Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pomysł na komunikację: "Szóstką" po torach do Polic

Marek Stawski
Marek Stawski
Coraz głośniej mówi się o wykorzystaniu torów kolejowych na potrzeby przewozów pasażerskich na terenie aglomeracji szczecińskiej.

Pod uwagę są brane dwie opcje - Szybka Kolej Miejska oraz tramwaj dwusystemowy. Ten drugi okazuje się być tańszym rozwiązaniem.

Ze względu na ciężar oraz charakter pojazdów szynowych należy ustalić ich podział na trzy kategorie.

Kolej "ciężka" charakteryzuje się tym, że jej zasięg obejmuje transport osobowy i towarowy w skali krajowej i międzynarodowej. Pociągi łączone są po kilkanaście - kilkadziesiąt wagonów i przemierzają ogromne odległości. Nacisk na oś takiego składu wynosi około 22,5 ton.

Transportem o charakterze lokalnym zajmuje się tzw. kolej "lekka". Pojazdy obsługujące trasy lokalne są krótsze, złożone z kilku wagonów, często są to zestawy elektryczne typu EN57 czy ED72, bądź pojedyncze szynobusy spotykane na liniach, których dalsze istnienie nieraz było zagrożone. Nacisk na oś tych pojazdów to 18 ton.

Tramwaje natomiast nie dość, że są lżejsze (nacisk na oś 6 ton), charakteryzują się krótszą drogą rozruchu i hamowania. Przy połączeniu z elektryczną siecią kolejową muszą to być pojazdy dwusystemowe. A jednak mogą też być jednosystemowe! Jak to możliwe? Na taki pomysł wpadł ostatnio Marcin Klassa, znany autor książek o komunikacji miejskiej.

W 2003 roku w wydawanym przez Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej pisał o możliwości wykorzystania torowiska kolejowego do Polic. Należałoby wtedy obniżyć napięcie sieci z 1500 V do 600 V, wybudować łączniki torowe, pętlę w Policach oraz perony przystankowe. Ruch pociągów towarowych prowadzonych przez lokomotywy spalinowe miałby się odbywać w porze nocnej, kiedy tramwaje już zjadą do zajezdni.

Koszt budowy jednego kilometra toru tramwajowego wraz z siecią napowietrzną wynosi około 3 milionów złotych. Wybudowanie pary peronów to wydatek rzędu 250 tysięcy złotych.

Perony tramwajowe wcale nie muszą być tej samej długości co kolejowe. Według polskich przepisów skład tramwajowy nie powinien przekraczać 52 metrów. Nasze Swingi są o 20 metrów krótsze.

Z uwagi, że wszystkie perony od Gocławia do Mścięcina usytuowane pomiędzy torami, autor projektu zakłada budowę nowych, nieznacznie przesuwając ich lokalizację w bardziej odpowiednie miejsce. Jedynie na Glinkach należałoby zająć jeden z sąsiednich torów kolejowych, skracając go do postaci bocznicy.

Na nowej trasie powstałoby 9 przystanków:

"Gocław Towarowy"
"Glinki"
"Cegłówka"
"Skolwin"
"Wodna"
"Nowy Świat"
"Orłowska"
"Mścięcino"
"Police os. Chemik"

Przy tych przystankach mieszka sporo ludzi, którzy narzekają na konieczność przesiadki z tramwaju na autobus linii 102 na pętli Gocław. Chętnie skorzystają z nowego, bezpośredniego połączenia tramwajowego. Torowisko łączące trasę tramwajową i kolejową wynosiło by 450 metrów. Trasa dojazdowa do pętli w Policach wzdłuż ul. Piłsudskiego to odległość ok. 1200 m.

Na modernizację toru kolejowego na wspólnej trasie z PKP, który jest obecnie nieczynny, należałoby wydać około 12 mln złotych. Całkowity koszt budowy linii tramwajowej z Gocławia do Polic to według szacunków 23,70 mln zł. Taboru tramwajowego nie trzeba kupować. Na wydłużoną trasę "Szóstki" wystarczy skierować trzy dodatkowe składy obecnie posiadanego taboru tramwajowego.

Jak wyliczono, uruchomienie Szybkiej Kolei Miejskiej, wraz ze wszystkimi potrzebnymi inwestycjami budowlanymi, kosztowałoby władze Szczecina i Polic oraz Polskich Linii Kolejowych 135 mln zł, bez dodatkowych kosztów na zakup taboru.

Uruchomienie proponowanych przez Marcina Klassę trzech linii tramwaju dwusystemowego (do Polic, os. Kasztanowego i elektrowni Dolna Odra) byłoby znacznie tańsze. Całość inwestycji budowlanych na tych trzech trasach ma wynosić około 63 miliony złotych. O połowę taniej niż w przypadku SKM.

Wagon tramwajowy kosztuje około 6-8 milionów złotych. Prawdopodobnie tańsza będzie modernizacja obecnych wagonów tramwajowych na dwusystemowe, czy sprowadzeni kilku używanych z Niemiec, np. GT8-100D/S-M i GT8-100C/2S. Można też wykupić wagony N8C, jakie jeżdżą w Gdańsku, i zmodernizować je pod kątem dwusystemowości.

Marcin Klassa zapowiada, że w najbliższym czasie przedstawi swój projekt publicznie mieszkańcom.



Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto