Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Raport: Szybki Tramwaj powoli rusza

Redakcja MM
Redakcja MM
Mieszkańcy mówią, że o tych planach słyszą od lat ...
Mieszkańcy mówią, że o tych planach słyszą od lat ... Redakcja MM
Mieszkańcy mówią, że o tych planach słyszą od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Może teraz się uda? Zobaczmy, jak wyglądać będzie przebieg Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. W ubiegłym tygodniu otwarto oferty na budowę trasy.

Przez kilkadziesiąt lat słyszałem wiele. Mieli uruchomić szybki tramwaj na prawobrzeże, miał być również podziemny tunel – śmieje się Tadeusz Kowalski, Czytelnik. – Pewnie, że tramwaj ułatwiłby życie wszystkim. Lepiej mieliby młodzi ludzie, którzy dojeżdżają do pracy. Teraz autobusem pośpiesznym do centrum jedzie się prawie 25 minut. Zwykłym blisko 40.

– Szybki tramwaj byłby wybawieniem – dodaje Krzysztof Pelka, student. – Mieszkam na lewobrzeżu, ale na prawobrzeżu mam pracę. Codziennie 1,5 godziny poświęcam na dojazdy.

To nie jest nowy pomysł

W latach 70. XX wieku wieku powstała koncepcja połączenia Polic z centrum Szczecina i dalej z Os. Słonecznym. Zakładano wówczas budowę metra lub szybkiej kolei biegnącej częściowo nad lub na ziemi, a w centrum miasta pod ziemią. W rejonie dworca Szczecin Główny metro miało łączyć się z siecią PKP i dalej po przekroczeniu Odry i Regalicy, prowadzić do Os. Słonecznego.

Pierwszy etap – 4 kilometry

Wykonawca prac będzie miał dwa lata na przedłużenie istniejącej linii tramwajowej z Basenu Górniczego do tymczasowej pętli przy ul. Turkusowej. To pierwszy etap. Trasa z Basenu Górniczego do pętli przy ulicy Turkusowej liczyć będzie cztery kilometry. Torowisko przystosowane będzie do obsługi tramwajów, które maksymalnie poruszać się będą mogły z prędkością 60 km/h. W rzeczywistości ich prędkość wyniesie 30-40 km/h. Etap I obejmuje budowę dwutorowej trasy tramwajowej od istniejącej pętli „Basen Górniczy” po trasie istniejących obiektów mostowych nad rz. Regalicą, z bezkolizyjnym przejazdem pod estakadą Leszczynowa i pod prawą jezdnią ul. Hangarowej w kierunku ul. Batalionów Chłopskich i budowę tymczasowej pętli „Turkusowa”. Przed wykonawcą kilkadziesiąt zadań. Są to m. in. roboty przygotowawcze i rozbiórki, przesunięcie willi przy ulicy Batalionów Chłopskich oraz oczywiście budowa torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną, odwodnieniem, trzema stacjami prostownikowymi i trzema przystankami tramwajowymi: Gryfińska, Lotnisko i Turkusowa. Wykonawca będzie też musiał dokonać przebudowy jezdni, chodników, zjazdów i zatok autobusowych, oraz zbudować nowe ciągi pieszo-rowerowe, estakadę w ciągu prawej jezdni ul. Hangarowej, wiadukt i kładkę technologiczna w ciągu ul. Batalionów Chłopskich Gryfińska, tunel Turkusowa ze schodami i pochylniami, tunel pod bocznicą kolejową do EC Dąbska z murami oporowymi.

Z Turkusowej do Kijewa

Etap II obejmuje przebudowę ul. Lnianej, Handlowej, Dąbskiej, budowę wiaduktów nad torami, tuneli i kładek dla pieszych oraz budowę trasy tramwajowej od pętli pośredniej „Turkusowa” do pętli końcowej „Kijewo”. Trasa tam także pobiegnie w płytkim wykopie, bezkolizyjnie skrzyżuje się z istniejącymi ul. Lnianą, Handlową, i Dąbską. Przy tych bezkolizyjnych skrzyżowaniach usytuowane zostaną nowe przystanki.

Co już jest gotowe

W latach 2001 – 2005 w ramach inwestycji „Przeprawa mostowa przez rzekę Regalicę w Szczecinie” wykonano most tramwajowy i wiadukty dojazdowe dla potrzeb budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Wartość zadania wyniosła 62,29 mln złotych.

Jak szybko pojedziemy

Przewiduje się, że Szczeciński Szybki Tramwaj będzie jeździł ze średnią prędkością eksploatacyjną od 25 do 35 km na godzinę (tramwaj będzie rozwijał prędkość do 85 km/h) z częstotliwością kursowania w szczycie od 6 do 8 minut. Planowo trasę Basen Górniczy – Kijewo będzie obsługiwało 6 składów tramwajowych. Linia ta będzie zdolna przewieźć 13,5 do ok. 16 mln pasażerów rocznie.

Miasto daje 215 milionów. Czterech chce budować

Na budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju złożono cztery oferty. Teraz potrwa ich ocena formalna. s najwyższą ofertę zgłosił Bilfinger Berger SA, w konsorcjum z ZUE Kraków, które wyceniło wykonanie inwestycji na 293 693 429,79 zł. Niemiecki inwestor ma na koncie rewitalizację dworca PKP Warszawa, stadion oraz budowę trasy tramwajowej na poznańską dzielnicę Franowo, realizowaną wspólnie z krakowskim partnerem. skolejny chętny to hiszpańska Aldesa Construcciones, która zaproponowała 186,8 mln zł. swśród chętnych jest także Energopol Szczecin z ofertą 181,9 mln zł, który budował m.in. Most Gryfitów, czy terminal kwasu siarkowego w Szczecinie. snajmniej za wybudowanie SST, bo 165,8 mln zł, żąda konsorcjum MyToll i austriacki Strabag. Fimy mają na koncie budowę autostrady A2. – Kwota jaką miasto planowało wydać na inwestycję wynosi 215 202 000 zł – mówi Dariusz Wołoszczuk z biura komunikacji społecznej i marketingowej Urzędu Miasta. – W tej chwili komisja przetargowa rozpoczęła ocenę złożonych ofert. Nie wiemy, jak długo potrwa ocena, być może poprosimy oferentów o wyjaśnienie. Może się też zdarzyć, że, któryś z oferentów złoży protest do Krajowej Izby Odwoławczej. To przedłuży ten etap.

Eksperci: tramwaj to konieczność

Marek Molewicz i Józef Jastrzębski ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji, autorzy „Koncepcji rozwoju transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym”

– SST umożliwi kursowanie tramwajów z dużą częstotliwością, natomiast ze względów technicznych nie jest możliwe uzyskanie takiej częstotliwości kursowania pociągów. Z uwagi na to, że linia kolejowa pomiędzy stacjami Szczecin Zdroje a Szczecin Regalica jest linią o dwóch torach, nie ma możliwości uzyskania takiej przepustowości pociągów, aby znacznie zwiększyć częstotliwość ich kursowania. Dlatego nowa linia tramwajowa SST jest niezwykle potrzebna dla usprawnienia przewozów pasażerskich z prawobrzeżnej części miasta, gdzie znajdują się osiedla mieszkaniowe zamieszkałe przez ponad 80 tys. mieszkańców oraz obiekty handlowo – usługowe.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto