Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W końcu uda nam się dodzwonić na 112? Brakuje tylko aplikacji

Redakcja MM
Redakcja MM
Prawie 2 mln zł wydano na przygotowanie Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Czy będzie można dodzwonić się na 112? – pyta nasz Czytelnik.

Andrzej Kus
[email protected]

– Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego uruchomione zostanie wtedy, gdy będę miał stuprocentową pewność, że wszystko działa bez najmniejszych problemów. Powinno być najpóźniej do Euro 2012 – mówił nam w październiku ubiegłego roku wojewoda zachodniopomorski Marcin Zydorowicz. – Stworzony został cały profesjonalny system. Teraz, na mocy porozumienia z komendantem wojewódzkim, za numer 112 odpowiada policjant.

O tej obietnicy wojewody pamiętał nasz Czytelnik.

– Były piękne zapowiedzi, miało to rozwiązać problem z numerem 112. Niestety, wciąż chyba nie widać postępów, bo dodzwonienie się pod ten numer graniczy z cudem – pożalił się nam parę dni temu.

Rzeczywiście, na profesjonalne WCPR musimy jeszcze poczekać. Co prawda wojewoda twierdzi, że wszystko w piwnicach urzędu przy Wałach Chrobrego jest już gotowe, że ekipy remontowe się nie spóźniły, ale nie ma jeszcze specjalnej aplikacji, która umożliwiłaby prawidłowe funkcjonowanie tego miejsca.

– W celu uruchomienia WCPR w modelu docelowym niezbędna jest integracja pomiędzy systemami informatycznymi służb ratowniczych: policji, straży pożarnej i ratownictwa medycznego – usłyszeliśmy od rzecznika wojewody Agnieszki Muchli. – Zachodniopomorski WCPR jest gotowy do podłączenia do sytemu w każdej chwili. Brakuje natomiast aplikacji dla operatorów ze strony policji i straży pożarnej. Termin oraz zasady uruchamiania poszczególnych integracji Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowej Straży Pożarnej z Systemem Informatycznym WCPR koordynuje Biuro Informatyki i Łączności Komendy Głównej PSP.

Próbowaliśmy skontaktować się z biurem. Chcieliśmy się dowiedzieć, kiedy WCPR będzie u nas działało. Niestety, nie dostaliśmy odpowiedzi.

Na budowę, rozbudowę, utrzymanie i funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego wydano przez lata 2010 i 2011 prawie dwa miliony złotych. Teraz w pomieszczeniach funkcjonuje centrum zarządzania kryzysowego. Zachodniopomorski WCPR zatrudnia dziewięciu operatów numerów alarmowych. Wszyscy wyszkoleni, po egzaminach państwowych uprawniających do odbioru zgłoszeń. Uprawnienia ważne są przez trzy lata. – Operatorzy odbywają teraz praktyki na stanowiskach dyspozytorskich służb, czyli w zintegrowanej dyspozytorni Państwowej Straży Pożarnej i Ratownictwa Medycznego przy ul. Grodzkiej oraz w Miejskim Sztabie Policji w Szczecinie. Na czas Mistrzostw EURO 2012 część z nich będzie oddelegowana do pracy w Poznaniu – podsumowuje Muchla.

W centrum zarządzania dyspozytorzy mają odbierać połączenia alarmowe, zbierać wywiad od zgłaszających osób. Po zebraniu informacji i zakwalifikowaniu zgłoszenia jednym kliknięciem wysyłane jest do straży pożarnej, na policję czy pogotowie. Osoba dzwoniąca jest też namierzana z dokładnością do 3 metrów. Szczecińskie WCPR w przyszłości ma obejmować powiaty: Świnoujście, kamieński, goleniowski, policki, stargardzki, Szczecin, gryfiński, pyrzycki, choszczeński, myśliborski. Pozostałe obsługiwał będzie Kołobrzeg.

WCPR w Gliwicach działa od 2003 roku.

Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: W końcu uda nam się dodzwonić na 112? Brakuje tylko aplikacji - Szczecin Nasze Miasto

Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto