Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej? Potrzebne są zmiany

Robert Duchowski
Robert Duchowski
Czy wprowadzenie nowych rodzajów biletów zachęci do korzystania ...
Czy wprowadzenie nowych rodzajów biletów zachęci do korzystania ... Andrzej Szkocki
Czy wprowadzenie nowych rodzajów biletów zachęci do korzystania z komunikacji miejskiej kolejnych osób? Co o tym myślisz? Napisz do nas.

Marek Jaszczyński
[email protected]

Inne miasta chcąc zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego, uatrakcyjniają taryfę przewozową. Nie chodzi tylko o bilety czasowe, czy przystankowe.

Bilety imprezowe

W Trójmieście pojawiły się tzw. „imprezowe bilety” czyli oferta wprowadzona dla osób wybierających się na niektóre koncerty i inne wydarzenia kulturalne. Mogą je wykupić także kibice zdążający na mecz. W ten sposób dojadą na mecz i wrócą za darmo komunikacją miejską.

Nowy bilet wprowadza Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej w porozumieniu z trójmiejskimi przewoźnikami.

Drugi przykład to Tychy na Śląsku, tamtejszy Miejski Zakład Komunikacji zdecydował się na eksperyment i wprowadził specjalną promocję obowiązującą w soboty, niedziele i święta.

Każdy kto w tych dniach kupił jednorazowy bilet normalny do 90 minut (cena 4,40 zł) lub bilet dobowy (11 zł) mógł zabrać ze sobą dodatkową osobę, niekoniecznie spokrewnioną.

Jednocześnie wprowadzono też specjalną taryfę dla rodziców i dziadków, posiadaczy biletów okresowych (normalnych bez zniżek), którzy mogli zabrać ze sobą za darmo dzieci lub wnuki w wieku do 16 lat.

Czy coś szykują w Szczecinie

Spytaliśmy naszych ekspertów, czy w Szczecinie można byłoby wprowadzić takie ułatwienia?

O komentarz poprosiliśmy naszych ekspertów.

Prof. Wojciech Bąkowski z Katedry Organizacji i Zarządzania Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego:

– Inicjatywa pozytywna! Ale proszę sprawdzić w naszej taryfie jakie są możliwości obniżenia „kosztów podróży „komunikacją zbiorową. Odchyleń jest wiele. Jednymi z nielicznych jest zachęcanie do podróży komunikacją zbiorową w godzinach poza „szczytem”. Tak jest w Niemczech. Aby pełnie odpowiedzieć na to pytanie, to należy jeszcze praktycznie spojrzeć na dostępność zakupu takich biletów. Otóż wiele rodzajów biletów nie można fizycznie dostać w punktach sprzedaży poza kasami biletowymi.

Jak poradził sobie Kalisz

Ciekawe rozwiązanie jest w Kaliszu. Obowiązujący w tym mieście bilet weekendowy jest odmianą biletu okresowego, umożliwiającego okazicielowi wraz z
osoba towarzyszącą dowolną liczbę przejazdów wszystkimi liniami autobusowymi w granicach Kalisza podczas jednego dowolnie wybranego weekendu (sobota + niedziela). Cena biletu wynosi 12 zł. Z kolei bilet rodzinny jest odmianą biletu jednorazowego, umożliwiającego grupie pasażerów jeden przejazd na dowolnej
linii, także w granicach miasta. Bilet rodzinny uprawnia do przejazdu dwóch osób dorosłych z maksymalnie trojgiem dzieci w wieku do 16 lat lub jednej osoby dorosłej z maksymalnie pięciorgiem dzieci w wieku do 16 lat. Jego koszt to 6 zł.

Włodzimierz Sołtysiak Prezes Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”

– Nie będę tym razem zbyt „nowoczesny”. Nie jestem zwolennikiem zbyt rozbudowanych taryf. W mojej ocenie prowadzi to do zbyt dużego skomplikowania. Moja wizja, to w podstawie bilet jednorazowy, 1 godzinny, dobowy, może np. 3 dniowy, tygodniowy, miesięczny lub kwartalny. Proszę zauważyć, że Szczecin ma współczynnik przesiadkowości 1,4. A więc większość podróży odbywa się bez przesiadek.

Co z taryfami na pośpieszne

Bartosz Lemke Miłośnik komunikacji

– Irytująca w szczecińskiej komunikacji jest podwójna taryfa linii pośpiesznych. Nie widzę uzasadnienia dla podwójnej taryfy biletowej na tych trasach. Co do ułatwień, to na pewno jestem za wszelkimi działaniami mogącymi nakłonić ludzi do podróży transportem publicznym. Przyznam, że nie myślałem nad konkretnymi rozwiązaniami. My mamy już teoretycznie bilet turystyczny (na linię tramwajową „0”), ale może też funkcję tego biletu można by rozszerzyć i wzbogacić. Choćby po to żeby zapewniał też dostęp do innych atrakcji w mieście.

Zmiany w taryfie jakie wprowadziłbym w pierwszej kolejności, to na pewno długookresowe bilety miesięczne itp., które powinny być tańsze niż obecnie. Ceny jednorazówek mogą być wysokie. Ale tanie bilety długookresowe są w stanie najskuteczniej zachęcać ludzi do poruszania się komunikacją miejską. A my mamy bilety niemal najdroższe w Polsce. Ale również do wszelkich wydarzeń kulturalnych, szczególnie tych, które cieszą się małą frekwencją mogłyby być dodatkowe ulgi dla osób, które okażą bilet.

Co u nas?

Od 1 marca 2012 roku w Szczecinie pojawiły się bilety okresowe: bilet seniora i bilet aktywizujący bezrobotnych. Bilet seniora przeznaczony jest dla osób między 68 a 70 rokiem życia. Natomiast z biletu z ulgą dla bezrobotnych będą mogły korzystać osoby bezrobotne posiadające odpowiednie dokumenty wynikające z uchwały Rady Miasta.

Szczecińska Karta Aglomeracyjna oprócz biletu elektronicznego okresowego ma pełnić w przyszłości funkcje biletu elektronicznego jednorazowego oraz karty usług publicznych w formie elektronicznej portmonetki, przy której pomocy, będzie można opłacać usługi miejskie np.: bilety turystyczne, wejścia do teatrów, kin, pływalni itp.



Czekamy na Twoją opinię

Czy wprowadzenie nowych rodzajów biletów i dodatkowych ulg zachęci szczecinian do korzystania z komunikacji autobusowej i tramwajowej?

ZOABCZ TEŻ: 
Jeden dzień z życia kontrolera ZDiTM: „Ty k…!, ty sz…!”

Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto