Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Myśliwiec Mig-21MF i śmigłowiec Mi-2 wylądowały pod Szczecinem [zdjęcia]

emifociak
emifociak
Samolot MiG-21 MF - Śmigłowiec Mi-2
Samolot MiG-21 MF - Śmigłowiec Mi-2 Emifociak
Ciekawymi, wartymi zobaczenia, a zarazem jedynymi takimi maszynami lotniczymi w regionie Szczecina i Polic są samolot MiG-21MF i śmigłowiec Mi-2.

Właściciel uratował te stalowe ptaki od zezłomowania wykupując je od Jednostki Wojskowej w Pile. Śmigłowiec Mi-2 kosztował około 7.000-8.000 zł, natomiast samolot Mig-21MF około 15.000 zł. W Przesocinie znajdują się już od około 10 lat i są perełką tej stacji benzynowej.

Znajdują się one w Przesocinie nieopodal stacji benzynowej „Naftopol” przy ulicy Szczecińskiej, jadąc drogą główną ze Szczecina do Polic.

Radziecki samolot myśliwski Mig-21 został skonstruowany w latach 50 XX wieku przez Artioma Mikojana i Michaiła Guriewicza w biurze konstrukcyjnym MIG. Mig-21 służył w Polsce przez ponad 3 dekady jako podstawowy samolot myśliwski. Natomiast produkowany był w dawnej Czechosłowacji i Indiach na radzieckiej licencji. Lata jego produkcji przypadają na rok 1959-1990.

Długą służbę Mig-21 zakończył w Polskim Lotnictwie Wojskowym 1 stycznia 2004 roku, gdyż został wycofany z eksploatacji z polskich Sił Powietrznych oraz z Dyżuru Bojowego w systemie OP NATO.

W trakcie rozwoju jego produkcji powstawały różne wersje Miga-21, którego konstrukcja i przeznaczenie zmieniała się w pięciu kolejno następujących generacjach.

Brał on udział w działaniach zbrojnych, używany był w Wietnamie jako jeden z najbardziej zaawansowanych samolotów myśliwskich. Jednak minusem była niska nośność podskrzydłowych węzłów uzbrojenia, dlatego też wielu pilotów północnowietnamskich preferowało latanie samolotem MiG-19. Samolot był również wykorzystywany w latach 60 i 70 w konflikcie na Bliskim Wschodnim przez siły powietrzne Egiptu, Syrii i Iraku przeciwko Izraelowi oraz we wczesnych etapach wojny w Afganistanie do działań wparcia wojsk lądowych.

MiG-21 należy do lekkich myśliwców jednoosobowych, mogącym osiągać prędkość 2 machów, używając jednoczenie niewielkiej mocy silnika turboodrzutowego, natomiast budowa duralowa, półskorupowa i skrzydła w układzie delta, którego konstrukcja łączy w sobie cechy samolotu myśliwskiego o funkcjach przechwytującej i rozpoznawczej, a także w wersji eksportowej. W samolocie tym fotel był wyrzucany, natomiast podwozie z kołem przednim było chowane. Ciekawostką jest również, że ze względu na swój kształt nazywany jest także ołówek, gdyż jego konstrukcja jest długa i spiczasta.

W latach 1961-1980 Polska zakupiła 581 sztuk samolotu MiG-21 w 10 różnych wersjach.

Prototypami samolotu MiG-21 były maszyny Je z 1954-1958 roku, konstrukcją i budową zbliżone do MiGa. Natomiast jego kopia została wyprodukowana w Chinach należą do nich samoloty J-7, głównie występujące w wersji eksportowej.

Natomiast w Przesocinie znajduję się MiG-21MF samolot wersji eksportowej, posiadający radar.

Drugą równie interesującą maszyną jest Mi-2 śmigłowiec wielozadaniowy, który został zaprojektowany przez radzieckie biuro konstrukcyjne Michaiła Mila oraz był jedynym nigdy nie produkowanym w ZSRR. Natomiast produkowany seryjnie tylko przez Zakłady PZL w Świdniku.

Helikopter Mi-2 posiada konstrukcje duraluminiową półskorupową w układzie Sikorskiego. Podwozie jest stałe z kółkiem przednim, natomiast wirnik główny nośny trójpłatowy. Śmigłowiec w swoim kadłubie zawiera zbiornik na 600 l paliwa, jak również wyposażony jest w dwa zbiorniki zewnętrzne, które mieszczą w sobie maksymalnie 476 l paliwa, celem zwiększenia zasięgu. Napęd helikoptera Mi-2 składa się z dwóch silników PZL GTD-350 o mocy startowej 400 KM każdy, późniejsze wersje osiągały moc 420 KM każdy, natomiast posiadały go w swej konstrukcji Mi-2 Plus. Na podkładzie Mi-2 załogę stanowi jeden pilot lub pilot i operator sprzętu np. chemicznego oraz może zabrać 8 pasażerów lub do 700 kg ładunku.
Jedną z głównych cech pilotażowo-użytkowych śmigłowca Mi-2 jest posiadanie dwóch silników, z tego powodu zaliczany jest do klasy „B”. W praktyce oznacza to, że niewystarczająca moc jednego z silników podczas awarii nie pozwala na kontynuację dalszego lotu. Pilot musi wtedy awaryjnie wylądować na jednym pracującym silniku, nazwane inaczej lądowaniem zapobiegawczym z wyborem miejsca przyziemienia.

Pierwszy prototyp V-2 tego śmigłowca wyprodukowano we wrześniu 1961 roku, miał on początkowo spełniać jedynie funkcje pasażersko-transportową. Jedynym miejscem w Polsce, w którym produkowano śmigłowiec Mi-2 były Zakłady PZL w Świdniku od 1965 roku, natomiast dostawy do jednostek liniowych rozpoczęto się w 1973 roku.

Śmigłowiec Mi-2 oraz jego wersje spełniał w lotnictwie wiele funkcji między innymi: chemiczną, dowodzenia, rozpoznawczą, fotogrametryczną, rolniczą, pasażerską, transportową, sanitarną oraz ratowniczą zarówno na lądzie jak i morzu. Natomiast Mi-2URN Żmija wyposażony był w rakiety niekierowane, a Mi-2URP Salamandra w rakiety przeciwpancerne.

W czasach obecnych ten lekki śmigłowiec nie spełnia standardów do wykorzystania go w ratownictwie medycznym, gdyż zużywa dużo paliwa, posiada dużą masę własną, w kabinie panuje ogromny hałas, natomiast moc zespołu napędowego jest niewystarczająca oraz brak możliwości funkcji lotów IFR, utrudnia niesienie skutecznej i szybkiej pomocy.

Również na bazie Mi-2 powstał samolot PZL-Kania o rozwiniętej modernizacji napędzany silnikami Allison C20B, posiadający dwa przegubowe wirniki, w których zamontowana była elektryczna instalacja przeciwoblodzeniowa, natomiast wirnik główny wykonany był z laminatu.

Ciekawostką warto wspomnienia jest udział śmigłowca Mi-2 na planie filmowym „Tylko dla twoich oczu”, film ten przedstawia przygody agenta 007 Jamesa Bonda. Wystąpił on w scenie końcowej podczas, której na spotkane z agentem 007 (rolę tą zagrał Roger Moore) przylatuje nim radziecki generał Gogol (w rolę wcielił się Walter Gotell). Helikopter, który brał udział w tworzeniu tego filmu sprowadzono z Warszawy, na jego poszyciu widnieje logo „PZL Świdnik”.

Podczas pisania artykułu korzystałam z następujących stron internetowych:
pl.wikipedia.org/wiki/Mi-2
pl.wikipedia.org/wiki/MiG-21


Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto