Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zobacz futurystyczny Szczecin

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Po ulicach Szczecina gnają akumulatorowe fastery, na Odrze pływające domy - to jedno z założeń opracowanych przez studentów architektury.

Koncepcja ta zajęła II miejsce w konkursie „Szczecin nad Wodą”. Tematem konkursu "Szczecin Nad Wodą" ogłoszonego przez Urząd Miasta w Szczecinie było opracowanie koncepcji zagospodarowania turystycznego, rekreacyjnego i komunikacji wodnej na terenie Szczecina.

Autorami są Grzegorz Makarewicz, Karol Dajk, Łucja Wyrębkiewicz studenci IV roku architektury Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego oraz Agnieszka Siedlczyńska, studentka IV roku Politechniki Poznańskiej.

Jury konkursowe podkreśliło, że „praca obejmuje koncepcje spójnego, mobilnego układu wielordzeniowego powiązań komunikacyjnych łączących tereny rekreacji nadwodnej z terenami o wysokich wartościach środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz z terenami o dużej i potencjalnej atrakcyjności turystycznej”.

Koncepcja Szczecina jako miasta nad wodą, było stworzenie jednego, spójnego i niezwykle mobilnego układu komunikacyjnego spajającego ze sobą tereny o charakterze śródmiejskim, rekreacyjnym i Komunikacyjnym w system, przy pomocy nowatorskich środków lokomocji umożliwiałby przemieszczanie się z niespotykaną dotąd łatwością i prędkością pomiędzy różnymi punktami miasta oraz z obszaru centrum do terenów dzikiej przyrody – rozlewiska Odry i jeziora Dąbie.

Sieć rzeczna stanowi ramy do dynamicznego rozwoju turystyki oraz komunikacji wodnej. Zlewiska dzięki swej rozległości umożliwiają włączenie do ogólnego systemu komunikacyjnego miasta dosłownie każdego punktu leżącego w ich pobliżu.

Na sieć połączeń komunikacyjnych składają się trakty zieleni (ścieżki piesze, rowerowe i jezdne – przeznaczone dla fasterów) w centrum miasta oraz trasy przepływu po rozlewiskach Odry z dostępnymi dla każdego motorówkami i pływającymi jednostkami (domami, pokojami hotelowymi, domkami letniskowymi).

Nieograniczone użytkowanie każdej z form lokomocji możliwe będzie dzięki zastosowaniu specjalnych „Eco Mobile Tourism Card” które stworzą alternatywny dla sieci tramwajowych sposób przemieszczania się.

Szlaki zieleni wbijające się w zwartą tkankę miejską, stanowią tu ruszt kompozycyjny sieci komunikacyjnej centrum. Łączą one okoliczne lasy (np. Las Arkoński) z ważnymi punktami historycznymi, publicznymi i komercyjnymi miasta służą jako uniwersalne drogi piesze , rowerowe i jezdne (dla „fasterów”).

To przede wszystkim innowacja – element ekologicznego transportu osobowego. Dwuślad wyposażony w silnik elektryczny, dwa koła i wewnętrzny czujnik do monitorowania pozycji użytkownika. Unikalny mechanizm umożliwia jeżdżenie do tyłu i do przodu.

„Faster ” napędzany jest wyłącznie energią elektryczną. Na terenie miasta znajdować się będą punkty czerpania energii – poprzez wymianę baterii. Na  pełne ładowania potrzeba ok. trzech godzin, co pozwala na podróż ok. 40 km na jednym ładowaniu.

Dopełnieniem przyjaznej komunikacji dla turysty jest możliwość podróżowania po wodzie za pomocą specjalnie zaprojektowanej motorówki, działającej również jako
ekologiczny środek transportu.

Wreszcie dom pływający, jako podstawowy, uniwersalny moduł daje możliwość adaptowania w zależności od potrzeb użytkowników na dowolną funkcję – począwszy od domu letniego, pokoju hotelowego, jedynego w swoim rodzaju campingu pływającego, poprzez obiekty gastronomiczne – małe restauracje, bary, po pływające zieleńce, szklarnie, miejsca organizowania spotkań i imprez kulturalnych.

Wielofunkcyjność oraz modularność pływających jednostek umożliwia również
Dowolne łączenia ich w skupiska, samowystarczalne struktury rozbudowujące się w różnych kierunkach do wielkości ograniczonych jedynie przez wielkość akwenu na którym by się znajdowały. Każda z jednostek została przewidziana jako w pełni ekologiczna w budowie i użytkowaniu, napędzana energią elektryczną. Ważnym elementem systemu komunikacji są pływające minielektrownie oraz stacje dokowania (naziemne).

Każda z jednostek pływających, niezależnie od przewidzianej funkcji jest wyposażona w satelitarny system nawigacji kontrolujący trasę płynięcia do wybranego celu i ostrzegania przez nagłymi czynnikami pogodowymi.

Karta „Eco Mobile Tourism Card” jest pozycją na łatwe zwiedzanie miasta przy pomocy zaprojektowanych środków transportu – „ Fastera”, motorówki oraz tradycyjnych rowerów. Podstawą działania tego systemu jest karta, której wyrobienie można wykonać „od ręki” na dworcach, w punktach informacji turystycznej, hotelach, kioskach i supermarketach. Inspiracją jest skutecznie działający system wypożyczania rowerów w Paryżu.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto