Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Prezydent chce zabrać z budżetu 50 mln zł na tramwaje. Nie będzie remontu al. Piastów!

leks
leks
Z przedstawianych radzie miasta prezydenckich autopoprawek do budżetu na 2011 r. znikają kolejne fundusze zarezerwowane na tramwaje.

Już przedstawiony w listopadzie ubiegłego roku projekt budżetu na bieżący rok wywołał konsternacje i zakłopotanie wśród radnych i innych zainteresowanych tematem.

Tym razem w projekcie ostatecznego budżetu zabrakło kluczowych i ważnych inwestycji w torowiska tramwajowe, co gorsza tych, które już dawno powinny być wykonane.

Przypomnijmy, że jeszcze wiosną poprzedniego roku hucznie obiecywano szczecinianom, rychłe rozpoczęcie modernizacji torowiska w al. Piastów na odcinku od pl. Szyrockiego do pl. Szarych Szeregów. Niestety pracownicy Tramwajów Szczecińskich nie wywiązali się na czas ze zdobyciem koniecznej decyzji środowiskowej i remontu zaniechano.

Nie zrealizowano również remontu na ul. Wawrzyniaka jak i przy Bramie Portowej. W międzyczasie dość odważnie mówiło się też o modernizacjach pętli Basen Górniczy czy Pomorzany.

Były to jednak plany na 2010 rok. Rok 2011 miał być przeznaczony na kolejne inwestycje z dość pokaźnej unijnej puli dofinansowania – wywalczonego jeszcze w poprzednich latach.

Przypomnijmy, że Szczecin zdobył ogółem blisko 350 mln zł na Szybki Tramwaj, remonty torowisk i nowe tramwaje. Była więc szansa, że w tym roku można zmodernizować dodatkowo czy to trasę na Basen Górniczy, czy też tory na ul. Jana z Kolna. Niestety nic z tego.

Trudno zrozumieć postępowanie władz miasta, które w ostatniej poprawce budżetowej przedstawionej radnym, zabrało zdecydowaną większość środków na remonty torowisk. Na projekty związane z tramwajami zniknęło 50 mln zł. 35 mln zł zabrano z puli na remonty torów, 4 mln z kwoty przeznaczonej na zakup taboru, 5 mln zł przeznaczonych na remont torowiska na Potulickiej. Pieniędzy starczy tylko na remont skrzyżowania przy Bramie Portowej.

Czyżby prezydent uznał, że szczecinianie powinni i tak skakać z radości, bo kupiono 6 nowych tramwajów, sporo autobusów (docenić należy ten postęp, ale... ) i na razie można na tym poprzestać?

Jeśli tak, to złudna to nadzieja pana Prezydenta. Nie dostrzega najwyraźniej w jak katastrofalnym stanie nadal znajduje się szczecińska sieć tramwajowa, która jest jednym z najbardziej zaniedbanych systemów w Polsce! Remontu wymaga ponad połowa torowisk, z czego przynajmniej 30% potrzebuje tego pilnie, bo tramwaje często się wykolejają (np. Pomorzany, plac Rodła), tabor wymaga remontów i zakupu nowych pojazdów – szczecińskie tramwaje bowiem, poza nienajlepszym stanem technicznym, nie służą niepełnosprawnym.

Po zakupie SWING-ów mniej niż 7% taboru będzie niskopodłogowe. W miastach takich jak Poznań, Kraków, Gdańsk ten wskaźnik sięga nawet 50%. To i tak optymistyczne stwierdzenie, bo nie wiadomo nawet kiedy wszystkie 6 nowych pojazdów będzie mogło kursować po Szczecinie.

Nagle bowiem w Tramwajach Szczecińskich zorientowano się, że sieć trakcyjna jest tak stara, że trzeba pilnie na jej modernizację przeznaczyć kilka mln zł, by potrzebujące nieco więcej energii Swingi mogły bezpiecznie kursować po mieście. Modernizacji i to pilnej wymaga zajezdnia Pogodno, ponieważ jest nieprzystosowana do obsługi nowych pojazdów – w tym roku nie ma na to ani złotówki.

Jak więc interpretować zachowanie władz miasta jak nie w kategorii skandalu?

Po cichu i bez wyjaśnienia prezydent tnie wydatki na tramwaje. Mimo tragicznego stanu technicznego i rzekomo priorytetowego traktowania tramwajów, przez 2 lata – 2010 i 2011 r. - zrobione zostanie tylko jedno skrzyżowanie – Brama Portowa i kawałek torowiska na Niepodległości.

W świetle potrzeb można to śmiało określić jednym słowem - "NIC”.

Mało tego, do tej pory nie przygotowano nawet dokumentacji na remonty kolejnych torowisk. Bez przeszkód można by wykonać jednak remont al. Piastów, Wawrzyniaka czy pętli na Basenie – na to projekty budowlane są gotowe. A mimo to, nie ma nawet pewności czy i te inwestycje ruszą w roku... 2012.

Prowadzony jest co prawda remont ul. Arkońskiej i Niemierzyńskiej – jednak ciężko traktować te inwestycje jako projekt ściśle związany z tramwajami. W pierwszej kolejności chodzi o poprawę jakości dróg dla samochodów.

Przy tym projekcie zrezygnowano np. z tak ważnego aspektu dla samych pojazdów szynowych jak remont pętli "Las Arkoński". Na ul. Arkońskiej z remontu torowiska po prostu nie dało się zrezygnować, z remontu pętli już tak, co też uczyniono – a decyzja ta przekreślać będzie, przynajmniej na razie eksploatację na linii 3 pojazdów niskopodłogowych. Mimo, że na pewno przyniesie istotną poprawę torowiska na tej trasie.

Postępowanie zarządu miasta jest też tym bardziej niezrozumiałe jeśli popatrzy się na upływający czas, na wykorzystanie unijnych pieniędzy. Szczecin musi rozpocząć inwestycje do 2013 r. i rozliczyć się z nich do roku 2015. Już nie raz utratą pieniędzy m.in. na Szczeciński Szybki Tramwaj groziła nam minister Bieńkowska z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

Miasto jest chyba nieświadome tego, że przeprowadzenie wszystkich zaplanowanych remontów w późniejszych latach może być niewykonalne. Nie tylko z powodów finansowych, ale i praktycznych. Nie da się nagle zamknąć wszystkich tras na okoliczność remontów i zapewnić komunikacji zastępczej. Czy więc władze miasta będą rozradowane tym, jeśli unijne pieniądze uda się wykorzystać np. w ledwie 50%? Być może tak, ale na pewno nie pasażerowie.

Patrząc na ostatni budżet trudno uwierzyć w to, że Szczecin realizuje politykę zrównoważonego transportu. Promowanie transportu publicznego jest podstawą myślenia o transporcie w miastach niemal całej Europy. Tymczasem w Szczecinie mimo ciągle rosnących nakładów na transport indywidualny – co powoduje irytujący coraz więcej mieszkańców wzrost liczby samochodów – zaczyna się z powrotem ograniczać wydatki na komunikację miejską. Systematycznie zaniedbywaną od przynajmniej 30 lat. Nie mówiąc już nawet o lekceważeniu potrzeb rowerzystów.

Prezydent Szczecina powinien w takiej sytuacji przynajmniej raz jeszcze zastanowić się nad tematem i wyjaśnić mieszkańcom dlaczego rezygnuje się z tak ważnych remontów.


Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto