MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Pierwszy autobus hybrydowy w Szczecinie. Ma być wygodnie i ekonomicznie

Alicja_MR
Alicja_MR
Sebastian Wołosz
Pierwszy hybrydowy autobus trafił do Szczecina. O zakup hybrydy starało się przedsiębiorstwo z "SPA Dąbie".

To dwunastometrowy solaris z 2010 roku, który już wcześniej był testowany w naszym mieście. Ma 28 miejsc siedzących, 56 pasażerów może podróżować na stojąco, jedno miejsce jest dla wózka. Kosztował około 850 tysięcy złotych netto.

Wczoraj przeszedł przegląd i odwiedził myjnię. Mogli go także podziwiać radni w czasie uroczystej sesji Rady Miasta.

- Kierowcy i mechanicy przechodzą szkolenie z pojazdem - mówi Włodzimierz Sołtysiak, prezes SPAD. - Pojazd ma na liczniku 150 tysięcy kilometrów, chociaż używany jest objęty trzyletnią gwarancją producenta. Producent jest też zobowiązany do wymiany baterii przez 12 lat.

Autobus ma liczne udogodnienia dla pasażerów. W przedniej części pojazdu są foteliki dla dzieci, środkowe drzwi o szerokości 120 cm są pojedyncze i otwierają się na zewnątrz, tutaj jest także platforma, która ułatwia wjazd i wyjazd wózkom. Klimatyzacja to standardowe wyposażenie.

To egzemplarz demonstracyjny, a więc taki, który producent przekazywał do miast na jazdy testowe, jednak nie kursował na liniach regularnych.
Autobus nie będzie w barwach marki miasta, pozostanie w malowaniu producenta, ma jednak szczecińskiego gryfa.

Jednak największa nowość kryje się pod maską silnika to napęd hybrydowy.
- W czasie testów oszczędności wyniosły do 26 procent w porównaniu z użytkowaniem autobusu z tradycyjnym napędem - mówi Sołtysiak.

Jakie są korzyści z napędu hybrydowego?

Napęd hybrydowy jest szczególnie korzystny w pojazdach które często zatrzymują się i ruszają, np. śmieciarkach, autobusach miejskich. W pojazdach takich z klasycznym napędem znaczna ilość energii jest tracona podczas hamowania. Po zastosowaniu napędu hybrydowego można część tej energii zgromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu.

W Polsce hybrydowe Solarisy jeżdżą w Poznaniu, Sosnowcu oraz Warszawie.

To nie jedyny nowy pojazd. Drugi autobus zakupiony przez SPA Dąbie to przegubowy solaris z konwencjonalnym napędem. On także jest wyjątkowy.

To najdłuższy autobus przegubowym eksploatowanym w Polsce. Wyprodukowany w 2012 roku Solaris ma długość 18,75 m (dotąd w Polsce eksploatowane były jedynie autobusy przegubowe o długości 18m.), kosztował ponad 1 mln złotych netto. Pojazd ten nie był dotąd rejestrowany. Prezentowany był jedynie podczas targów.

Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto