Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Stare tramwaje teraz jak nowe

Redakcja
Pojazdy z końca lat 80. wciąż nadają się do użytku. Wystarczy je zmodernizować i pojeżdżą kolejnych 10 lat – mówi Zbigniew Dąbrowski ze spółki Tramwaje Szczecińskie. – Zrobiliśmy to już z dwoma wagonami.

Spółka Tramwaje Szczecińskie chce inwestować w motorniczych, ich szkolenia, poprawę umiejętności oraz znajomość przepisów. Ma to wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pasażerów. Mogą to zrobić dzięki kondycji finansowej spółki. W 2010 roku wysokość przychodów ma wynieść 61 milionów złotych, dla porównania – w 2007 roku było to 47 milionów złotych. W środę, podczas podsumowania działalności Spółki Tramwaje Szczecińskie dowiedzieliśmy się również na temat planów na przyszłość oraz obecnych inwestycji.

– Obecnie po Szczecinie jeździ 86 wagonów z rodziny Tatr, nazywanych przez szczecinian potocznie żółtkami – mówił Michał Przepiera z urzędu miasta. – Od momentu powstania Spółki kupione zostało 22 wagony Tatra T-6A2 oraz 11 wagonów Tatra KT4Dt. Przybyło nam również sześć niskopodłogowych tramwajów Swing. Pierwszy z nich wyjedzie na ulice miasta pod koniec tego roku. Kolejny zobaczymy już w styczniu, dwa następne w lutym i tyle samo w marcu.

Spółka z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego pozyskała 14,7mln zł na modernizację 10 wagonów typu 105N do standardu Moderus Alfa. W zakres modernizacji wchodzi wymiana pudła i montaż drzwi, zainstalowanie monitoringu wagonów oraz informacji pasażerskiej, montaż klimatyzacji w kabinie motorniczego oraz nagrzewnicy dla pasażerów. Pieniądze te pozwolą również na zmodernizowanie 18 wagonów typu Tatra KT4.

– Tutaj, z własnych pieniędzy zmodernizowaliśmy już dwa wagony – mówi Zbigniew Dąbrowski, zastępca dyrektora Tramwajów Szczecińskich. – Wymieniona została aparatura elektryczna rozruchu i hamowania, dostosowano pulpit motorniczego i pulpit zakłóceń do współpracy z panelem dotykowym LCD, zamontowano monitoring – jest pięć kamer wewnątrz, jedna na zewnątrz. Wymieniono siedziska na barwy zgodne z Floating Garden, podobnie pomalowano wagony.

Średni wiek naszego taboru wynosi obecnie 22,9 lat. Zapytaliśmy czy opłacalne jest inwestowanie w stare wagony. Wyprodukowane zostały pod koniec lat 80. Dąbrowski przekonuje, że jest to oszczędność. Modernizacja wynosi 20 procent wartości nowego tramwaju.

– One spokojnie pojeżdżą przez 10 kolejnych lat – mówi. – Wciąż mogą służyć mieszkańcom, wystarczy zainwestować w ich komfort.

Dyrektor Przepiera z magistratu zapewnił, że już planowany jest przetarg na zakup kolejnych niskopodłogowych tramwajów. Ma on zostać rozpisany pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku. Obejmie on zakup ponad 20 sztuk.

Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto