Konstal N - Numer boczny 167 i proszę spojrzeć jak wygląda wspaniale - mówi Roman Mirek, motorowy (chociaż bywa też motorniczym) „Perełki”. – Zabytkowe tramwaje są fascynujące, specyficzny zapach drewnianego wnętrza, tego nie ma we współczesnych wagonach. Pojazd powstał w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych „Konstal” w 1954 roku. Dziś możemy się nim przejechać, gdy wybierzemy się na linię zabytkową „0”. Był to pierwszy tramwaj wyprodukowany w Polsce po II wojnie światowej. Długość ponad 10 metrów, miejsc siedzących 16. | Swing Premiera odbyła się 13 listopada 2010 roku na terenie zajezdni Pogodno. To niskopodłogowy, pięcioczłonowy tramwaj przegubowy produkowany przez bydgoską PESĘ. 31 stycznia 2011 r. o godzinie 4 rano do Szczecina dotarł drugi tramwaj. Docelowo ma zostać dostarczonych 6 takich pojazdów. Będą kursowały na trasach linii 7 i 8. Pierwszy wyjazd odbył się 1 lutego 2011 roku na linię 7. Długość wagonu prawie 32 metry, 61 miejsc siedzących. |
W połowie lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku do Szczecina trafiły tramwaje typu „N”. Z czasem na liniach pojawiły się 102N i 105N nazywane „luxami”. W lutym 2007 roku z tras zjechały ostatnie tramwaje 102N nazywane „jamnikami”, czyli pierwsze tramwaje szybkobieżne. Pierwsze wagony, konkretnie 10 sztuk, trafiły do Szczecina w 1971 roku. Rok później dostarczono dalsze 20 wozów. Któż nie pamięta poczciwych „helmutów”, także w wersji z jednym reflektorem, które nazywano „cyklopami”?
Pierwsze tramwaje GT6 pojawiły się w Szczecinie w lutym 1996 roku. Sprowadzono je z Düsseldorfu w liczbie 33 sztuk. Wyprodukowane w latach 19561958 pozwoliły wycofać z eksploatacji ostatnie wagony typu N, ND, 4N i 4ND. Ostatecznie „helmuty” zjechały ze szczecińskich torowisk 31 marca 2009 roku.
Roman Mirek szczeciński motorniczy z ponad 30-letnim stażem
- Wagonami typu „N” jeździłem na początku swojej pracy. Nie miały kabiny dla motorniczego. Zdarzało się, że w godzinach szczytu pasażerowie opierali się o moje plecy – taki był tłok. W miesiącach zimowych motorniczy musiał się ciepło ubierać: kożuch, buty filcowe, bo było niemiłosiernie zimno. Sporo wysiłku fizycznego kosztowało zakręcanie hamulca, po 8-10 godzinnej służbie człowiek odczuwał duże zmęczenie. Dziś pozostało wspomnienie i możliwość przejażdżki historycznym wagonem numer 167. Pamiętam, że w latach siedemdziesiątych z podziwem patrzyłem na tramwaje 105N nazywane „lux”. To był już innym komfort jazdy: wagony były pojemniejsze, wygodniejsze. Zresztą do tej pory jeździmy nimi, przeszły wiele modernizacji. Tatry, które trafiły do nas z Berlina nazywam popularnie „żółtkami”, to już inna bajka, jazda nimi to prawdziwa przyjemność – nie tylko dla pasażera, ale też dla prowadzących. Nawet takie proste udogodnienie jak resetowane drzwi, które umożliwiają ich otwarcie przez pasażera i nie przytrzasną. Kabina dla motorniczego z prawdziwego zdarzenia i urządzenia sterownicze, które przypominają joystick. Jestem jednym z tych motorniczych, którzy jako pierwsi przeszli szkolenie na Swingu, ten tabor jest na miarę naszych czasów. To dobra wizytówka miasta. Swing jest bardzo zawansowany technologicznie, ale prosty i przyjemny w obsłudze. Chyba też pasażerowie doceniają wygodę podróży tym wagonem.
Jak ma wyglądać przyszłość?
Poznaniacy mają swoją „pestkę” (poznański szybki tramwaj – przyp. red.) my będziemy mieli szczeciński szybki tramwaj. Mamy nadzieję, że szybko.
Plany związane z budową i modernizacją linii tramwajowych w Szczecinie są imponujące. Budowa pierwszego odcinka SST będzie podzielona na trzy główne części. Pierwsza część obejmie przebudowę dużego odcinka ulicy Hangarowej, następnie przyjdzie czas na modernizację następujących ulic: Batalionów Chłopskich i Gryfińskiej, wreszcie budowa samej linii.
Przewiduje się przebieg trasy efektonymi estakadami na odcinku około 1300 metrów, w wykopie około 2600 metrów i po terenie także około 2600 m. Długość całej trasy wynosi około 6 500 metrów. Prace projektowe są bardzo mocno zaawansowane.
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?