Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Jest pomysł na reorganizację strefy płatnego parkowania

pepe
pepe
Coraz więcej szczecinian decyduje się na zakup auta, coraz więcej mieszkańców okolicznych miejscowości wjeżdża samochodami do centrum.

W centrum tymczasem coraz trudniej o miejsce parkingowe.

Przedstawiam Państwu innowacyjny pomysł na reorganizację szczecińskiej Strefy Płatnego Parkowania. Projekt zrodził się na Forum Polskich Wieżowców, dopracowany oraz zaprezentowany władzom miasta został przez Stowarzyszenie Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina, SENS.

Przedstawiona wersja to najlepszy kompromis, który zdecydowanie usprawni parkowanie w centrum i ułatwi odnalezienie się w zielono-żółto-czerwonym labiryncie.

Główne założenia projektu to:

-wprowadzenie parkingów rotacyjnych,
-likwidacja najdroższej - czerwonej strefy,
-włączenie niektórych parkingów wielopoziomowych i podziemnych do SPP,
-uporządkowanie granic podstref,
-włączenie do strefy ulic, na których występują ciągłe problemy z parkowaniem

Parkingi rotacyjne

Parkingi rotacyjne to inaczej płatne parkingi czasowe, gdzie auto może być zaparkowane przez określoną ilość czasu np. przez 30 min czy godzinę. Takie parkowanie, znane i powszechnie stosowane na zachodzie, powoduje zwiększoną rotację aut. To sprawia, że w ciągu dnia na jednym miejscu parkingowym zaparkuje przykładowo 20 osób chcących załatwić jakąś sprawę zamiast jednej, idącej na cały dzień do pracy.

Parkingi rotacyjne mają sens głównie w ścisłym centrum miasta, gdzie zlokalizowane są banki, lokale usługowe, sklepy. Na zaprezentowanej mapce SPP parkingi takie zaznaczone są na czerwono. Najbardziej intuicyjne będzie wyznaczenie parkingu rotacyjnego na początku i na końcu danego odcinka ulicy.

Likwidacja czerwonej strefy

Parkingi rotacyjne zastąpią najdroższą - czerwoną strefę. Stawka za postój na parkingu rotacyjnym będzie taka sama jak opłata w strefie, w której został on wytyczony. Nie będzie możliwości wykupienia abonamentu na miejsca rotacyjne. Każdy, kto zechce załatwić sprawę będzie musiał skorzystać z parkomatu, bądź wykupić bilet przez komórkę. Na podstawie biletu za szybą lub informacji online pracownik SPP sprawdzi, jak długo dane auto stoi już na parkingu. Przekroczenie dopuszczalnego czasu parkowania wiązać się będzie z karami finansowymi.

“Parkingowce” w SPP

Duże parkingi jak ten podziemny pod Medicusem czy piętrowy obok ZUS-u na ul. Matejki świecą obecnie pustkami, dlaczego?

Powodów jest kilka. Abonament na daną strefę upoważnia do parkowania wszędzie, gdzie ona obowiązuje. Abonament wykupiony w “parkingowcu” za podobną sumę upoważnia do parkowania jedynie w tym jednym miejscu.

Dodatkowo parking obok ZUS-u znajduje się na granicy SPP, przez co kierowcy wolą parkować kilka ulic dalej za darmo. Można rozwiązać ten problem i sprawić, że duża ilość niewykorzystywanych obecnie miejsc parkingowych szybko się zapełni. Warto było by włączyć obecne “parkingowce” do SPP.

Kierowca mając do wyboru poszukiwanie miejsca parkingowego po okolicznych ulicach i zaparkowanie auta na dużym parkingu (w tej samej cenie, na tych samych zasadach), wybierze ten drugi.

Uporządkowanie i uzupełnienie SPP

Kuriozalnym jest fakt, że na pl. Grunwaldzkim czy pl. Lotników spotykają się obecnie wszystkie trzy strefy, zaś przeładowane do granic możliwości Podzamcze jest w ogóle nieobjęte SPP.

Po pierwsze należy w logiczny sposób rozplanować granice strefy. Strefa żółta zajmie ścisłe centrum miasta, strefa zielona obrzeża centrum, tam gdzie duża ilość parkujących utrudnia znalezienie miejsca mieszkańcom.

Rozszerzenie strefy może budzić niechęć mieszkańców i pracowników, którym przyjdzie płacić za coś, co obecnie mają za darmo. Jest tu więc pole do popisu dla władz miasta, które mogą wprowadzić początkowo preferencyjne ceny abonamentu na pierwsze auto dla mieszkańców objętych strefą. Wprowadzenie strefy pod domem ma swoje plusy, łatwiej znaleźć miejsce dla auta, łatwiej przejść pieszemu chodnikiem itp.

Podsumowując, w obecnym kształcie Strefa Płatnego Parkowania razi swoją tymczasowością. Nielogicznie poprowadzone granice podstref, brak nowoczesnych rozwiązań ułatwiających krótkie parkowanie, niewykorzystane duże parkingi - są to sprawy, które należałoby naprawić jak najszybciej.

Dodatkowo logiczne rozplanowanie podstref i jasna deklaracja ze strony miasta na temat dzierżawienia miejsc parkingowych mogą skutkować budową nowych, prywatnych parkingów tam, gdzie zapotrzebowanie na miejsca parkingowe jest bardzo duże. Nie jest to nic nowego, taki system z powodzeniem funkcjonuje w wielu miastach zachodniej Europy.


Zmień swoje drogowe miasto


Czekamy na Wasze interwencje!

Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto