– To decyzja Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – mówi Łukasz Kolasa z Biura Prasowego Urzędu Miasta Szczecin. – Nie ma jednak pieniędzy na jego modernizację i po przesunięciu będzie stał pusty.
Projekt przemieszczenia będzie gotowy na przełomie marca i kwietnia. Sama operacja ma się odbyć w tym roku, prawdopodobnie przed wakacjami.
Zobacz także: Fotoreportaż i film z eksmisji z willi Grüneberga w Szczecinie
Zdaniem przedstawiciela WKZ, to najlepsza z metod. – Wykonawca co prawda przedstawił metodę segmentacji, ale tak naprawdę nie ma gwarancji, że rozebrany obiekt zostałby odbudowany w pierwotnym kształcie – mówi Tomasz Wolender, zastępca Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Wolender dodaje, że zgodnie z ustawą o ochronie zabytków, miasto jako właściciel jest zobowiązane do utrzymania obiektu we właściwym stanie.
Przypomnijmy, że pod uwagę były brane trzy warianty dalszych losów budynku przy ulicy Batalionów Chłopskich 61. Pierwszy – to rozbiórka obiektu, drugi – przeniesienie willi, trzeci to przeniesienie willi we fragmentach. Zgodnie z zapisami kontraktu, wykonawca SST jest zobowiązany do wykonania projektu wykonawczego określającego szczegółowo technologię przemieszczenia budynku przy ul. Batalionów Chłopskich nr 61.
Zobacz również: Po eksmisji z willi Gruneberga. "Zniszczyli mi życie"
Jak może wyglądać ta operacja? W celu wprowadzenia szyn pod obiekt wykonany będzie specjalny ruszt, który przymocowany do konstrukcji budynku umożliwi jego podniesienie przy pomocy siłowników i umieszczenie budynku na szynach, po uprzednim podcięciu ścian nośnych. Ruszt ma stanowić konstrukcję (tymczasowy fundament), która ustabilizuje budynek podczas jego przesuwania na docelowe miejsce.
Taka operacja, choć na znacznie większą skalę, odbyła się w Warszawie. Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny odbył podróż na rolkach. Po odcięciu od XVII-wiecznych fundamentów, pod obiekt włożono żelbetowy ruszt i sześć torów z 420 rolkami. Zabytek poruszał się 9,3 cm na minutę, po upływie 226 minut przesunął się o 21 metrów w głąb działki. (JASZ)
Szczeciński Szybki Tramwaj. Zobacz również:
Likwidacja autobusów pospiesznych w Szczecinie. Co sądzą mieszkańcy? "To bardzo zły pomysł"
Szczeciński Szybki Tramwaj: Budowa idzie z rozmachem [wideo]
Szczeciński Szybki Tramwaj: Plac budowy przekazany. Od dziś odliczamy do końca inwestycji
Szczeciński Szybki Tramwaj: Umowa podpisana! [wizualizacje]
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?