Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Śródmiejska - Rowerowa rewolucja

Rowerowy Szczecin
Rowerowy Szczecin
Wraz z końcem roku 2008 powstała w Szczecinie jedna z lepiej wykonanych dróg rowerowych. Nawierzchnia bitumiczna czerwona, ścieżka po obu stronach drogi, krawężniki prawie 0 cm!

Mowa jest o drodze rowerowej wzdłuż nowo powstałego odcinka Obwodnicy Śródmiejskiej. Niewątpliwie będzie to modelowa droga, która służyć może za przykład dobrego projektowania (prawie dobrego).

Czytaj też: Obwodnica: Rowerzyści doczekali się mastyksu

Do pozytywnych elementów tej drogi zaliczyć można na pewno nawierzchnię z mastyksu grysowego barwionego na czerwono (Fot. 1). Jest to pierwsza droga rowerowa w Szczecinie wykonana w tej technologi. Warto jednak zauważyć, że w innych miastach (zwłaszcza w Gdańsku) mastyks jest podstawowym materiałem wykorzystywanym do budowy dróg już od kilku lat.

Zobacz też: Szczecin: Montują stojaki dla rowerów

Nie tylko nawierzchnia jest odpowiednia, ale i także podbudowa (kruszywo stabilizowane cementem, utwardzane mechanicznie) bez której nawet mastyks grysowy bardzo szybko uległby pofałdowaniu. (Fot. 2.)

Krawężniki na przejazdach rowerowych zostały obniżone niemalże do zera. To niewątpliwie kolejne rewolucyjne rozwiązanie w tym mieście. (Fot. 3.)

Odpowiednio też zostały wyprofilowane zakręty, uwzględniające fakt, że rower jest pojazdem, a nie pieszym. (Fot. 4.)

**Zobacz też:

Szczecin: Będziemy mogli zaparkować rowery!

**

Droga rowerowa została wyznaczona po obu stronach jezdni, co znacznie poprawia jej funkcjonalność i nie powoduje zbędnej straty czasu na przejeżdżanie z jednej strony ulicy na drugą w "poszukiwaniu ścieżki".

Poziom drogi rowerowej został zrównany z wjazdem na parking (strona północna). Rzecz zupełnie zwyczajna w Dani czy Holandii, a także w kilku innych miastach Polski. Szkoda tylko, że nie zachowano ciągłości drogi rowerowej i to nadal samochód wjeżdżający na parking ma pierwszeństwo nad rowerzystą jadącym wzdłuż głównej drogi. (Fot. 5.)

**

Zobacz gdzie chcieliście, żeby postawiono stojaki rowerowe (mapa Szczecina)

**

Droga dla rowerów została wyznaczona bliżej jezdni niż chodnik. Takie rozwiązanie jest praktyczniejsze ze względu na naturalny odruch pieszego jakim jest chodzenie w miarę możliwości jak najdalej ulicy. Usytuowanie chodnika bliżej jezdni powoduje najczęściej, że piesi nieświadomie chodzą po drodze rowerowej. Taka sytuacja ma miejsce na przykład na ul. Przyjaciół Żołnierza (Fot. 6.)

Niestety nie obyło się bez drobnych usterek. Oto najważniejsze z nich:

Ułożenie studzienki na przejeździe przez ul. Duńską jest niedopuszczalne. Szczeliny studzienki powinny być ułożone w poprzek toru jazdy rowerzysty. (Fot. 7.)

Brak chodnika na skrzyżowaniu z ul. Warcisława powoduje, że piesi skracając drogę do osiedla idą po ścieżce rowerowej. Apelowaliśmy o zbudowanie chodnika ponad rok temu, pismo jednak zostało bez jakiejkolwiek odpowiedzi...

Źle wyprofilowano drogę za przystankiem i co najważniejsze – niezgodnie z projektem. Prawdopodobnie jest to efekt poślizgu w pracach i próby jak najszybszego dokończenia robót przez firmę wykonującą obwodnicę. Ten fragment właśnie wykonywany był na samym końcu.


od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto