Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W końcu uda nam się dodzwonić na 112? Brakuje tylko aplikacji

Redakcja MM
Redakcja MM
Prawie 2 mln zł wydano na przygotowanie Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Czy będzie można dodzwonić się na 112? – pyta nasz Czytelnik.

Andrzej Kus
[email protected]

– Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego uruchomione zostanie wtedy, gdy będę miał stuprocentową pewność, że wszystko działa bez najmniejszych problemów. Powinno być najpóźniej do Euro 2012 – mówił nam w październiku ubiegłego roku wojewoda zachodniopomorski Marcin Zydorowicz. – Stworzony został cały profesjonalny system. Teraz, na mocy porozumienia z komendantem wojewódzkim, za numer 112 odpowiada policjant.

O tej obietnicy wojewody pamiętał nasz Czytelnik.

– Były piękne zapowiedzi, miało to rozwiązać problem z numerem 112. Niestety, wciąż chyba nie widać postępów, bo dodzwonienie się pod ten numer graniczy z cudem – pożalił się nam parę dni temu.

Rzeczywiście, na profesjonalne WCPR musimy jeszcze poczekać. Co prawda wojewoda twierdzi, że wszystko w piwnicach urzędu przy Wałach Chrobrego jest już gotowe, że ekipy remontowe się nie spóźniły, ale nie ma jeszcze specjalnej aplikacji, która umożliwiłaby prawidłowe funkcjonowanie tego miejsca.

– W celu uruchomienia WCPR w modelu docelowym niezbędna jest integracja pomiędzy systemami informatycznymi służb ratowniczych: policji, straży pożarnej i ratownictwa medycznego – usłyszeliśmy od rzecznika wojewody Agnieszki Muchli. – Zachodniopomorski WCPR jest gotowy do podłączenia do sytemu w każdej chwili. Brakuje natomiast aplikacji dla operatorów ze strony policji i straży pożarnej. Termin oraz zasady uruchamiania poszczególnych integracji Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowej Straży Pożarnej z Systemem Informatycznym WCPR koordynuje Biuro Informatyki i Łączności Komendy Głównej PSP.

Próbowaliśmy skontaktować się z biurem. Chcieliśmy się dowiedzieć, kiedy WCPR będzie u nas działało. Niestety, nie dostaliśmy odpowiedzi.

Na budowę, rozbudowę, utrzymanie i funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego wydano przez lata 2010 i 2011 prawie dwa miliony złotych. Teraz w pomieszczeniach funkcjonuje centrum zarządzania kryzysowego. Zachodniopomorski WCPR zatrudnia dziewięciu operatów numerów alarmowych. Wszyscy wyszkoleni, po egzaminach państwowych uprawniających do odbioru zgłoszeń. Uprawnienia ważne są przez trzy lata. – Operatorzy odbywają teraz praktyki na stanowiskach dyspozytorskich służb, czyli w zintegrowanej dyspozytorni Państwowej Straży Pożarnej i Ratownictwa Medycznego przy ul. Grodzkiej oraz w Miejskim Sztabie Policji w Szczecinie. Na czas Mistrzostw EURO 2012 część z nich będzie oddelegowana do pracy w Poznaniu – podsumowuje Muchla.

W centrum zarządzania dyspozytorzy mają odbierać połączenia alarmowe, zbierać wywiad od zgłaszających osób. Po zebraniu informacji i zakwalifikowaniu zgłoszenia jednym kliknięciem wysyłane jest do straży pożarnej, na policję czy pogotowie. Osoba dzwoniąca jest też namierzana z dokładnością do 3 metrów. Szczecińskie WCPR w przyszłości ma obejmować powiaty: Świnoujście, kamieński, goleniowski, policki, stargardzki, Szczecin, gryfiński, pyrzycki, choszczeński, myśliborski. Pozostałe obsługiwał będzie Kołobrzeg.

WCPR w Gliwicach działa od 2003 roku.

Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: W końcu uda nam się dodzwonić na 112? Brakuje tylko aplikacji - Szczecin Nasze Miasto

Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto