Z tej okazji muzuem będzie wyjatkowo czynne aż 12 godzin, od godz. 10 do 22. Ale tylko do niedzieli.
Zagrają didżej i orkiestra dęta. Przez dwa dni
zabytkowy tramwaj będzie bezpłatnie dowoził gości. Bilety - 10 zł normalny, 5 zł ulgowy i 24 zł rodzinny.
Zobaczymy w nim między innymi tak niezwykłe konstrukcje, jak maluch na gąsienicach, który miał słuzyć energetykom, czy syrenę coupe - oryginalną, samodzielnie wykonaną przeróbkę.
W zbiorach Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki w Szczecinie znajduje się także kolekcja 118 różnych pojazdów pochodzących od Leszka Liszewskiego, który zbierał eksponaty przez dwadzieścia lat.
Program otwarcia Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki w Szczecinie:
Piątek:
Godz. 18-20 – zagra DJ Miss Mary Kłak (Monika Petryczko)
Sobota
Godz. 10-12 – pokaz zabytkowych pojazdów kolekcjonerów zaprzyjaźnionych z muzeum
Godz. 12 – wyjazd parady zabytkowych pojazdów z dziedzińca muzeum
Godz. 12-12.30 – występ orkiestry dętej „Olimpia”
Godz. 18-20 – zagra DJ Miss Mary Kłak (Monika Petryczko)
Niedziela
Godz. 12-12.30 – występ orkiestry dętej "Olimpia"
Darmowa przejażdżka do muzeum zabytkowymi tramwajami typu N
W sobotę i niedzielę gości do muzeum będą dowoziły z centrum Szczecina dwa zabytkowe tramwaje – "eNki" na korbę z lat sześćdziesiątych. Będzie też można nimi wrócić do centrum po zakończeniu zwiedzania.
Rozkład jazdy będzie identyczny w sobotę i niedzielę. Przejazd jest darmowy, ale tramwaj zatrzymuje się tylko na wybranych przystankach.
Dojazd
POTULICKA | 10:56 | 11:56 | 12:56 | 13:56 | 14:56 | 15:56 | 16:56 |
Brama Portowa | 11:02 | 12:02 | 13:02 | 14:02 | 15:02 | 16:02 | 17:02 |
Plac Żołnierza Polskiego | 11:04 | 12:04 | 13:04 | 14:04 | 15:04 | 16:04 | 17:04 |
Plac Rodła | 11:06 | 12:06 | 13:06 | 14:06 | 15:06 | 16:06 | 17:06 |
Muzeum Techniki | 11:14 | 12:14 | 13:14 | 14:14 | 15:14 | 16:14 | 17:14 |
Las Arkoński | 11:21 | 12:21 | 13:21 | 14:21 | 15:21 | 16:21 | 17:21 |
Powrót
LAS ARKOŃSKI | 11:53 | 12:53 | 13:53 | 14:53 | 15:53 | 16:53 | 17:53 |
Muzeum Techniki | 12:00 | 13:00 | 14:00 | 15:00 | 16:00 | 17:00 | 18:00 |
Plac Rodła | 12:08 | 13:08 | 14:08 | 15:08 | 16:08 | 17:08 | 18:08 |
Plac Żołnierza Polskiego | 12:10 | 13:10 | 14:10 | 15:10 | 16:10 | 17:10 | 18:10 |
Brama Portowa | 12:12 | 13:12 | 14:12 | 15:12 | 16:12 | 17:12 | 18:12 |
Potulicka | 12:18 | 13:18 | 14:18 | 15:18 | 16:18 | 17:18 | 18:18 |
Ze względu na bezpieczeństwo zwiedzających i zbiorów muzeum jest zmuszone do ograniczenia liczby zwiedzających przebywających jednocześnie w muzeum. Dlatego też bilety sprzedawane są na określoną godzinę - z tolerancją 15 minut przed i po. Szczegółowe informacje w kasie.
Od 26 października muzeum będzie czynne już stałych godzinach: Poniedziałek – wystawy nieczynne Wtorek: 10 - 15 – wstęp wolny (z wyjątkiem „Eureki ruchu”) Środa: 10 - 16 Czwartek: 10 - 16 Piątek: 10 - 18 Sobota: 10 - 18 Niedziela: 10 - 15 | Ceny biletów: Normalny – 10 zł Ulgowy – 5 zł Rodzinny (maksymalnie 2 dorosłych i maksymalnie 3 dzieci) – 24 zł Grupowy (minimum 10 osób) – 5 zł Interaktywna wystawa "Eureka ruchu" – dopłata do biletu 3 zł; przy kupnie biletu rodzinnego dopłata do każdej osoby | Uprawnieni do biletów ulgowych: - emeryci i renciści - dzieci i młodzież szkolna - studenci studiów dziennych. Uprawnieni do wejścia darmowego: - dzieci do lat 4 - przewodnicy - opiekunowie grup - pracownicy muzeów. |
Wystawy stałe Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki w Szczecinie + wybrane pojazdy
Szczecińska motoryzacja w latach1919-1967
Lata 1919-1945
- STOEWER: pierwszy czteroosobowy samochód opuścił fabrykę Stoewera w 1899 r. Szczecińskie samochody należały do najlepszych w Europie, były tanie, nowoczesne i bardzo popularne na starym kontynencie. Pozwoliły fabryce przetrwać kryzys początku lat 30 XX w., co nie udało się większości niemieckich firm motoryzacyjnych. Na świecie zachowało się ponad 200 egzemplarzy stoewerów. Nasz stoewer V5 pochodzi z 1932 r.
- ALBA – fabryka Alba-Werke działała w Mierzynie w latach 1918-1926. Muzealny lekki motocykl alba został wyprodukowany prawdopodobnie w 1919 r. Nie miał jeszcze skrzyni biegów i sprzęgła.
Lata 1954-1967
- SMYK – prototyp mikrosamochodu. Silnik i skrzynia biegów pochodziły od junaka. Do smyka wsiadało się odchylając cały przód auta. Samochód nigdy nie trafił do produkcji, wykonano tylko 17 sztuk serii próbnej.
- JUNAK – chluba Szczecina. Był projektem polskich konstruktorów, jednak stylizowanym na eleganckie motocykle brytyjskie. Był stabilny, a wytrzymała rama pozwalała na montaż wózków bocznych. Pierwsze junaki powstały w 1954 r. Były to jedne z najlepszych motocykli w Europie.
Polska motoryzacja – pojazdy PRL-u
BESKID – następca fiata 126p. Powstał w latach 80-tych, a jego kształt – wzorowany na skrzydle szybowca, opracowali projektanci z krakowskiej ASP. Kilka dni po wygaśnięciu praw patentowych do beskida, Renault wypuścił na rynek łudząco przypominającego go twingo.
- suzuki samuraj – należy do kategorii pojazdów SAM, czyli złożonych samodzielnie. Podwozie i silnik ma z auta suzuki samurai, a nadwozie fiata 126p.
MALUCHY PROTOTYPOWE
- LPT – lekki pojazd terenowy. Ta sześciokołowa amfibia powstała w 1978 r. w oparciu o części fiata 126p. Miał służyć w armii, a zamiast tego zagrał w filmach o Panu Samochodziku.
- WSZĘDOŁAZ – powstał w latach 1979-1980 na zasadzie „zrób to sam” – bez szczegółowego projektu i dokumentacji technicznej. Miał służyć do obserwacji linii energetycznych w czasie ciężkich zim.
Te wspaniałe motocykle
Przedwojenne polskie produkcje:
- podkowa – jej konstrukcję oparto na angielskim motocyklu baker. Do sprzedaży weszła w lutym 1939 r. Wyprodukowano ich niewiele – ok. 130-500 sztuk.
- moj: pierwsze modele powstały w 1937 r., w czasie wojny jeździli na nim głównie gońcy.
Pełna gama powojennych modeli jednośladów:
- ryś – motorower produkowany w latach 1957-1964. Był to udany model – wygodny, zapewniał niezłą prędkość przy małym zużyciu paliwa.
- żak – młodszy i uboższy brat rysia, produkowany w latach 1960-1963.
- osa – jedyny polski skuter. Produkowany od początku lat 50. Miała duże koła i doskonałe zawieszenie, dzięki czemu była bardzo popularna, choć droga. Produkowano je do 1965 r.
- komar – jeden z najpopularniejszych polskich motorowerów. Był tani i prosty w budowie – miał tylko to, co niezbędne. Pierwszy komar wyjechał z bydgoskiej fabryki w 1960 r.
- motocykle:
a) wsk - prototyp pokazano w 1958 r. Jest to pierwsza samodzielna konstrukcja Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku. Miał niezłe zawieszenie i ramę, nowoczesne hamulce, prędkościomierz wbudowany w lampę i wygodną kanapę.
b) shl - to skrót od Suchedniowskiej Huty Ludwików w Kielcach. W 1947 roku odnaleziono tam sporo części służących do produkcji shl 98. Dołożono do nich silnik wzorowany na niemieckim dkw przygotowany do sokoła 125 i tak narodziła się pierwsza powojenna eshaelka. Produkowano ją w Warszawie.
Historia szczecińskiej komunikacji
BREMEN – najstarszy tramwaj, który przetrwał wojnę: te tramwaje jeździły po Szczecinie od 1925 r. Ten egzemplarz został przebudowany na pług wirnikowy, który do 2006 r. odśnieżał szczecińskie ulice.
eNka – pierwszy polski tramwaj: eNki były wzorowane na niemieckich wagonach KSW produkowanych jeszcze w czasie wojny, miały możliwość jazdy w obu kierunkach. Ten wagon trafił do Szczecina w 1968 r. i woził pasażerów do 1971 r., a potem został przebudowany na pług lemieszowy, wykorzystywany do odśnieżania ulic.
Pojazdy służb mundurowych
warszawa MO: produkcja tego samochodu opartego na radzieckiej licencji ruszyła w 1951 r. Jego wadą była zbyt duża masa i słaby silnik. Produkcję zakończono w 1973 r.
star 25 – produkowany od 1966 r. do końca lat 70. Służył najpierw w wojskowej, a potem ochotniczej straży pożarnej aż do lat 90.
Photoday w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie, ul.Niemierzyńska 18A
Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?