Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MM Trendy: #Moto: Wyścigówka szóstej generacji

MM Trendy
MM Trendy
MM Trendy: #Moto: Wyścigówka szóstej generacji
MM Trendy: #Moto: Wyścigówka szóstej generacji Sebastian Wołosz
To za kierownicą tego auta szczeciński kierowca Jakub Litwin zdobył tytuł wicemistrza Volkswagen Castrol Cup. Wersję wyścigową golfa szóstej generacji można podsumować trzema przymiotnikami: innowacyjna, szybka, bezpieczna.

Tekst: Maciej Pieczyński / Foto: Sebastian Wołosz

Jeden z kilkunastu wyścigów w sezonie. Jakub Litwin pędzi już około 170 kilometrów na godzinę. Właśnie dogania czołówkę.

- To jest idealny moment - decyduje w ułamku sekundy. Naciska przycisk na kierownicy. Na bocznej, tylnej szybie golfa pojawia się oświetlony napis „50”. Teraz na dziesięć sekund Jakub otrzymuje dodatkową moc. Te 50 bonusowych koni mechanicznych pozwala mu w jedną chwilę odrobić utracony dystans. To był jeden z lepszych startów Jakuba Litwina w mijającym sezonie. Kierowca wyścigowy rodem ze Szczecina stanął na podium pucharu Volkswagena.

Push to pass - tak nazywa się innowacyjny system, który umożliwia w trakcie wyścigu zwiększyć moc o 50 KM. Skorzystać z takiej opcji można jednak tylko raz, jedynie przez 10 sekund. Moc wyjściowa golfa 6 wynosi 260 koni mechanicznych.

Klatka bezpieczeństwa

Wnętrze „wyścigówki” golfa jest dość surowe. Nie ma miejsca dla ewentualnego pasażera. Za fotelem kierowcy zamontowana jest klatka bezpieczeństwa. - Dzięki niej, podczas dachowania samochód nie zostanie zmiażdżony, nie złoży się w „harmonijkę” - mówi Jakub Litwin. - To daje dodatkowe poczucie bezpieczeństwa.

Szyba od strony kierowcy chroniona jest specjalną siatką. - Podczas wypadku nie ma szans, żeby lewa ręka zawodnika wybiła szybę - tłumaczy kierowca. - W ten sposób można uniknąć utraty ręki, co przy naszych prędkościach i w ferworze wyścigu, w efekcie poważniejszego wypadku byłoby realnym zagrożeniem.

Konstruktorzy modelu zadbali także o ochronę przeciwpożarową. - Kiedy samochód zaczyna się palić, zawodnik może nacisnąć przycisk na desce rozdzielczej, który automatycznie uruchamia system gaśniczy w środku, w kabinie i pod maską - mówi Litwin. Jednak gorąco w środku auta jest nie tylko w przypadku pożaru. Temperatura w kabinie kierowcy w ekstremalnych sytuacjach sięga 70 stopni Celsjusza.

Hamulce mogłyby się spalić

Golf 6 w wersji wyścigowej wyposażony jest także w bardzo skuteczne hamulce.

- Żaden samochód dopuszczony do ruchu drogowego, nie hamuje tak błyskawicznie jak ta „wyścigówka” - zapewnia Jakub. - Po mocnym naciśnięciu pedału hamulca, samochód praktycznie staje w miejscu.

Auto jeździ na oponach typu „slick”. - Wiele osób myli oponę „gładką”, czyli wyścigową właśnie, z oponą łysą. Tymczasem to zupełnie co innego. Gładka opona ułatwia hamowanie - mówi Litwin.

Golf wyścigowy ma też twarde zawieszenie, umieszczone nisko nad ziemią, dzięki czemu można za jego kierownicą szybciej pokonywać zakręty.

- Dla porównania ten sam golf w wersji seryjnej, gdyby wjechał na tor wyścigowy, po dwóch okrążeniach jego hamulce nie wytrzymałyby - mówi Jakub Litwin. - Mogłyby zapalić się od przeciążenia.

Na torze wyścigowym golf 6 zazwyczaj osiąga średnią prędkość od 140 do 150 kilometrów na godzinę. Natomiast prędkość maksymalna przekracza 200 na godzinę. Jakub Litwin nie ma jednak zbyt wielu okazji w ciągu roku, aby wypróbować osiągi auta. Golfa 6 w wersji wyścigowej dzierżawi zawodnikom pucharu jego organizator, czyli Volkswagen. W sezonie Jakub siada za jego kierownicą 14 razy podczas oficjalnych startów w wyścigach, dodatkowo w czasie treningów przed zawodami.

Volkswagen Golf VI Racing Edit

silnik: czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany silnik benzynowy z zapłonem iskrowym, wielopunktowy wtrysk paliwa, intercooler, cztery zawory na cylinder, wyposażony w system push-to-pass, pozwalający na czasowe zwiększenie mocy i momentu obrotowego: pojemność skokowa: 1984 ccm; moc wyjściowa: 260 KM (do 310 KM); push-to-pass: kontrolowany elektronicznie, limitowany czas trwania i częstotliwości użycia, dodatkowa moc 50 KM; układ wydechowy: średnica 75 mm; napęd: na przednie koła; skrzynia biegów: DSG, wbudowany dyferencjał o zwiększonym tarciu wewnętrznym, zmodyfikowane oprogramowanie, zmiana biegów manetkami przy kierownicy.


Zobacz, gdzie znajdziesz nasz bezpłatny magazyn »


[Czytaj również on-line:

MM Trendy. Szczecin | Styl | Moda | Kultura. Serwis »](http://www.mmszczecin.pl/trendy)


od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto