Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Problemy z hamulcami w szczecińskich tramwajach? Motorniczy zabiera głos

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Pierwszy moderus beta pojawił się w Szczecinie we wrześniu 2014 roku. Moderusem Beta jednorazowo może podróżować 206 osób: 62 na siedząco, 144 na stojąco. Miejsca siedzące zostały zamontowane także w części niskopodłogowej, która znajduje się w środkowej części pojazdu. To ułatwi korzystanie z wagonu osobom o niskim wzroście, niepełnosprawnym, z wózkami. Wejdą do wnętrza z poziomu przystanku bez wchodzenia na schody
Pierwszy moderus beta pojawił się w Szczecinie we wrześniu 2014 roku. Moderusem Beta jednorazowo może podróżować 206 osób: 62 na siedząco, 144 na stojąco. Miejsca siedzące zostały zamontowane także w części niskopodłogowej, która znajduje się w środkowej części pojazdu. To ułatwi korzystanie z wagonu osobom o niskim wzroście, niepełnosprawnym, z wózkami. Wejdą do wnętrza z poziomu przystanku bez wchodzenia na schody Archiwum
Do naszej redakcji przyszedł list dotyczący stanu technicznego taboru Tramwajów Szczecińskich. Problemem mają być hamulce, które włączają się samoczynnie.

List motorniczego dotyczy tramwajów moderus beta, czyli częściowo niskopodłogowych wagonów.

- Uważam tramwaje moderus beta za nieobliczalne, zwłaszcza pod względem hamowania. Wyłączające się falowniki (urządzenie odpowiadające za rozruch i hamowanie służbowe tramwaju), spadające hamulce szynowe i inne podobne przypadki są normą - mówi pan Piotr.

Według naszego czytelnika tramwaje moderus beta, zwłaszcza z pierwszych dostaw, potrafią w ciągu służby wyłączyć falownik po kilkanaście razy, na przystankach i w trakcie jazdy. Pasażerowie słyszą wówczas dzwonki informujące o usterce hamulców szynowych.

- Co robi z tym firma? Nic. Tramwaj zjeżdża jako uszkodzony, a za 5 minut stoi już gotowy do wyjazdu na następny dzień. Firma Enika, odpowiedzialna za produkcję układów napędowych, ściśle współpracująca z firmą Modertrans (producentem tramwajów moderus beta - przyp. red.), modernizowała w naszym mieście wagony Tatra. Wszystkie hamulce szynowe włączały się jeszcze do niedawna już przy minimalnym poślizgu. Ludzie w tramwaju wręcz "latali". I to wszystko automatycznie, bez zgody motorniczego. Obecnie to nadal jest to loteria. Raz tramwaj zatrzyma się łagodnie, a raz aż poderwie motorniczego z fotela. Przeciwpoślizg kół w wagonach Beta i innych gdzie napęd wykonała firma Enika, w zasadzie nie istnieje. Blokują się koła, załączają się hamulce postojowe

Co na to spółka Tramwaje Szczecińskie?

Wszystkie tramwaje eksploatowane przez Spółkę Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o., zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28.01.2011 r. w sprawie zakresu, warunków, terminów i sposobu przeprowadzaniu badań technicznych tramwajów i trolejbusów oraz jednostek wykonujących te badania, poddawane są regularnym, okresowym badaniom dopuszczającym do ruchu i spełniają wymagania Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 marca 2011 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

- Wszystkie usterki zgłaszane przez motorniczych są sprawdzane przez służby techniczne i w przypadkach potwierdzających ich występowanie, są usuwane - informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy spółki TS. - W nawiązaniu do poruszanej kwestii skuteczności hamowania w tramwajach z napędem firmy Enika informujemy, że Spółka Tramwaje Szczecińskie w listopadzie 2018 r. odbyła spotkanie techniczne, na którym omówiono problem pojawiających się przypadków uszkodzeń bębnów hamulcowych mogących mieć wpływ na skuteczność hamowania. W wyniku spotkania firma Enika podjęła akcję serwisową i dokonała wymiany uszkadzających się bębnów oraz wykonała zmianę w oprogramowaniu tramwaju w zakresie poprawy sterowania hamulcami. W tym roku, tuż po zaobserwowaniu kilku przypadków problemów z falownikami, także podjęliśmy z firmą Enika czynności naprawcze.

We wrześniu oraz w październiku bieżącego roku były przeprowadzone w pojazdach dodatkowe kompleksowe sprawdzenia systemów, które mają wpływ na bezpieczeństwo pasażerów (m.in. działania hamulców).

- W wyniku przeprowadzonych kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości w działaniu wymienionych systemów - tłumaczy Hanna Pieczyńska.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto