Sezon motocyklowy prawie w pełni. Policja kontroluje motocyklistów

Redakcja

Wideo

Wina za spowodowanie kolizji czy wypadku nie zawsze leży oczywiście po stronie prowadzącego motocykl. Aby bezpiecznie poruszać się po drogach, kierowcy samochodów i motocykliści powinni pamiętać o kilku istotnych zasadach wzajemnej współpracy. Na szczecińskich i zachodniopomorskich drogach policja prowadziła działania sprawdzające osoby, kierujące motocyklami.

WYPADKI W 2019 ROKU

Jak podaje policja, w 2019 roku na zachodniopomorskich drogach motocykliści byli sprawcami 53 wypadków, w których 12 osób zginęło, a 49 osób zostało rannych.

- Od lat główną przyczyną wypadków drogowych spowodowanych przez motocyklistów jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu oraz niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. - informuje zachodniopomorska policja.

19 kwietnia w Policach doszło do wypadku drogowego. 20-letni motocyklista stracił panowanie nad jednośladem i uderzył w słup oświetleniowy. W wyniku zderzenia odniósł poważne obrażenia kręgosłupa. Jak się okazało 20-latek nie posiadał uprawnień do kierowania, a motocykl pożyczył od znajomego.

ZOBACZ WIĘCEJ:

W 2019 roku kierujący motocyklami uczestniczyli w 102 wypadkach drogowych, w których zginęło 16 osób, a 99 zostało rannych. Motocykliści uczestniczyli w 204 kolizjach.

Na te niechlubne statystyki wpływ mają przede wszystkim błędy popełnianie przez kierujących pojazdami, jak również słaby system szkolenia kierowców pojazdów jednośladowych, jak i kierowców samochodów. Do tego dochodzi wzrost zarejestrowanych pojazdów, a także sprzyjający jeździe motocyklem długi, a niekiedy całoroczny wręcz sezon.

KIEROWCO - PATRZ W LUSTERKA

Wina za spowodowanie kolizji czy wypadku nie zawsze leży oczywiście po stronie prowadzącego motocykl. Aby bezpiecznie poruszać się po drogach, kierowcy samochodów i motocykliści powinni pamiętać o kilku istotnych zasadach wzajemnej współpracy. Jak przekonuje Radosław Jaskulski, instruktor bezpiecznej jazdy, to przede wszystkim uprzejmość, której w Polsce wciąż brakuje.

- W krajach Europy zachodniej, gdzie dzięki sprzyjającej pogodzie motocykle i skutery są obecne przez cały rok, wygląda to inaczej. Na przykład na skrzyżowaniu kierowcy samochodów czekając na zmianę światła przepuszczają do przodu jednoślady. U nas wciąż motocyklista przeciskający się naprzód jest traktowany źle. Warto zacząć od zmiany tego nawyku i zostawiać właścicielom jednośladów miejsce między autem, a linią na jezdni – apeluje Radosław Jaskulski.

ZOBACZ WIĘCEJ:

Warto pamiętać, że pojazd szybko nabierający prędkości, niewielkich rozmiarów (w tym wypadku motocykl) jest mniej widoczny. Dlatego na przykład podczas wyprzedzania samochodu motocyklista powinien unikać pozostawania w tzw. martwym punkcie. Jeśli motocyklista widzi w lusterku samochodu wzrok kierowcy, to znaczy, że jest przez niego widziany.

Z pomocą kierowcom samochodów przychodzą nowe technologie. To m.in systemy monitorujące martwe pole, czy specjalne lusterka, o poszerzonym polu widzenia. Coraz częściej samochód potrafi ostrzec kierowcę o zbliżającym się szybko do samochodu motocyklu. Mimo to warto mieć oczy dookoła głowy i stosować zasadę ograniczonego zaufania wobec innych użytkowników dróg.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie