MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Przystanek na Placu Zwycięstwa - Szczecin miastem nie dla inicjatyw społecznych?

pepe
pepe
Z posiedzenia Komisji ds. Inicjatyw Społecznych, 09.08.2011
Dyskusja na ten temat trwa już kilka miesięcy. Nie wiadomo czy ma on szanse realizacji. Jak zwykle problemem są pieniądze.

8 Lutego 2011 ZDiTM, WGKiOŚ oraz Komisja do spraw Inicjatyw Społecznych w Szczecinie otrzymały projekt budowy przystanku tramwajowego na pl. Zwycięstwa wraz z przebudową przejścia dla pieszych przez al. Wojska Polskiego.

Po kilku publikacjach w prasie pomysłodawca, Paweł Przychodzień został zaproszony na posiedzenie Komisji ds. Inicjatyw Społecznych aby zaprezentować projekt radnym. Tym idea się spodobała i zobligowali ZDiTM oraz WGKiOŚ do przeprowadzenia analiz, czy nowy układ drogowy sprawdziłby się w rzeczywiśtości.

9 sierpnia Komisja została zwołana ponownie, przedstawiono tam 3 warianty rozwiązań: pierwszy - najprostszy, drugi - pokrywający się z przedstawionym pomysłem oraz trzeci - zaawansowany, zawierający pasy autobusowo-tramwajowe oraz drogi dla rowerów, porządkujący układ drogowy w okolicy. Powstałby węzeł przesiadkowy przy al. Wojska Polskiego, którego niewątpliwie tam brakuje. Koszt - ok 3mln zł.

Wariant trzeci został pozytywnie zaopiniowany przez WGKiOŚ, ZDiTM, Policję, Radnych oraz samego pomysłodawcę. Pozytywnie wypowiadają się także mieszkańcy Wojska Polskiego oraz pracownicy mieszczących się tam punktów usługowych. Tak w skrócie wygląda historia pomysłu.

Jak zwykle problem pojawił się, gdy przyszło rozmawiać o pieniądzach. Po tych wszystkich prezentacjach, opracowaniach, pracy wykonanej przez projektantów, WGKiOŚ i ZDiTM, prezydent stwierdził, że miasto nie ma pieniędzy. 3mln zł. w skali budżetu niemal półmilionowego miasta to w końcu nie tak dużo... Warto dodać, że koszt modernizacji basenu przeciwpożarowergo naprzeciwko kościoła Garnizonowego to ok 1 mln zł!

Oto dlaczego warto doprowadzić tę inwestycję do końca:
Po pierwsze - z opracowania dr inż. Stanisława Majera pt.:"Studium kierunków rozbudowy torowisk tramwajowych i celowości zastosowania na sieci torowisk tramwajowych w Szczecinie przystanków i psaów autobusowo-tramwajowych (PAT)”, sporządzonego dla WGKiOŚ jasno wynika, że początek al. Wojska Polskiego to komunikacyjna pustynia. Zaznaczone na mapie okręgi to tzw. strefy dogodnego dojścia, obszary o promieniu 300m, na który to dystans pasażer komunikacji miejskiej będzie mógł spokojnie dotrzeć. Obszar zaznaczony na czerwono nie jest obsługiwany przez komunikację tramwajową.

Po drugie - nowy układ przejść dla pieszych ułatwiłby pieszym pokonanie al. Wojska Polskiego. Obecnie zlokalizowane przejście na wysokości Empiku jest odsunięte od głównego kierunku ruchu. To plus długie oczekiwanie na zielone światło powodują, że pieszy traci tu zadziwiająco dużo czasu.

Po trzecie - z analiz jasno wynika, że po wprowadzeniu trzeciego wariantu w życie, zdecydowanie polepszyłaby się płynność przejazdu przez skrzyżowanie dla zmotoryzowanych uczestników ruchu!

Na pl. Zwycięstwa powstałyby bezpieczne drogi dla rowerów oraz być może zadaszony parking dla rowerów, zachęcający Szczecinian do korzystania z roweru Bike&Ride (tu przykłady rozwiązań stosowanych przez Wrocławiu).

To te najbardziej oczywiste zalety, ale czy jedyne?

-Wiadomym jest, że wraz ze wzrostem dostępności komunikacji miejskiej zmniejsza się liczba samochodów uczestniczących w ruchu miejskim. To z kolei powoduje zmniejszenie korków i ułatwia przemieszczanie się po mieście zawodowym kierowcom.

-Znamiennym również jest to, że wszelkie strefy piesze zlokalizowane w centrum miasta mają rację bytu tylko i wyłącznie wtedy, kiedy w stosunkowo łatwy sposób możemy się do nich dostać tramwajem lub autobusem. Brak dostępności komunikacji miejskiej jest na pewno jednym z czynników powodujących, że nasz Deptak Bogusława obumiera...

Jest jeszcze jedna ważna sprawa, która każe nam rozważyć budowę przystanku teraz - planowana przebudowa skrzyżowania Brama Portowa. Specjaliści zgodnie twierdzą, że bardzo dobrym pomysłem jest włączenie budowy przystanku w zakres przebudowy Bramy Portowej (tutaj pisałem o tej inwestycji). Wiązałoby się to ze znaczną redukcją kosztów - jeden wykonawca, jedno zaplecze budowy, bez konieczności ponownego powodowania utrudnień w ruchu w przyszłości (kto nie wie o czym mówię, niech zapyta mieszkańców Warszewa, ile razy przebudowywano skrzyżowanie Obwodnicy Śródmiejskiej z ul. Krasińskiego/Duńską i jakie powoduje to za każdym razem korki).

Pomysł budowy przystanku tramwajowego na pl. Zwycięstwa to nie tylko przystanek z nowym przejściem dla pieszych i ścieżkami rowerowymi. To także duży krok w celu ożywienia wyludnionych al. Wojska Polskiego i ul. Krzywoustego. Pokażmy, że Szczecin chce wprowadzać politykę zrównoważonego transportu oraz realizować Miejski Plan Zagospodarowania Przestrzennego dla Śródmieścia.

Prezydent twierdzi, że w budżecie nie ma pieniędzy. Chciałbym zauważyć, że wciąż nie rozpoczęto budowy linii Szybkiego Tramwaju i nie wiadomo tak naprawdę kiedy to nastąpi, są oszczędności na przetargach ogłaszanych przez Szczecin. Co z nową komisją Rady Miasta - do spraw Inicjatyw Społecznych - czy prezentowanie tam pomysłów Szczecinian to strata czasu? Przy odrobinie dobrej woli, niewielkim jak na nasze wielkie miasto kosztem można zdecydowanie ułatwić życie pieszym i pasażerom komunikacji miejskiej oraz tchnąć życie w ten opustoszały rejon centrum miasta.


Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto