Po 8 latach wiemy, że zwycięzcy konkursu nie doczekali się realizacji swoich utopijnych pomysłów. W swoim eseju zaproponowałem cztery propozycje o nie znanym procencie utopijności, poniżej przedstawię jedną z nich.
W latach 80-tych pracowałem w Stoczni Szczecińskiej i często z racji kontaktów między stoczniami wyjeżdżałem do Stoczni w Gdańsku lub Gdyni. Dzisiaj nie pamiętam już uroków starego miasta w Gdańsku, mola w Sopocie, kąpieliska morskiego w Gdyni, za to pamiętam szybką kolej podmiejską łączącą te miasta, Wejherowo i nie tylko.
Chciałbym zaproponować zbudowanie tutaj takiej właśnie kolei z częściowym wykorzystaniem już istniejących linii kolei elektrycznej, wytyczeniem i dobudową nowych torowisk w czterech wersjach jej przebiegu:
I wersja: na trasie Szczecin - Goleniów - Wysoka Kamieńska - Wolin do Świnoujścia z ewentualną odnogą od Wysokiej Kamieńskiej przez Kamień Pomorski, Dziwnówek do Pogorzelicy.
W tej wersji konieczne byłoby tylko dobudowanie drugiego toru na odcinkach gdzie jest jeden tor, założenie trakcji elektrycznej na odcinkach gdzie jej brakuje, a przy odnodze budowa torowiska trakcji elektrycznej, stacji kolejowych i infrastruktury od Kamienia Pomorskiego do Pogorzelicy.
II wersja: na trasie obwodnicy Szczecina przez Goleniów, Wolin, Świnoujście, Karsibór, Nowe Warpno, Trzebież, Police, z powrotem do Szczecina.
W tej wersji konieczna byłaby modernizacja części obwodnicy od Szczecina do Świnoujścia i od Szczecina do Trzebieży, budowa linii na trasie Trzebież, Nowe Warpno i Świnoujście Karsibór. Konieczne byłoby też połączenie kolejową przeprawą promową Karsibora z Nowym Warpnem, budowa mostu nad Świną, oraz założenie trakcji elektrycznej na nowych odcinkach i tam gdzie jej brakuje i budowa nowych stacji kolejowych.
III wersja: na trasie międzynarodowej obwodnicy Szczecina przez Goleniów, Wolin, Świnoujście, Anklam, Ueckermunde, Nowe Warpno, Trzebież, Police, Szczecin.
W tej wersji konieczna byłaby współpraca nadgranicznych rejonów Polski i RFN w celu wspólnej budowy obwodnicy szybkiej międzynarodowej kolei podmiejskiej, budowy linii, trakcji elektrycznej, stacji, przepraw promowych i mostowych, całej infrastruktury związanej z siecią kolei podmiejskiej.
IV wersja: na trasie międzynarodowej obwodnicy Szczecina przez Berlin, Neubrandenburg, Anklam, Świnoujście, Wolin, Goleniów, Szczecin.
W tej wersji, jak w poprzedniej, konieczna byłaby współpraca już nawet nie nadgranicznych regionów, ale nawet państw.
Sceptycy powiedzą: po co nam szybka kolej, to nie Trójmiasto, tu nie mieszkają miliony ludzi, którzy przemieszczają się do pracy z Gdańska do Gdyni, Wejherowa i odwrotnie. To prawda, lecz budowa tej kolei może stymulować rozwój gospodarczy tego regionu, szczególnie po wejściu do Unii Europejskiej, ale przede wszystkim rozkwit turystyki.
Wyobraźmy sobie taką sytuację, że zmęczony pracą mieszczuch z Berlina czy Szczecina wsiądzie po pracy do szybkiej kolei i wieczorem będzie mógł balować w Świnoujściu i zdąży jeszcze rano wrócić do pracy. Szybka kolej połączy przede wszystkim Szczecin ze Świnoujściem, co nada współpracy tych miast (portów) rzeczywisty wymiar.
von sadow
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?