Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Zabytek na skalę światową". Wyjątkowa barka już po renowacji [wideo, zdjęcia]

Redakcja MM
Redakcja MM
"Zabytek na skalę światową". Wyjątkowa barka już po renowacji [wideo, zdjęcia]
"Zabytek na skalę światową". Wyjątkowa barka już po renowacji [wideo, zdjęcia] Sebastian Wołosz
Wrak barki został wydobyty w marcu 2011 z Odry, przy Moście Długim w Szczecinie. Po dwóch latach zobaczyliśmy ją po pieczołowitej renowacji.

Marek Jaszczyński
[email protected]

To zabytek na skalę światową, możemy się pochwalić barką z początku XX wieku, która pod ponad dwóch latach powraca po remoncie. Żeby oglądać krypę przyjeżdżają pasjonaci z zagranicy.

- Barka jest atrakcją turystyczną, wiele osób zainteresowanych tematem jest zszokowanych, że coś takiego dotrwało do naszych czasów - mówi Aleksander Ostasz ze Stowarzyszenia Dziedzictwo Morza. - Barkę oglądali turyści ze Stanów Zjednoczonych czy Nowej Zelandii. Co dalej? Powinna się znaleźć na Łasztowni jako eksponat Muzeum Morskiego.

Barka po pieczołowitej renowacji znajduje się na terenie Campingu Mariny PTTK. Zabytkiem zaopiekowała się firma UW Service we współpracy ze Stowarzyszenia Dziedzictwo Morza.

W trakcie remontu odnaleziono elementy wyposażenia: lampy, narzędzia i co najważniejsze - dwie tabliczki znamionowe. Dzięki temu wiadomo, że krypa została zwodowana w 1902 roku w stoczni Johs Thormählen & Co Schiffswerft w mieście Elmshorn, na północ od Hamburga w Szlezwiku-Holsztynie. Wiadomo, że była to konstrukcja nr 276 tej stoczni.

Barka jest ciekawa ze względu na mieszaną konstrukcję. Płaskie dno jest z drewna sosnowego z zamocowanym do niego stalowym, nitowanym poszyciem burt.
Takie jednostki kursowały po Odrze i transportowały na przykład węgiel czy piasek. Służyły do rozładowywania większych jednostek.

- Możliwe, że konstrukcja reprezentuje moment przejścia od tradycyjnego, drewnianego szkutnictwa do przemysłowych konstrukcji stalowych - tłumaczy Ostasz.
Barka kryje też wojenną tajemnicę. Na dni barki znajdowały się otwory w jednej linii, co może świadczyć o tym, że zatonęła w czasie ostatniej wojny światowej w wyniku nalotu.

Przypomnijmy, że wrak został wydobyty w marcu 2011 roku z dna Odry, tuż przy Moście Długim. Został odnaleziony podczas prac przy Bulwarze Piastowskim.

Dwie tabliczki znamionowe pozwoliły na identyfikację stoczni, w której powstała barka. To niemieckie Elmshorn. Barka mierzy 21 metrów długości i 5,23 m szerokości. Ma kryty pokład na dziobie i rufie. W pomieszczeniu na dziobie znajdował się piecyk na brykiety.

Zobacz również:




emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto