Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Port Jachtowy w Szczecinie: Czy doczekamy się tego cuda?

Redakcja
Cumowanie 150 jachtów przy pomostach pływających po obu brzegach Duńczycy – pomiędzy Wyspą Grodzką a Łasztownią. Czy jest to możliwe?

Przez rzekę, zwodzoną kładką pieszą, będzie się można dostać z Łasztowni na Wyspę. Koncepcja zakłada zagospodarowanie południowej, porośniętej dziką roślinnością części Wyspy. Znajdą się tam: mały amfiteatr, kawiarnia, restauracja, małe boiska sportowe oraz zaplecze sanitarne dla żeglarzy. W zachodniej części wyspy powstanie bulwar spacerowy z kilkoma miejscami postojowymi dla jachtów i dla tramwaju wodnego. Bulwar wraz z zielenią będzie doskonałym miejscem dla wypoczynku i rekreacji z pięknym widokiem na Wały Chrobrego. Lubiący aktywny wypoczynek będą mogli skorzystać z wypożyczalni sprzętu wodnego.

- Idea Floating Garden powoli wchodzi w przestrzeń miasta, Śródodrze zmienia swoje oblicze – poinformował Piotr Krzystek Prezydent Szczecina - Jeżeli otrzymamy dofinansowanie z programu Interreg pierwszy etap prac – od wyspy Bielawy do Mostku Zwodzonego zakończy się do Finału Regat TTSR w 2013 roku.

Port Jachtowy w części będzie dysponował stałymi miejscami postojowymi dla jachtów.
Port przyciągnie również dużą liczbę żeglarzy pływających po Bałtyku oraz jachtów przepływających przez Szczecin w drodze z lub do Berlina. Dzięki bliskości centrum zatrzymają się tu na kilka dni, aby zobaczyć zabytki i atrakcje Szczecina. Pełna infrastruktura Portu pozwoli zatankować wodę, naładować akumulatory (dostępne przy stanowiskach cumowania), odebrać nieczystości, zatankować paliwo, postawić lub położyć maszt.

Dla armatorów, którzy tu będą chcieli zejść na wodę ze swoją jednostką dostępny będzie dźwig o nośności 1500 kg. Budynek socjalny na Wyspie Grodzkiej zawierać będzie odpowiednio dużą ilość toalet i natrysków oraz pralnie z suszarnią. Dodatkowo kilka toalet i natrysków znajdzie się pod kładką przy obu jej przyczółkach.Utworzenie Portu Jachtowego w tym miejscu pozwoli wypełnić lukę na szlaku wodnym z górnego biegu Odry do Zalewu Szczecińskiego i na Bałtyk. Dotąd bardzo dużo jachtów omija Szczecin nie mając się gdzie zatrzymać. Jachty płynące Odrą Zachodnią od Berlina i Schwedt po kilku godzinach żeglugi będą mogły zatrzymać się w bezpiecznym i przyjemnym miejscu na noc lub dwie, a następnie popłynąć dalej na Zalew Szczeciński, np. do Ueckermuende.

Wówczas tworzy się swoisty transgraniczny szlak wodny łączący przystanie po polskiej i niemieckiej stronie. Z tych względów Miasto Szczecin wraz z Powiatem Uecker Randow stworzyło wspólny projekt "Baza turystyki żeglarskiej - Port Jachtowy Szczecin i ZeRUM Ueckermunde - na transgranicznym szlaku wodnym”.

W marcu 2010 roku został złożony wniosek o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Celu 3 "Europejska Współpraca Terytorialna“ – "Współpraca transgraniczna“ krajów Meklemburgia-Pomorze Przednie /Brandenburgia i Rzeczpospolita Polska (Województwo Zachodniopomorskie) 2007-2013, czyli INTEREGU IVa. Wartość projektu ok. 5 mln Euro.

Po stronie niemieckiej przewidywana jest rozbudowa przystani Ośrodka ZeRUM: pogłębienie basenu, umocnienie nabrzeży, zakup i montaż pomostów, rozbudowa zaplecza – wartość ok. 2 mln Euro.

Szczecin w ramach projektu sfinansuje jedynie jeden z etapów całej inwestycji. Około 3 mln Euro będzie kosztować część nawodna: zwodzona kładka piesza z sanitariatami, pomosty pływające dla ok. 80 jachtów.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto