Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remont przejścia podziemnego na al. Wyzwolenia się nie opłaca. Zostanie zamknięte

mdr
Archiwum
Przejścia podziemnego na al. Wyzwolenia w Szczecinie zostanie zamknięte i zostanie utworzone przejście na jezdni. Powód? Takie rozwiązanie jest tańsze.

Pomysłodawcą “modernizacji” przejścia jest radny osiedlowy Łukasz Listwoń, który zgłosił pomysł do budżetu obywatelskiego. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego zlecił opracowanie koncepcji i wynik jest taki, że przejście zostaje zamknięte, a na alei pojawią się pasy. Ruch samochodów zostanie w tym miejscu znacznie utrudniony i można oczekiwać, że zaczniemy odnotowywać wypadki z udziałem pieszych.

- Uzyskaliśmy trzy warianty rozwiązania - mówi Dariusz Wołoszczuk, rzecznik prasowy ZDiTM. - Pierwsze - to możliwość rozbudowy przejścia za 20 mln zł, drugie - remont za 2,5 - 3 mln zł lub trzecie - zamknięcie i utworzenie przejść na jezdni za ponad pół mln zł.

To ostatnie rozwiązanie mieści się w kwocie dostępnej w budżecie obywatelskim (czyli do 700 tys. zł) i na nie chętnie miasto się zdecydowało. Decyzja została podjęta. Fizycznie przejście nie zniknie, nie zostanie zasypane, ale nie będzie dla szczecinian dostępne. Natomiast na jezdniach pojawią się "zebry". Według ZDiTM - w tym roku prace zostaną zakończone.

Przejście podziemne pod aleją Wyzwolenia powstało w okresie, gdy budowano Galaxy. Padło wówczas na jednej z konferencji prasowych stwierdzenie, że to połowa inwestycji. Przedstawiciel magistratu stwierdził, że drugą (przejście podziemne pod ulicami Malczewskiego - Rayskiego) sfinansuje właściciel Galaxy, gdy będzie budował budynek obecnego Oxygenu (dziś już stoi). Nigdy później żadna ekipa w magistracie do tej wersji nie wróciła, a nagabywana o to i dopytywana stwierdzała, że to były takie sobie dywagacje.

Jedyne, co w miarę upływu lat robiono, to był remont przejścia na zasadzie “popluj i przyklep”, czego skutki widać do dziś. Teraz miasto poszło po najniższej linii oporu i przejście likwiduje, bo to najtańsze wyjście. Takim przejściem, jak filharmonią, nie można pochwalić się przed Polską.

Obiektywnie rzecz biorąc, obecne przejście nastręcza trudności z przemieszczeniem się po schodach matkom z wózkami i osobom starszym. Szkoda jednak, że prezydent decydując się na wydanie najmniejszych pieniędzy, wylał dziecko z kąpielą zamiast zrealizować wersję pierwszą z poszerzeniem o podziemne przejścia pod Malczewskiego i Rayskiego z dojściem do Galaxy. Takie dobrze zaprojektowane przejście pod ziemią z windami dla tych, którym sprawia trudność w pokonywaniu schodów, to "normalka" w cywilizowanych miastach, których włodarze dbają o mieszkańców.

Dziwi też postawa radnych PO i SLD, którzy po pozytywnym głosowaniu na temat powstania pomnika prezydenta Kaczyńskiego (ma być wybudowany ze składek) rozdzierają szaty i lamentują, że świat się zawalił. A w przypadku przejścia (ważnego dla wielu szczecinian) milczą. Na tym nie da się bowiem zaistnieć w mediach i słabe są szanse na rozgłos polityczny.

Prezydentowi polecam kolejny już raz to, co dzieje się w Gdańsku i jakie tam przyjęto rozwiązania. Powinny być miłe jego sercu, wszak był w ekipie "platformianej" Bronisława Komorowskiego i popierał go podczas wyborów (a Gdańsk, to matecznik PO). Tam stary dworzec zostanie odnowiony tak, jak to stało się w Kopenhadze. Przy okazji przed dworcem powstanie nowy tunel, który połączy się z tunelem miejskim na wysokości City Forum (wielokrotnie dłuższy, niż szczecińskie przejście podziemne pod al. Wyzwolenia). De facto - nie jedyne to rozwiązania z myślą o mieszkańcach, którymi Gdańsk nie chwali się, choć ma ich bardzo dużo.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto