżąco monitorowany.
W momencie całkowitego zamknięcia obiektu wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu, zmiany pojawią się także w komunikacji miejskiej. Autobusy będą prowadzone objazdem, a dla wygody pasażerów trasa tramwaju linii 7 poprowadzona będzie z Krzekowa do Pętli Turkusowa. Dodatkowo mieszkańcy Szczecina będą mieli możliwość korzystania z przejazdów komunikacją kolejową. W pociągach PKP Przewozy Regionalne, w granicach administracyjnych miasta honorowane będą bilety komunikacji miejskiej.
Dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. nadzw. Politechniki Gdańskiej z Katedry Transportu Szynowego i Mostów wraz ze swoim zespołem potwierdził przypuszczenia specjalistów ze Szczecina. Awarii uległy stalowe cięgna sprężające umieszczone w opasce żelbetowej, wykonanej pomiędzy belkami. Zniszczeniu uległa część cięgien w przęśle od strony centrum, pasmo po stronie południowej. Dodatkowo stwierdzono zarysowania poprzecznicy i pęknięcie opaski żelbetowej. Specjaliści z Gdańska potwierdzają także, że wykonanie trzech nowych przęseł jest decyzją dobrą z punktu widzenia ekonomicznego i technologicznego.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?