Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa strefa "30" w centrum Szczecina. Gdzie? Co się zmieni? Zobaczcie szczegóły

OPRAC.:
Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
To będzie spora niespodzianka, zwłaszcza dla kierowców, którzy będą musieli zrezygnować z jazdy na pamięć. Uporządkowane zostanie również parkowanie. To wszystko w kwartale ulic: Bogusława, Królowej Jadwigi, Jagiełły, Langiewicza i Księżnej Przybysławy.

- Strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h są sukcesywnie wprowadzane w kolejnych śródmiejskich kwartałach. Chodzi przede wszystkim o poprawę bezpieczeństwa oraz ograniczenie przejazdów tranzytowych przez odcinki ulic z preferowaną funkcją ruchu dojazdowego i lokalnych potrzeb - mówi Paulina Łątka z Centrum Informacji Miasta.

Strefa obejmie kwartał ulic:

  • Księcia Bogusława X,
  • Błogosławionej Królowej Jadwigi,
  • Władysława Jagiełły,
  • Mariana Langiewicza
  • i Księżnej Przybysławy.

Zostaną tam zastosowane następujące rozwiązania: wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych, wyznaczenia stref sugerowanych dla pieszych, zawężenia pasów ruchu i odgięć toru jazdy, zmiany sposobu parkowania.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

- W związku z tym, ulice Bogusława i Królowej Jadwigi „stracą pierwszeństwo” na dojazdach do skrzyżowań z ulicami Jagiełły i Langiewicza. Po zmianach będą to skrzyżowania równorzędne, na których obowiązuje tzw. „zasada prawej ręki”. Tarcze skrzyżowań zostaną zawężone przy wykorzystaniu oznakowania poziomego - tłumaczy Paulina Łątka. - Zmiany nastąpią również na skrzyżowaniu Langiewicza –Bogusława , gdzie, aby podkreślić wjazd i wyjazd ze strefy 30, zmianie ulegnie pierwszeństwo na skrzyżowaniu. Nadane zostanie pierwszeństwo łamane dla ciągu ul. Langiewicza - Bogusława (od Kopernika do Narutowicza).

Piesi stracą klasyczne "zebry". Co będzie z przekraczaniem?

- Ruch pieszych będzie się odbywać na ogólnych zasadach ruchu drogowego, a w obrębie skrzyżowań w przestrzeni sugerowanych stref przekraczania jezdni - wyjaśnia urzędniczka.

Mieszkańcy będą musieli zmienić także przyzwyczajenia związane z parkowaniem. - W większości miejsc stosowane będzie tzw. parkowanie prostopadłe i równoległe do krawędzi jezdni, co pozwoli na optymalne wykorzystanie przestrzeni, przy jednoczesnym uporządkowaniu zasad parkowania - wyjaśnia Paulina Łątka.

Wprowadzanie zmian na poszczególnych odcinkach ulic rozpocznie się w najbliższych tygodniach.

Jakie są korzyści ze strefy 30?

Przy jeździe z niższą prędkością droga hamowania jest krótsza, pole widzenia kierowcy szersze, mamy też więcej czasu na reakcję w razie zagrożenia. Piesi mają 90 procent szans na przeżycie, gdy zostaną potrąceni przez samochód jadący z prędkością 30 km/h lub niższą (w porównaniu do 50% dla prędkości 50 km/h).

ZOBACZ TEŻ:

Kiedy odholowują auta w Szczecinie? Dokąd trafiają? Ile to k...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto