Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MM Trendy. #Felieton: Jak dojadę?

MM Trendy
MM Trendy
Paweł Krzych
Paweł Krzych Sebastian Wołosz
Niektórym tytuł tego artykułu skojarzy się z popularną aplikacją na smartfony, która pozwala zaplanować trasę podróży autobusami lub tramwajami.

Dobrze myślicie. Tym razem chciałbym się z Wami podzielić obserwacjami na temat komunikacji miejskiej w Szczecinie.

Wiele się zmieniło na przestrzeni ostatnich lat. Na drogach rzadko spotykane są rozklekotane autobusy, podróż tramwajami jest o wiele bardziej komfortowa. Wszystkie spółki autobusowe dokonały zakupów i teraz pasażerów w większości przewożą nowoczesne Solarisy. Również tabor tramwajowy został w dużej mierze wymieniony. Na torach poruszają się m.in. niskopodłogowe tramwaje Swing, dostarczone przez firmę Pesa z Bydgoszczy.

W wielu miejscach poczyniono również niezbędne zmiany infrastrukturalne. W 2011 roku szczeciński raper Łona w swoim kawałku „To nic nie znaczy” jechał tramwajem i próbował czytać. Niestety tak rzucało „tym gruchotem jakby miał się rozpaść”. Scena klipu kręcona była podczas przejazdu ulicą Gdańską. Łona konkludując stwierdza: trudno, znajdź jakieś pozytywy i poczekaj na kawałek torów gładszych. Teraz na tym torowisku już nie buja, ponieważ tory są w gruntownej przebudowie i niebawem ten fragment twórczości Łony będziemy wspominać z sentymentem. Jest coraz mniej takich odcinków w Szczecinie, gdzie nie możemy spokojnie oddać się lekturze podczas podróży po szynach (i literki nie zlewają się w jeden wielki napis wspominany również w tym kawałku Łony).

Miasto żyje, ma swoje potrzeby, tworzą się nowe osiedla, miejsca pracy w nowych lokalizacjach. Czy rozwój siatki komunikacji miejskiej za tym nadąża? W tym obszarze również pojawiają się zmiany. W ramach trasy linii autobusowej nr 60 powstał nowy przystanek zlokalizowany tuż obok biurowca Baltic Business Park. Autobusy jeżdżą również na Warszewo-Podbórz (całkiem niedawno ta linia została wydłużona do Śródmieścia), a także do Mierzyna, Barnisława, Smolęcina, Karwowa, Bobolina oraz Warnika.

A już niebawem kolejna rewolucja komunikacyjna na Prawobrzeżu. Wiosną przyszłego roku ma być ukończona budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Warto tutaj wspomnieć (bo cały czas krążą różne opinie), że nie będzie to osobny twór, ale przedłużenie istniejącej siatki połączeń tramwajowych. Bez przesiadania będziemy mogli dojechać tramwajem z lewobrzeża w okolice osiedla Słonecznego. Ostateczny plan komunikacji na Prawobrzeżu nie został jeszcze ustalony - trwają konsultacje. Nie znamy odpowiedzi na pytania: Jakie powstaną linie autobusowe? Które autobusy pośpieszne zostaną zlikwidowane? Jakie linie tramwajowe będą jeździć na prawy brzeg?

I zła wiadomość. Pętla przy ulicy Turkusowej ma być gotowa na jesień 2015 roku. Ciekawi mnie, jak ma wyglądać organizacja ruchu w tym rejonie, gdy inwestycja będzie realizowana. W szczególności, że Basen Górniczy od października ma być remontowany i przystanki zostaną przeniesione w inne miejsce (w momencie kiedy piszę ten artykuł, mówi się o lokalizacji w okolicach Mostu Cłowego).

Dużo w Szczecinie mówi się o ograniczonej dostępności biletów przejazdowych. W wielu kioskach możemy natknąć się na karteczki „biletów brak”, „nie prowadzimy sprzedaży biletów”. W autobusach i tramwajach kupimy bilety w biletomacie (o ile jest akurat w danym pojeździe) lub w godzinach 18:00-6:00 u kierowcy/motorniczego. Z pomocą mogą przyjść aplikacje mobilne: moBiLET oraz Skycash. Od kilku miesięcy korzystam z tej drugiej. Płacę w ten sposób za bilety oraz płatne parkowanie w strefach SPP (płacimy za realny czas parkowania, klikamy START przy rozpoczęciu parkowania oraz STOP na zakończenie).

W pojazdach komunikacji pojawiają się również elektroniczne kasowniki, które mają być dostępne dla pasażerów poprzez Szczecińską Kartę Miejską. Za jej pomocą będziemy mogli płacić oczywiście za transport miejski, strefę płatnego parkowania oraz rower miejski. Szczerze mówiąc pogubiłem się w tym trochę, bo stosunkowo niedawno ZDiTM promował SKA (Szczecińską Kartę Aglomeracyjną). Czy ich posiadacze będą musieli je wymieniać?

Komunikację miejską czekają też niemałe wyzwania. II etap SST, maglowany od wielu lat projekt Kolei Miejskiej, jeszcze lepsze skomunikowanie śródmieścia, a przede wszystkim: skuteczne zachęcanie mieszkańców do przesiadania się z samochodów do autobusów i tramwajów. Póki co wszystkie działania nie zatrzymują odpływu pasażerów, wpływy z biletów nie są w takiej wysokości, jak zakładano w budżecie. To tyle, do zobaczenia gdzieś w autobusie lub tramwaju...

Paweł Krzych

autor najpopularniejszego szczecińskiego bloga www.szczecinblog.pl oraz strony na FB Uśmiechnij się - jesteś w Szczecinie.

Lokalny patriota. Pasjonat Szczecina, nowych mediów oraz podróży.


Zobacz, gdzie znajdziesz nasz bezpłatny magazyn »


[Czytaj również on-line:

MM Trendy. Szczecin | Styl | Moda | Kultura. Serwis »](http://www.mmszczecin.pl/trendy)


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto