- Obok Berlina i Pragi to jedyna okazja, aby zobaczyć artystów przylatujących do Europy z Japonii - podkreśla Janek Turkowski z teatru Kana. - Artyści pokażą w Berlinie, Szczecinie i Pradze swoje najnowsze projekty artystyczne, które z całą pewnością będą odbiegać od powszechnie znanego stereotypu gejszy i Teatru No.
Tegoroczny festiwal Japan Now odbywa się pod znakiem tańca.
- Sześć grup z Japonii zaprezentuje w Szczecinie program, który swoim zasięgiem będzie obejmował różne gatunki tańca; od baletu klasycznego przez taniec współczesny, taniec Butoh, aż po eksperymetalne formy ruchu, które wykraczać będą poza ramy znanych technik tanecznych - informują organizatorzy. - Publiczność będzie miała zatem okazję zobaczyć przekrój współczesnej japońskiej sceny tańca, z całą jej różnorodnością.
Japan Now 2007 modern performing arts festival
Bilety: normalny 15 zł, ulgowy 10 zł. Karnety: normalny 60 zł, ulgowy 40 zł
Program festiwalu:
- 19 września 2007, godz. 20:00 / Teatr Kana
"I was born" Osamu Jareo & Misako Terada - 20 września 2007, godz. 20:00 / Teatr Kana
"Skin, Breath, and Memory" Kenshi Nohmi & Dance Teatro 21 - 21 września 2007, godz. 20:00 / Teatr Kana
"Anatomical Experiment Series - private trace" Natsuko Tezuka - 22 września 2007, godz. 20:00 / Teatr Kana
"L`Union Libre" L`Union Libre - 23 września 2007, godz. 20:00 / Teatr Kana
"Walk in the Blue Sky" Naoka Uemura & Mitsutake Kasai
Więcej o artystach:
18 września 2007, godz. 20:00
"Parallel Fall" Imre Thormann & Michael Thalmann
"Podejmowane decyzje często rozbijają naszą rzeczywistość. Ta, choć
rozbita istnieje przecież dalej na równoległych płaszczyznach i mimo że
kwantowa teoria wszechświata jest dzisiaj dość dobrze znana, ludzie
często podążają śladem właśnie tej podjętej decyzji, nie przywiązując
wagi do istniejącej równolegle rzeczywistości decyzji nie-podjętej. A
przecież czasem różne życia spotykają się, przecinają i dalej istnieją
obok siebie. Tak jak i w tym przypadku…"Imre Thormann - w 1990 r. zdobył kwalifikacje jako nauczyciel F.M
Alexander Technique i zamieszkał w Tokio, żeby studiować tam taniec
Butoh z Kazuo Ohno i Noguchitaiso (doświadczanie pryncypiów natury
przez ciało) z Michizo Noguchi. Od 1993 r. występuje solo. W 2001 wraz
z Shigeo Makabe zainicjował Japan Now. W latach 2002 - 2005 prowadził
własną szkołę Butoh i Noguchitaiso (Bodygarage) w Tokio. Od 2006
mieszka w Berlinie, gdzie pracuje nad własnymi projektami i uczy.Michael Thalmann - w 1992 r. ukończył Akademię Muzyczną w Bernie jako
solista fortepianu (dyplom u Tomasza Herbuta). W 1993 roku został
członkiem "Fondazione Internazionale Theo Lieven per il Pianoforte"
(Cadenabbia/Włochy). Jego interpretacje kompozycji Liszta zdobyły
uznanie światowej publiczności.
19 września 2007, godz. 20:00
"I was born" Osamu Jareo & Terada Misako
Inspiracją dla ich tańca są dramaty Masataki Matsuda pt.: "Don't throw such a stone" i "Jerycho" pokazujące różnice pomiędzy rolami kobiety i mężczyzny i ich ciągłą wymianę. Świat, który kreują na scenie zbudowany jest z nakładających się na siebie obrazów, oparty na specyficznym poczuciu humoru, zmierza do powtórnego określenia stosunków panujących pomiędzy parą ludzi.
Od 1991 roku Osamu Jareo i Misako Terada pracują jako duo taneczne. Tę relację na sceni opisują jako najmniejszą możliwą formę związku pomiędzy dwiema osobami. Punktem wyjścia i inspiracją dla tancerzy jest dys-harmonia istniejąca między nimi. Dzięki niej możliwe jest odkrycie nowych form relacji miedzyludzkich, które można zbudować właśnie podczas wspólnych prób i przedstawień. Ich najważniejszy spektakl "Ashita Wa Kitto Hareru Desho" ("Jutro też będzie słoneczny dzień") był pokazywany w Jakarcie, Paryżu, Pradze, Nowym Jorku i w wielu miastach Japonii. W 2002 roku dzięki niemu zdobyli nagrodę "Next Generation Choreographer Prize" i "Audience Prize" na "Toyota Choreography Award 2002".
20 września 2007, godz. 20:00 / Teatr Kana
"Skin, Breath, and Memory" Kenshi Nohmi & Dance Teatro 21
"Jest coś, czego juz nigdy nie zobaczymy, nie poczujemy i nie usłyszymy. Czyż nie zgubiliśmy czegoś ważnego? Świat zewnętrzny nie daje nam nic więcej. Patrzymy więc w głąb siebie, we wspomnienia żywych istot, w historię ewolucji i w pochodzącą z wewnątrz energię, która emanuje prawdą wszechświata."
Kenshi Nohmi studiował modern dance, balet klasyczny oraz taniec współczesny. Pracuje jako tancerz i choreograf, tworząc sztuki performance, choreografie dla telewizji i musicale. W 1993 roku założył grupę Kenshi Nohmi & Dance Teatro 21. W 1997 roku stworzył choreografię do spektaklu na otwarcie Nowego Teatru Narodowego w Tokio (New National Theatre, Tokyo).
Hiromi Karube studiowała taniec współczesny i balet klasyczny. W 1993 roku wraz z Kenshi Nohmi założyła grupę Kenshi Nohmi & Dance Teatro 21, której jest główną tancerką. Obok pracy scenicznej, od 1992 roku szkoli młodych tancerzy, a od 1993 pracuje jako instruktorka i choreografka w Tokyo School of Music i Showa Akademia Musicae.
21 września 2007, godz. 20:00 / Teatr Kana
"Anatomical Experiment Series - private trace" Natsuko Tezuka
Ciało działa jak akumulator przechowujący nieświadome zachowania; konwulsje, jęki i wstydliwą ciszę." Tancerka eksploruje złożoność ukrytych ruchów i codziennych rozmów. Podczas Japan Now 2007 zaprezentuje spektakl oparty na motywie narodzin własnego dziecka; doświadczeniu będącym inspiracją i bazą dla nowych eksperymentów artystycznych.
Natsuko Tezuka zaczęła tańczyć solo w 1996 r. Przemierza granice pomiędzy tańcem i pantomimą, poszukując w swej pracy nieistniejących dotąd technik i stylów. W 2001 roku rozpoczęła serię "praca-prywatność-autopsja-eksperyment". Jest to jej własny, konsekwentnie realizowany projekt badawczy z cyklu "Obserwacje ciała". W 2002 r. doszła do finału w konkursie "Toyota Choreography Award". Często gra w przestrzeniach pozateatralnych takich jak galerie, tramwaje czy promy wycieczkowe. Prowadzi warsztaty w oparciu o własne doświadczenia, poszukiwania i obserwacje.
22 września 2007, godz. 20:00 / Teatr Kana
"L`Union Libre" L`Union Libre
"L'Union Libre" to niespotykane połączenie talentów; tanecznego (Mitsuyo Uesugi), muzycznego (Kan Mikami) i performerskiego (na czele z Azuma Shinakai - założycielem "Shanghai Noodle Factory" oraz Amaguri Tenshin). Spektakl jest sceniczną adaptacją wiersza francuskiego surrealisty André Breton, pt. "L'Union Libre".
Azuma Shinakai w 1978 roku założył "Shanghai Noodle Factory" - najgłośniejszą i jedną z najbardziej andergrandowych grup teatralnych w Japonii, która podczas swoich spektakli nie uniknęła starć z policją. Od roku 2006 współpracuje z Mitsuyo Uesugi i Kan Mikami już jako L´Union Libre.
Mitsuyo Uesugi od najmłodszych lat uczyła się baletu klasycznego. W 1972 zaczęła naukę tańca Butoh u Kazuo Ohno. Karierę solową rozpoczęła projektem "Her" opartym na współpracy z tancerzami i aktorami z Japonii i Francji. Była założycielką Ahiru Studio. Obecnie tańczy i prowadzi warsztaty w Europie i Stanach Zjednoczonych.
Amaguri Tenshin - główny aktor grupy "Shanghai Noodle Factory", do której przyłączył się w 1978 r.
Ken Mikami wszechstronny twórca wywodzący się z nurtu muzyki ludowej, odważnie przekraczający jej gatunkowe granice. Obecnie pracuje jako poeta, eseista, pisarz, a także jako aktor teatralny i filmowy.
23 września 2007, godz. 20:00 / Teatr Kana
"Walk in the Blue Sky" Naoka Uemura & Mitsutake Kasai
"Dwa przecinające się, dryfujące i zatracające różnice pomiędzy rzeczywistością a snem istnienia. Ten spektakl był pokazywany w różnych przestrzeniach. Ewoluował i rozrastał się w zgodzie z nowymi miejscami i nową publicznością."
Naoka Uemura była jedną z pierwszych założycielek "neo" w 1991 r. W 2002 została członkinią programu wspierającego artystów, którzy chcą doskonalić swój warsztat w Japonii bądź za granicą. W 2004 roku otrzymała nagrodę w kategorii New Artist od Japońskiego Stowarzyszenia Tancerzy (Critic`s Award). Od 2005 roku wykłada w Instytucie Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Obirin.
Mitsutake Kasai wystąpił solo w Session House (1998 r.) w autorskim spektaklu "Haru no yuki" ("Śnieg na wiosnę"), oprócz tego brał udział w różnych projektach artystycznych.
Uemura i Kasai wystąpili razem w 2001 roku i od tej pory kontynuują współpracę, co nie przeszkadza im w realizacji własnych, solowych projektów.
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?